• Ad
  • טיול לסופש אל חוף הים של הורדוס
    העיר העתיקה של קיסריה מושכת אליה את מספר התיירים הגדול ביותר מכל אתרי התיירות בישראל מחוץ לירושלים. זה לא קורה במקרה: ההיסטוריה שלה מפוארת ובכל שנה נחשפים ומשוקמים חלקים נוספים שלה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מקטע מספר 16 של שביל ישראל מהלך על קו המים בחוף קיסריה, ואנחנו מלווים אותו השבוע בין מבנה מצודת הנמל שנבנה בתקופה הצלבנית, דרך הנמל העתיק של קיסריה וצפונה עד לשרידי אמת המים.

     

    טיול לסופש אל חוף הים של הורדוס

     

    לקיסריה יש היסטוריה ארוכה, בין השאר בזכות נביעות מים לא מעטות בסביבתה, אבל מי שבאמת שם אותה על המפה העולמית, תרתי משמע, היה "המלך הבנאי", הורדוס, יהודי מגוייר שבנה את ארץ ישראל יותר מכל מלך אחר בתולדותיה אך נודה על-ידי המסורת היהודית.

    קיסריה, בזכות ובעיקר אחרי הורדוס, הייתה אחת הערים המודרניות ומרכז כלכלי חשוב של ארץ ישראל, תל אביב של אותה תקופה אם תרצו, והכל התחיל בגלל כסף. בין כל מפעלות הבניה של הורדוס, שחלקן נועדו להאדיר את האימפריה ואחרות את עצמו, הנמל של קיסריה היה מפעל כלכלי מתקדם מפני שכל ספינה שעגנה בו וכל סחורה שעברה דרכו שילמו מס לבעליו.

     

    טיול לסופש אל חוף הים של הורדוס

     

    קיסריה שרדה כעיר תוססת עד לכיבוש המוסלמי במאה ה-7 לספירה ולאחר מכן התקיימה במתכונת מצומצמת יותר, חקלאית בחלקה, עד לשלהי המאה ה-12 ולאורך התקופה הצלבנית. במאה ה-13 הוחרבה העיר עד היסוד על ידי הממלוכים, יחד עם שאר ערי החוף בישראל, כדי שלא יתאפשר לצלבנים לשוב לארץ הקודש דרך הים.

    מאז הקמת מדינת ישראל נחפרת העיר על-ידי ארכיאולוגים באופן קבוע ובכל שנה נחשפים ומשוקמים בה חלקים נוספים. בעשורים האחרונים קיסריה היא אתר התיירות שמושך אליו את מספר המבקרים הגדול ביותר מחוץ לירושלים, והאתר עצמו מתופעל על-ידי רשות הטבע והגנים. הכניסה לעיר העתיקה של קיסריה כרוכה בתשלום, ואפשר לשלם תשלום מופחת (14 שקלים) תמורת כניסה לנמל בלבד.

     

     

    רוב חלקי העיר העתיקה שנראים כיום מחוץ לאתר נבנו בתקופה הצלבנית, כלומר שאלה לא החלקים של העיר ההרודיאנית. הנקודות שמעניינות לצורך טיול סוף השבוע שלנו הן מגדל שרשן, השונית, העמודים השקועים ושרידי אמת המים, אבל למי שבוחר לסייר בעיר העתיקה כולה מומלץ לפנות לפחות חצי יום היום שיש בה מספר אדיר של אטרקציות.

     

    טיול לסופ"ש: אל חוף הים של הורדוס

     

    מגדל שרשן

    המגדל העגול ובסיס השער הם קטע מחומת קיסריה הצפונית מן התקופה ההרודיאנית. לצד המגדל העגול יש מעבר אל אמת המים ולפי המסורת המוסלמית זאת הדרך אשר שמשה את הכובשים המוסלמים לצורך חדירה לעיר, בעורמה, בשנת 640 לספירה. בסמוך לבסיס המגדל אפשר להבחין בשרידי שני צינורות חרס ששקועים בחומה. צינורות אלה היו חלק ממערכת המים של קיסריה העתיקה.

    השונית
    על לשון יבשה שנשלחת לתוך הים נבנה במקור מגדלור ולאחר מכן נבנתה מצודה. בימינו משמש חלק מן המצודה הזאת כמרכז המבקרים של קיסריה וחלקו האחר כמסעדה.

     

     

    העמודים השקועים
    בסמוך לחלקו הגלוי של שובר הגלים של הנמל העתיק נמצאים מספר עמודים ששקעו לתוך הים יחד עם כל מבני הנמל המקורי. צוללים מסיירים שם על בסיס קבוע אך אפשר להבחין בהם גם במבט מלמעלה, מקו החוף שעליו נמצאות המסעדות. אפשר גם להבחין בארמון ובריכה גדולה, ובשרידי גרם מדרגות שטיפסו מן הריף של הנמל הפנימי אל גבעת המקדשים.

    שרידי אמת המים
    לקיסריה, כאמור, היו די מקורות מים משל עצמה כדי לספק את צרכי השתיה של התושבים ואפילו את רוב צורכי החקלאות בסביבתה. אלא שהעיר המודרנית הזאת, לתקופתה, התברכה במתקני תענוגות ומרחצאות לרוב, ואלה נזקקו לכמויות גדולות של מים. לצורך זה נבנה אחד ממפעלי המים המתוחכמים והגדולים בישראל באותה תקופה – אמות מים שהזרימו מי מעיינות מאזור אלונה של ימינו עד קיסריה והכל בכוח הכבידה.

     

    טיול לסופ"ש: אל חוף הים של הורדוס

     

    שרידי אמת המים נראים עד לחוף הרחצה שנמצא מצפון לעיר העתיקה. חלק הראשון של אמה זאת נבנה בתקופה הרומית זמן קצר לאחר מות הורדוס, ולאחר מכן נבנתה אמה נוספת. אפשר ללכת על האמה במסלול באורך כשני קילומטרים. ממשיכים אל חוף הרחצה של אור עקיבא ומשם אפשר להמשיך כשני קילומטרים נוספים עד לישוב ג'יסר א-זרקא ושפך נחל תנינים.

    כך מגיעים: כניסה לגן הלאומי קיסריה (בתשלום). ממשיכים אל החלק הצפוני שנקרא "השער הצלבני המזרחי". הכניסה הצפונית לגן פתוחה להולכי רגל, משם אפשר להמשיך צפונה.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

     

     

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל חוף הים של הורדוס

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.