• Ad
  • טיול למפלים הלבנים בעמק המעיינות
    במקום לריב על 200 מטרים של נחל האסי בואו לטייל ולשכשך בפלג מים מוצל ונעים שזורם ברוב ימות השנה במרחק עשר דקות נסיעה מבית שאן.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשנה שעברה, בזמן שגורמים כאלה ואחרים עסקו בליבוי מחלוקת סביב פלג באורך של כ-200 מטרים של נחל האסי אשר זורם דרך קיבוץ ניר דוד, הכשירו צעירים בני מכינות קדם צבאיות מכפר רופין מסלול הליכה מהנה לאורך "שביל המפלים הלבנים" בעמק המעיינות.

     

    טיול למפלים הלבנים בעמק המעיינות

     

    המסלול אמנם חדש, ולכן מוכר בעיקר ליודעי ח"ן, אבל תושבי הסביבה מכירים היטב את פלג המים הזורמים שראשיתו במרחק של עשר דקות נסיעה מן העיר בית שאן, בנקודה שנמצאת צפונית לקיבוץ עין הנצי"ב. מקור המים, שמוזרמים באפיק לאורך רוב ימות השנה, הוא מתקן הידרו-אלקטרי קטן שנקרא 'תחנת שמחה' על שם שמחה בלאס. מתקן זה, שבנוי כמדרגה בגובה כמה עשרות מטרים, מנצל את זרימת המים החזקה של מי מעיינות בבקעת בית שאן, בהם עין מודע ועין שוקק, כדי לייצר חשמל.

    בסמוך לראש המתקן נבנתה בריכת אגירה, ובמורד האפיק זורמים המים אל בריכות הדגים של ישובי הסביבה, ומשם הלאה אל אפיק נהר הירדן. כאמור, תושבי הסביבה נהגו להגיע במשך שנים אל פינות חמד לאורך הפלג, ואף בנו לא מעט "זולות" חביבות, אבל הם שמרו את סודותיו לעצמם עד שהופיעו במקום חניכי המכינה והכשירו שביל טיול מהנה, ולפרקים מעט מאתגר, לרווחת עם ישראל כולו.

    בימים אלה, שבהם הקיץ כבר הרים את ראשו אבל עדיין לא הגיע לנקודת רתיחה, אפשר למצוא ימים וזמנים רגועים לאורך המסלול. אבל בחלוף הימים, וככל שיעלו הטמפרטורות, כך סביר שהאזור כולו יצטופף ויתמלא במבקרים.

     

    טיול למפלים הלבנים בעמק המעיינות

     

    "שביל המפלים הלבנים", אשר נחנך לפני מעט יותר משנה, מוצל לרוב אורכו על-ידי צמחייה סבוכה ולעיתים גם מכשילה, ובאפיק הנחל, שחלקים ממנו מרוצפים באבני נחל חלקלקות, שוצפים מים צלולים ומרווים צמחיה ירוקה. למרבה הצער עדיין לא מדובר במסלול מונגש, וגם מי שמצוי בכושר טוב ימצא את עצמו מחליק מידי פעם על חלוקי הנחל או נתקע בשורשי עצים שנעוצים לרוחב הערוץ. בנוסף ישנם גם מספר מקומות שבהם יש לכופף את הראש כדי שלא להיתקל בענפים נמוכים של עצים שצומחים לאורך הפלג.

    "המפלים הלבנים" קיבלו את שמם מצבע הקצף הלבן שמתערבל בעשרות מפלים קטנים לאורך הפלג כאשר המים זורמים להם בינות סבך העצים. כהצעה ידידותית, וגם צרכנית, מומלץ מאד שלא לקחת עליכם טלפונים ניידים או כל ציוד אחר שעלול להירטב ולהינזק ממים, שכן הסבירות שתצאו יבשים מן הטיול הזה לא מאד גבוהה. לחילופין, אפשר לאטום ציוד כזה בתוך שקיות מיוחדות שעמידות בפני מים.

    קיימת אלטרנטיבה עבור מי שלא אוהב הליכה במים, או למי שמתקשה ללכת בתוך הזרם, והיא לפגוש את הפלג באחת מתוך לא מעט נקודות מפגש בין שבילים שמתוחים לאורך הנחל לבין המים השוצפים. כאמור, בחלק מן הפינות הללו ארגנו תושבי האזור 'זולות' לצד המים הזורמים, ואף קשרו נדנדות וערסלים אל סבך העצים, כך שעם קצת מזל אפשר למצוא פינה ולהתרווח בה. אגב, גם אם זה נשמע מובן מאליו – מאד חשוב לאסוף לכלוך ופסולת ולהשאיר את הטבע נקי.

     

    טיול למפלים הלבנים בעמק המעיינות

     

    אורך המסלול כולו הוא כעשרים דקות הליכה מן החניה עד לאפיק, וכשעה של הליכה ושכשוך במים (או עשר דקות אם הולכים בשביל מחוץ למים), ואילו עומק המים, עבור אדם מבוגר, הוא לרוב עד לגובה הברך ולעיתים עד לגובה המותניים. כמובן שחשוב להשגיח על ילדים ולא לאפשר להם להתרחק מפני שקיימת סכנת טביעה.

    מסלול זה מתאים לכל ימות השנה ובמיוחד לימים חמים, עם מים קרירים ונעימים ושביל מוצל. כאמור, השביל לא נגיש לבעלי מוגבלויות תנועה ואסור להליכה לילדים ללא ליווי מבוגרים. לאורכו יש "בריכות שכשוך" מהנות שמתאימות לילדים.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 90 ("כביש הבקעה") ופונים מזרחה אל כביש מספר 6678 לכיוון קיבוץ עין הנצי"ב. כעבור כמאה מטרים פונים שמאלה אל דרך עפר לבנה וממשיכים במקביל לפלג עצמו (שאותו קל לזהות בזכות צמחיית נחל עבותה), עד לצינור מים חום בניצב מצד ימין. מצד שמאל ישנם שני צינורות השקיה כחולים וזה הסימן שלנו למצוא חניה. מטפסים מעל לצינור החום וממשיכים לאורכו כלפי מטה אל אפיק הפלג.

     

     

    כניסה נוספת לאפיק נמצאת במרחק של כ-300 מטרים מן הכניסה לכביש 6678, שם נטועה קבוצת עצים ולצידה, משמאל לדרך, יש דרך עפר ומסומנת עם שלט של רשות הטבע והגנים. ממשיכים בדרך העפר וכעבור כמה עשרות מטרים אפשר להבחין כבר בתעלות ובריכת מים של תחנת הכח ההידרו-אלקטרית. כעבור כמאתיים מטרים נוספים על דרך משובשת מגיעים לסימון שביל עמק המעיינות (סימון שבילים לבן-כתום-לבן) ומעט לאחריו יש רחבה קטנה שבה אפשר להחנות את הרכב.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל המפלים הלבנים בעמק המעיינות

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.