• Ad
  • סיור מודרך בכפר עוספיא מאפשר הצצה לאורחות החיים של אחינו הדרוזים בתוך הנוף המשכר של הר כרמל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילום: דובי זכאי

    דרך יפה פולחת את הר הכרמל בין יערות חסונים ובהם פינות קסומות. מידי פעם, תוך כדי נסיעה, נגלית פיסה כחולה מתוך מרחבי הים במבט צפון מערבה.

     

    dubi zakai 01

     

    לאחר שחולפים את המבנה הענק של אוניברסיטת חיפה מטפס הכביש אל רום הכרמל, ולאחר מספר פיתולים נוספים מגיעים אל שערי הכפר הדרוזי עוספיא.

    אם ממשיכים באותו הכביש, כפי שעושים מרבית העוברים והשבים הישראלים, מגיעים אל הכפר היותר מפורסם בקרב חובבי הקניות והשווקים – דליית אל כרמל. אבל מי שישקיע מעט בשיטוט בסמטאות עוספיא יגלה את יופיו של הכפר העתיק.

     

    dubi zakai 02

     

    השם עוספיא משמר את השם 'חוסיפה', שמו של ישוב יהודי קדום, ולפי האנציקפודיה 'אריאל' נגזר שם המקום מ'עצפיה', שהתגלגל מן המילה 'עצפה', שפירושה רוח חזקה. היות שעוספיא, הישוב הגבוה ביותר על הר הכרמל, בנויה בגובה של 530 מטרים מעל פני הים, די ברור מהיכן נובע שם זה.

    עוספיא (או עיספיא כפי שקוראים לה אחדים) בנויה על שרידי ישוב מן התקופה הביזנטית, ואילו הישוב המודרני הוקם במאה ה-17 על ידי דרוזים שהגיעו מהרי לבנון, ובמאה ה-18 הצטרפו אליהם גם משפחות נוצריות.

    לולא אבי שלמה, שהצטרף אלי לטיול, הייתי גם אני חולף כמו מרבית המטיילים בכביש הראשי, מבלי להכיר את היופי שחבוי במרחק כמה צעדים מן הציר.

    אבי חי מספר שנים בעוספיא והתאהב במקום ובאנשיו, וכעת הוא מבקש להציג בפני מטיילים את מכמני המקום באמצעות חברת טיולים בשם 'עמים וטעמים' שאותה הקים. יחד עם תושבים מן הישוב בנה אבי מסלול טיול שבו נפגשים המטיילים עם תושבים דרוזים בביתם, לשיחה וארוחה.

    dubi zakai 2

     

    ברחוב צר שמתפצל מן הכביש הראשי נעלמים נופי הכרמל ונגלים בתים עתיקים שמחוברים ביניהם.
    על פי מסורת הבניה של הדרוזים נבנים הישובים על ראשי הרים, במקומות שמהם קל לצפות ולהבחין במי שמתקרב. חיבור של הבתים זה לזה יוצר חומה אשר מסייעת בהגנה על התושבים מפני תוקפים. בין הבתים פעורים מעברים סודיים שמאפשרים ללוחמים לעבור מבית לבית ולמלט את הנשים והילדים דרך הגגות.

    ברחובות הפנימיים, הרחק מהמולת החנויות, שורר שקט נעים, ובמרכז הכפר מצטרף לסיור המדריך הדרוזי ד"ר אבו רוקון ג'אבר.
    ג'אבר הוא איש חינוך ותיק ומרצה באוניברסיטה, ובעברית משובחת הוא מספר לנו, תוך טיול בין הבתים, את סיפורי המקום ומוביל אותנו דרך סמטה צרה אל בית מקושט בדגל הלאום הישראלי, שלצידו מתנופף בגאון דגל הצבעים של הדרוזים.

    מדרגות עתיקות מוליכות אותנו למערה אפלולית, וכאשר מתרגלות העיניים לאפלה נגלה לנו בית בד עתיק שעודו פעיל, עם אבן ריחיים ענקית וכבדה שכובשת וסוחטת את הזיתים.
    שמן הזית מטפטף אט אט אל אגן חצוב בסלע, המערה מוארת באור נרות וד"ר ג'אבר מתאר את הקשר בין מדינת ישראל לדרוזים: בתקופת המנדט הבריטי הוחבא בבית הסמוך אבא חושי (לימים ראש העיר המיתולוגי של חיפה) מפניהם של הבריטים שביקשו לעצור אותו. באותם ימים נהגו אנשי הכפר לארח את הנהגת ההגנה ושיתפו איתם פעולה נגד הבריטים, ואבא חושי הולבש בבגדי דרוזית כדי להסתירו.

