• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל הר אבנון

    הר אבנון נישא מעל למכתש הגדול ומציע תצפית נוף מהממת ממעוף הציפור
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    הזדמנות טובה להתחיל ולקנא בציפורים שמרחפות בקלילות במרחבי השמים היא בעת הטיפוס אל נקודת התצפית שמעל למכתש הגדול.

     

    dubi zakai 2

     

    לנו, בני האדם, קשה לבחון כמותן את תבניות הנוף עוצרות הנשימה, ולא פעם אנחנו מבקשים להגביה עוף ולחזות בפלאי הבריאה. לאחר מכן, כאשר מגיעים, מתנשמים, אל מרפסת התצפית שעל המצוק, זוכים – ולו לכמה רגעים או שעות – ליהנות מן הפרספקטיבה הייחודית והנפלאה של העולם ממעוף הציפור.

    הר אבנון נישא לגובה של 656 מטרים מעל חלקו המערבי של המכתש הגדול, ונקודת התצפית היא מרפסת סלע טבעית אשר נשלחת מעל לכביש שיורד מטה אל עבר המכתש.

    שלושה מכתשים פעורים בדרום הארץ: מכתש רמון, המכתש הקטן והמכתש הגדול – ושלושתם – כך מספרים לנו הגיאולוגים, נוצרו במהלך אלפי שנים של בלייה וסחף של מים אשר חתרו תחת סלע קשה והסיעו מליבו שכבות של קרקע רכה. אפיק הנהר הקדמון שניקה את שכבות האדמה מתוך המכתש הגדול נקרא בימינו נחל חתירה, ועל שמו נקרא המכתש כולו 'מכתש חתירה'.

    המכתש הגדול שני בגודלו למכתש רמון, צורתו אליפטית, אורכו כ-16 ק"מ ורוחבו כ-6 ק"מ.
    הר אבנון מתנשא לגובה של כ-250 מטרים מעל לפני המכתש, ומנקודת התצפית שעליו אפשר להכיל במבט אחד מראה המכתש כולו.

    יופיו הפראי והבתולי של המכתש רובץ למטה: גבעות בהירות מנומרות בגבעות כהות שמקיפים אותן, קירות תלולים שמתנשאים לגבהים של בין 100 ל-200 מטרים, וממקום התצפית שעל הר אבנון הם נדמים לגל ענק שמאיים להציף את המכתש כולו.

     

    dubi zakai 3

     

    בפינה אחת, בחלקו התחתון של המכתש, נראה כתם אדמוני, סומק של צבע אדמדם בלב המכתש. סביב לשטח האדמוני צבועים גם צבעים נוספים: ירוק – כצבע עלי הצפצפה, צהוב דהוי שהופך לצהוב חמה ככל שמביטים בו למשך יותר זמן, כתום כגוון התפוז, וחום בהיר שנדמה לאדמה לאחר החריש. מרבצי החול הצבעוני הם מסימני ההיכר של המקום, ואלה מרוכזים בסמוך לכביש שחוצה את המכתש, עם מקום חניה מסודר ומוצל לצידם של שלושה עצי אקליפטוס ענקיים.

    כך מגיעים: כביש 255 מתפתל מן העיירה ירוחם עד למכתש. לפני תחילת הירידות, מצפון לכביש, נמצאת העליה להר אבנון (יש שילוט). הדרך, שאורכה כ-1,300 מטרים, מתאימה לכל כלי הרכב אבל מאד קופצנית. קרוב לשיא הגובה מחנים את הרכב והולכים בשביל נוח לכיוון מזרח, עד למרפסת התצפית המסודרת.
    מפת טיולים וסימון שבילים מס' 15.

    בסביבה 1: כביש המכתש. בחלק המזרחי של כביש 225, משמאל, קיים חניון מסודר בצל שלושה עצי אקליפטוס ענקיים. זהו חניון החולות הצבעוניים, ולמבקרים בו מומלץ להצטייד מבעוד מועד בבקבוקון ריק.

     

    dubi zakai 4

     

    בסביבה 2: כביש 225 (כביש הנפט), ממשיך מזרחה לכיוון שער המכתש ולאורך הדרך נישאים משני צדדיו הרים כהים שהכביש מפריד ביניהם. כאן יש מסלול הליכה מיוחד לחובבי טיפוס שיכולים להגיע אל "הסנפיר הקטן", וזהו מסלול למיטיבי לכת.

    בסביבה 3: בהצטלבות עם כביש 206 פונים ימינה (דרומה) אל עין יורקעם (קיים שילוט לצד הכביש). כ-20 דקות הליכה על שביל מסומן אל פיסת נוף פראית: גב עמוק שבתחתיתו נובע מעיין קטן. מסלול זה מתאים להליכה מוקדם בבוקר או בשעות ערב.

     

    dubi zakai 1

    הצעות נוספות לפעילויות סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.