• Ad
  • פארק איילון קנדה משתרע על שטח של 12,000 דונם וברוב שטחו סלולים כבישים ראויים לכל כלי הרכב. טיילים, רוכבי אופניים ובעלי כלי רכב שמיועדים לנסיעת שטח יכולים לגלות גם כמה אתרים נוספים, לצד שבילי העפר
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    רבים מאיתנו מכירים את פארק איילון ומטיילים בו, ואף אנחנו הקדשנו למקום הנהדר הזה מסלול טיול רגיל ונעים.

    אבל מי שמצויד בכלי רכב בעל עבירות שטח, או רוכב על אופני שטח, יכול לחוות וליהנות גם ממספר מקומות יותר ייחודיים, יפים ופראים ולרוב מאד פנויים ממבקרים. יתרונם על פני מסלולי שטח מרתקים אחרים שמציעה ארצנו היפה הוא שהם נמצאים בטווח נסיעה קצרצר ממרכז הארץ, וכן האפשרות לשלב נסיעה והליכה רגלית קצרה ומהנה בין השבילים.

    בימים אלה מכסה פלומה ירוקה את קרקע פארק איילון ונפרשת עליו כשטיח ענק. גם המשטחים שבין עצי החרוב, האורן והאקליפטוס מרוצפים בשטחים גדולים של ירוק רענן, מאכל תאווה לפרות ולצאן.

    הירוק בהיר כעת ובמהלך החורף יתכהה, והוא מוסיף הוד והדר לפארק שנקרא על שם עמק איילון שאליו הוא צופה, כמו גם על שם קהילת יהודי קנדה אשר הקמתו מומנה מתרומותיה.

     

    dubi zakai 1

     

    פארק איילון-קנדה משתרע על-פני כ-12 אלף דונמים מרהיבים בין מחלף לטרון לבין שער הגיא, ומכיוון שהוא נושק אל הקו הירוק, וגם גולש מעט לתחום השומרון, ביקשו אנשי קנדה להצניע את חלקם בפיתוח הפארק והסתפקו בכותרת המשנה שלו.

    הפארק הוא שילוב נהדר של יער טבעי, יערות שניטעו על ידי קק״ל, עצי בוסתן – חלקם שרידי ישוב שהיה כאן וחלקם נטיעות חדשות, ויש גם שרידים של מבצר צלבני, כנסיות עתיקות, 'עמק המעיינות' ובו אמות מים עתיקות, מערות קבורה, ואף מחילות מסתור.

    שולחנות פיקניק פזורים ברחבי הפארק כולו ואוהבי בדידות יכולים להגיע לפינות מרחוקות ולהימצא כמעט לבד.

    המסלול שלנו לסוף השבוע הזה לוקח אותנו מזרחה מן הכניסה, בכביש סלול, ומשם נפנה ימינה בפניה הראשונה אל כביש צר יותר ומעט משובש אשר חוצה חורש יפה, שחלקו עדיין בשלכת.

    בצומת שבילים נפנה ימינה אל גשרון אבן שלאחריו מתחיל שביל מסומן אשר תוחם את חלקו הדרומי של הפארק. שביל זה מתאים לכלי רכב בעלי יכולות שטח, לרוכבי אופניים ולטיול רגלי, והוא מוליך אל קברו הגדול של איבן ג׳בל.

    מבנה הקבר בנוי מאבן, לראשו כיפה גדולה ובחזיתו מרפסת רחבה שממנה נשקף נופו הנהדר של עמק איילון.

    העמק עצמו נחשב מאז שחר ההיסטוריה למקום מבוקש להתיישבות בזכות אדמותיו הפוריות ושפע המים שהתנקזו אליו, כמו גם בגלל שבתחומו נמצא צומת הדרכים האסטרטגי בו משתלבות הדרכים מכיוון השפלה ומישור החוף אל ירושלים ובית חורון.

    אחד הקרבות המפורסמים מבין קרבות רבים שניטשו על השליטה בעמק איילון היה בעת מלחמת יהושע במלכי הכנענים שבו זכו כוחותינו לסיוע משמיים לאחר הישמע הקריאה: "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון" (יהושע י' 12).