    בשנות השלושים של המאה שעברה התגלה בסביבה בית כנסת עתיק ובו רצפת פסיפס מרהיבה ועליה המילים 'שלום על ישראל', רצפה זו הועתקה למוזיאון ישראל. לא רחוק מכאן נמצא באחת החפירות מטמון עתיק ובו מטבעות זהב רומיים, וגם הם מוצגים כיום במוזיאון.

    רוב בתי האבן של הכפר מקושטים בגפנים עתיקות ששריגיהן החסונים עולים מן החצרות, ולעיתים ממש מן הרחוב. שריגי גפן מתפתלים על קירות הבתים, נפרסים כסככת צל נוטפת צוף על הגגות. בערבי הקיץ עולים רבים מתושבי הכפר אל הגגות כדי לשבת תחת הגפן וליהנות מאוויר ההרים הצח ומענבים מתוקים.

    בהמשך הסיור פוגשים את ראג'א מנסור, אישה דרוזית חלוצה בתחום החינוך אשר ניהלה את סניף נעמת של עוספיא, כמו גם בתי ילדים, ולאחר פרישתה לגמלאות פתחה את המרכז למורשת הדרוזית.

    בבניין עתיק אחר פועל מוזיאון שמציג את מסורת החיים בבית דרוזי, עם כלים שבהם השתמשו בעבר, וב'דיוואן' – חדר אירוח מסורתי – מארחים מטיילים שלומדים להכין מאכלים מסורתיים תוך כדי לימוד של מנהגים ומסורות, וכמובן אודות גלגול הנשמות שבו מאמינים הדרוזים.

    מספר משפחות הכשירו מטבחים כשרים, בהשגחת משגיחי כשרות, לטובת אירוח של מטיילים יהודים דתיים, וזאת לצד המטבח הרגיל בביתם. גם המזון הכשר מבושל כמובן על פי המסורת הדרוזית.dubi zakai 3

    מסלול הטיול עובר בצידו הצפוני של הכפר שבו נחשפים אל נופי עמק זבולון, מפרץ חיפה, הקריות, ופיסות מעמק יזרעאל. בעת ראות טובה, מספר ד"ר ג'אבר, רואים מכאן גם את הר החרמון.

    מסלול קצר יורד אל מעיין 'עין אל בלאד' שנמצא למרגלות הכפר, מעיין שלאחרונה הושקעה עבודה רבה בהכנת מסלול מדרגות אליו ובטיפוח הבריכה שלו.

    בימים עברו נהגו התושבים להכין במעיין חתנים לחתונתם. חברי החתן נהגו לרחוץ ולהלביש אותו ומכאן היה יוצא המסע אל הכלה ואל החתונה. בשנים האחרונות החלו צעירי הכפר לשחזר את מסורת הכנת החתן במעיין.

     

    dubi zakai 0

     

    בסיום הסיור נכנסים לסלון ביתה של סיאם חמדן אשר ניצב בקצה שורות הבתים, וממנו נשקפים מראות נוף משכרים של מרומי הכרמל. בתוך חדר ההסבה, על כריות ענקיות, מביאים ילדיה של סיאם מגשים עמוסים בכל טוב, ובני הבית מצטרפים אל הסועדים לשיחה נעימה.

    סיור בכפר עוספיא אורך כשלוש עד ארבע שעות והוא מתאים גם לבני משפחה שרוצים לחגוג מסיבת יום הולדת מיוחדת וכמובן גם למי שמבקש להכיר את החיים בכפרים הדרוזים. לעיתים מצטרפים לארוחה נגנים עם כלים מקוריים, ובכל בית אפשר לקנות שמן זית, סבונים ומוצרים שמופקים משמן זית.

    לתיאום סיור: עמים וטעמים, www.el-carmel.com, 052-4535100.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל סמטאות עוספיא

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.