טיול לסופ"ש: אל מצפה חוסיין שבהרי נפתלי

ארץ ישראל משובצת באלפי גלי עד ואנדרטאות שמזכירים לנו יום יום את הדבק החברתי שנחוץ לנו, כמו גם את מחיר הפילוג. מדיטציה אביבית מומלצת על הרי נפתלי.
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

על גבעה נישאה שעל על רכס רמים, בין הקיבוצים יפתח ומנרה שבהרי נפתלי, נשלחת מרפסת בטון ענקית אל נוף משכר. כלפי מטה פרוש עמק החולה, ממול ניצבים הרי הגולן העוצמתיים והחרמון המושלג במלוא יופיו, והמקום שאליו אנחנו מגיעים מבודד יחסית ומוקף בחורש אלונים טבעי ובפריחת אביב מעודדת.

 

השבוע, לאחר שיאה של מערכת בחירות שלישית ויותר משנה של שיח ציבורי אלים ומפלג, בעיצומה של מחלה מחוללת היסטריה שלא מבחינה בין דעות פוליטיות, דת או גבולות – חל יום השנה ה-24 למותו בקרב של חוסיין (עמיר) עאמר. בעיתוי כזה אין כנראה מקום מתאים יותר מאשר 'מצפה חוסיין', כך נקראת אנדרטת ההנצחה לזכרו, כדי להקדיש שעה קלה למדיטציה והרהור אודות כל מה שטוב במדינה הזאת, וגם לגבי מה שדורש שיפור.

כך כתב, בשנה שעברה, דודי מודן בעמוד הפייסבוק של מורשת חטיבת גולני: "לזכרו של המג"ד חוסיין (עמיר) עאמר. ב-4 במרץ 1996 בשעות הערב ירתה חוליית מחבלים מבין בתי הכפר חולא שבדרום לבנון על חיילים מגדוד 12 של גולני ליד השער של מוצב צבעוני. חיילי הפלוגה המסייעת, בפיקוד יואב מרדכי, יצאו למרדף אחרי המחבלים אל תוך השטח הלבנוני, והמג"ד חוסיין הצטרף אליהם יחד עם הגששים וחוליית הפיקוד שלו. במהלך המרדף, כאשר עצרו להתייעצות, מחבל שהסתתר לא רחוק מהם הפעיל מטען צד שהיה קרוב אליהם. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו חוסיין (עמיר) עאמר, קצין השיתוף הארטילרי סגן אורי הלמן, ושני גששים. 23 שנים חלפו את הלילה הזה לא אשכח לעולם. אזכור אותך לעד".

חוסיין נולד בשנת 1965 בכפר הדרוזי גוליס שבגליל המערבי, בן שלישי למשפחה בת שמונה ילדים. כבר בכיתה ט' היה למנהל אזור הצפון במגזר הדרוזי במסגרת תנועת הצופים הדרוזים, תפקיד בו כיהן עד סוף לימודיו התיכוניים. במקביל הוא הדריך בתנועת הצופים ובגדנ"ע. חוסיין התגייס לגולני, התקדם בסולם הדרגות עד לתפקיד מפקד גדוד 12, וכך היה למג"ד הדרוזי הראשון של גדוד חי"ר בחטיבה סדירה.

 

 

 

מרפסת הבטון הענקית שהקימו לזכרו יקיריו ומוקיריו ניצבת כעת, 24 שנים לאחר מותו בקרב, כנקודת תצפית ואתר הנצחה וכמוקד התחלה וסיום לטיולים רגליים באזור הפורח והיפה שעל גבול הצפון. המרפסת, מחופה בפרגולה, ממוקמת לא הרחק מן הכביש שמקשר בין קיבוץ יפתח למנרה, קילומטרים ספורים מן המקום שבו נהרגו ארבעת הלוחמים. רחבת הבטון המוצלת תחומה בחומת בטון ובה פעורים כעין פתחים לצפייה בנוף. מדרגות רחבה משמשות כספסלים ומאפשרות ישיבה של קבוצה, וזאת גם נקודת התכנסות מושלמת לישיבה והרהור מול הנוף, ללגימת קפה והנאה מן השקט והיופי שמסביב.

המצפה ממוקם בגובה של 710 מטרים מעל לפני הים, על אחת הגבעות הגבוהות ביותר שעל הרי נפתלי. מכאן אפשר לצפות על גבול הלבנון הסמוך, צפון הגולן, מטולה, ועל נוף הגליל העליון, וגם לתוך כפרי הגבול הלבנוניים הסמוכים, מיס א-ג'בל השיעי, והכפר חולא שלא הרחק ממנו נהרג חוסיין עאמר.

 

 

בעונה זאת הפריחה מסביב משגעת. השקדיות פורחות לכל אורך כביש 886, כלניות ורקפות מעטרות בהמוניהן את פאות השבילים, ולצד המרפסת שנשלחת אל הנוף יש פינת ישיבה תחת עצי אלון, עם רחבת חניה קטנה.

 


זאת גם הזדמנות טובה להזכיר את פועלה של עמותת עמירים שהוקמה בכפר ג'וליס כדי להנציח את חוסיין, ואת המתנדבים בה שפועלים למימוש הערכים שבהם האמין – ובמיוחד קירוב לבבות בין מגזרים שונים בחברה הישראלית, העצמת החינוך למען העצמה אישית וקהילתית, טיפוח וקידום החלשים בחברה וכן שימור וטיפוח החי והצומח.

 

 

 

כך מגיעים: מצפה חוסיין נמצא על "כביש הצפון" (886), בין קיבוץ יפתח למנרה. אפשר להגיע לשם ממערב, מכיוון ראש הנקרה ושלומי, מדרום – מכיוון צפת ועין זיתים, או ממזרח – מכיוון קריית שמונה ומטולה. אפשר גם להקליד ב'וויז': "מצפה חוסיין".

הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.