    קרבות קשים התנהלו כאן גם בין החשמונאים והסלבקים במאה השנייה לפנה"ס.

     

    dubi zakai 2

     

     

    במאה השביעית לספירה, במהלך כיבוש הארץ בידי הערבים, רוכזו כוחותיהם בעמק איילון, ואחד ממפקדי הכח היה איבן ג'בל שנחשב לגיבור תרבות למרות שלא מת בקרב אלא במגיפה שפרצה במחנה הצבאי. המבנה ממוקם בראש התל, וממנו אפשר לרדת אל הבוסתנים שמתחת למרפסת.

     

    dubi zakai 3

     

    ממשיכים מזרחה בסימון השביל אדום, השביל מתיישר ופולח חורש אורנים צפוף, וכעבור מספר דקות נסיעה נמצא שלט קטן מימין לשביל, והוא מורה על 'משלט הי״ד'.

    הטעות בניווט שהכשילה מבצע

    נעלה ברגל בשביל זה (סימון שחור) ונגלה על גבעת הי״ד משלט ירדני מתקופת מלחמת העצמאות עם תלוליות עפר ותעלות קשר.

    שתי שורות אבנים תוחמות את השביל, וכאשר נעלה בו נוכל להיזכר באחד הסיפורים היותר כואבים של מלחמת העצמאות.

    כדי לכבוש את אזור לטרון ולפרוץ את הדרך לירושלים הנצורה הגה צה"ל הצעיר את מבצע 'יורם', ופתיחת הדרך הייתה כרוכה בהשתלטות על שני מוצבים ירדניים שסומנו במפות כ"משלט י"ג" ומשלט י"ד".

    dubi zakai 9

    טעות בניווט הביאה את כח הלוחמים למוצב י״ד, שנכבש, אולם אלה סברו בטעות שהם כבשו את משלט י״ג וכך גם דיווחו. טעות זו גרמה בסיכומם של דברים לכשלון המבצע והדרך לירושלים נותרה חסומה על ידי הליגיון הירדני.

    כיום אפשר לסייר בתעלות, שחפורות בתוך חורש אורנים יפה, ולצפות מכאן דרומה אל הכביש לירושלים.

    נמשיך הלאה על השביל עם סימון השבילים האדום אל הכפר דיר איוב (נבי אור), שם נמצא מעיין 'עין אל בלד' שמכונה על ידי רבים 'עין איוב'.

    מכאן יש לנו נסיעה, או הליכה, לאורך של כשלושה קילומטרים על השביל, בדרך יפה שמהלכת על הגבעות ומשקיפה על כביש מס׳ 1.
    כיום אפשר להשקיף מכאן על עבודות התשתיות שמבוצעות במסגרת הרחבת כביש 1 והקמת קו הרכבת החדש מתל-אביב לעיר הבירה.

    הכפר דיר איוב היה מקום משכנה של אוכלוסיה מאד עויינת לישוב היהודי, ותושבי הכפר ביצעו פעולות טרור רבות לפני ואחרי מלחמת העצמאות.

    המעין, עין אל בלד, נח בשלווה מסתורית תחת עצי שיזף גדולים כשהוא תחום בבריכה עגולה, מדופנת באבני בזלת.

     

    dubi zakai 7

     

    לאורך השביל שעולה מן הבריכה נובעות שתי נביעות, וסביב המעיין מפזרות הפרות מזכרות עם נוכחות ריחנית. מפלס המים בבריכה משתנה בהתאם לעוצמת הנביעה, וסביב נטועים בוסתני רימונים ותאנים.

    מכאן אפשר לחזור לפארק איילון-קנדה בשביל שעולה צפונה (סימון ירוק) ומתחבר אל שביל בסימון שחור אשר מטפס אל רכס התותחים וממשיך אל שבילי וכבישי הפארק.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 1 ויורדים במחלף לטרון לכיוון כביש 3 אשר מוליך עד לכניסה לפארק אילון. ממשיכים מזרחה בכניסה עד שהכביש מתחיל לטפס, ושם מאתרים פניה ימינה עם שילוט לכיוון 'איבן ג׳בל'.

    dubi zakai 4

    תוכניות נוספות לפעילויות סופהשבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: הדרכים הנסתרות של פארק איילון קנדה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.