• Ad
  • טיול לסופ"ש: בעקבות שבט דן

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    המקרא לא מאזכר דבר אודות נסיבות מותם ומקומות קבורתם של רוב בני יעקב, למעט האמירה הכללית שהם נקברו "בנחלות בניהם" ("ויקברו את ארונות מטות אבותיהם… איש בנחלת בניו"). יוצא דופן הוא דן, השביעי מבני יעקב, בנה של בלהה שפחת רחל, שלגביו נכתב: "ודן נקבר בעיר בניו באשתאול".

     

     

    אלפי שנים לאחר מכן מזוהה מבנה קבר ישן ומתפורר בסמוך לאשתאול, ממערב לצומת שמשון, כמקום מנוחתו של דן, אלא שזיהוי זה מוטל בספק: קודם לכן זוהה אותו מבנה קבר כקברו של שייח ערוב, שמו הערבי של שמשון הגיבור, מצאצאי דן.

    זיהוי שני לקבר דן הוא לאזור בניאס: באיגרת מספר יחסותא דצדיקייא נכתב: "בניאס, שם בפתח העיר תחת האילן, קבור עדו הנביא ואשתו. וקרוב לו שבואל בן גרשום בן משה רבנו. וקרוב לו דן בן יעקב אבינו עליו השלום. ושם על ראש ההר מקום מעמד בין הבתרים לאברהם אבינו עליו השלום". מצד שני, זיהוי הקבר באזור בניאס מיוחס לשייח מרזוק, שנמצא בעיר העתיקה דן (תל אל קאדי).

    במקור, שבט דן התיישב באמת בדרום הארץ אך לימים הועבר צפונה (שופטים יח), ומבחינה זאת כל האפשרויות אכן פתוחות. האפשרות המעניינת מבחינתנו, לטיול סוף השבוע שלנו, היא שדן, בן יעקב, נקבר על יובל של נחל תבור, שנקרא דנה, וממוקם באזור הכפר דנה בעמק יזרעאל, מזרחית להר תבור.

    אסמכתא, אם תרצו, לאפשרות הזאת נמצאת בספר 'כפתור ופרח' של אשתורי הפרחי, שם כתב הכותב: "למזרח הר תבור כחצי שעה… ושם ציון ישן וקורין לו דנה אל חאכם. וחאכם הוא אצלם דיין… שם דן בן יעקב אבינו עליו השלום, וקורין לו כך על שם דן ידין עמו. והנה תמצא רוב השבטים שהם בכפרים מפוזרים בארץ ישראל, והכפר נקרא על שם אותו השבט הישן שם".

     

    יהא אשר יהא מקום מנוחתו של דן, השבוע נשים פעמינו אל מבנה אבן מבודד שעל גגו כיפת בטון לבנה, והוא ניצב בלב שדות החיטה שממזרח להר תבור, על רמת כוכב שבין רמות יששכר.
    רמות יששכר זוהרת בימים אלה בזהב החיטה הקצורה לאחר שהקומביינים הגדולים גילחו את המרחבים העצומים והותירו אחריהם שורות שורות של קני חיטה. הקנים ממתינים כעת לטרקטורים שיערמו אותם לחבילות חציר, ואלה יאוכסנו במתבנים כמזון לבהמות.

     

     

    מבנה האבן נטוע בלב השדות כשהוא מוקף בגדרות חי עבות של צמחי צבר, ולמרגלותיו נביעת מים קטנה אשר מכריחה את ההולכים בשביל לדלג מעל היובל הרדוד שלאורכו היא זורמת. מספר מדרגות יורדות אל המבנה, שעל משקופיו נמצאים שרידי תבליטים, בעוד שתבליטים ויצירות אחרות נבזזו מכאן במקרה הרע או, במקרה הטוב, מצאו את דרכם למספר מוזיאונים בסביבה. המבנה עצמו מתוחזק ונקי, ובתוכו נמצא ציון קבר גדול, שבנוי מאבני גזית ועליו מעין גיבנת בטון צבועה בכחול.

    הקירות מחופים בשיש ואליו צמודים שלטים רבים עם שמות התורמים לאחזקת הקבר במהלך השנים. יש שטוענים שהקבר נמצא במקום שבו התקיים פעם כפר ד׳אן, שנזכר בתלמוד, ובכל מקרה – על אף החום הרב זאת עונה מתאימה לביקור במקום, כאשר מכל עבר נראים שדות הזהב הקצורים והמנצנצים.

     

     

    כך מגיעים: משתמשי אפליקציית התוכנה ׳עמוד ענן׳ יקלידו את נ.צ. 724336/ 244848. אפשר להגיע עם כלי רכב מותאמים לנסיעת שטח מן היציאה הדרומית של קיבוץ גזית, משם מוליך שביל בסימון שבילים כחול לכיוון דרום מערב עד למפגש עם שביל בסימון שחור שיורד דרומה. ממשיכים עד למפגש עם ציר הנפט, ופונים מזרחה לאורך כשלושה קילומטרים נוספים. אז מבחינים במבנה המיוחד שנמצא בשוליים הדרומיים של שמורת נחל תבור.

    דרך נוספת: נוסעים על כביש 90 אל צומת כוכב הירדן, ופונים אל כביש שעולה לגן הלאומי ׳כוכב הירדן׳. לפני שמגיעים לכוכב הירדן, אחרי שעוברים שביל בסימון סימון שבילים ירוק, יורדים לכיוון נחל תבור. בחיבור הכביש עם השביל שמוליך מערבה אל ציר הנפט ממשיכים לאורך כחמישה קילומטרים (מפת טיול וסימון שבילים מס' 3).

     

     

     

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.