• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל הבריכה הסודית באכזיב
    מעטים המקומות בישראל שבהם אפשר למצוא שילוב כל כך עשיר של ים, נופים, בעלי חיים וצמחיה, וגם מגוון רחב של פעילויות נופש פעיל או סביל עם ילדים. על שחייה בבריכה הסודית של אכזיב אסור לוותר.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מן המדרגות שיורדות אל הים נגלים שני מפרצים טבעיים בצבעי טורקיז. רצועת החוף צרה, ומולה נטוע ריף סלעים טבעי אשר מגן על המתרחצים מפני סער הגלים. בקצה הצפוני של החוף חצובה בסלע בריכה, שריד ידי אדם מנמל קדום ששקק כאן בימי קדם.

    גלי הים מסתערים ממערב וחלקם גולשים במתינות אל הבריכה בסערת קצף, מה שמוסיף עניין למי שהגיע עם מסכה ושנורקל כדי להציץ אל העולם התת מימי העשיר והשקט שבו מנענעת שושנת ים את זרועותיה בזרמי המים, תמנונים זעירים נחבאים מתחת לסלע, קיפודי ים נאחזים בקרקע וקוציהם זקורים כאות אזהרה. ברוכים הבאים אל "הבריכה הסודית" בחוף אכזיב, אחד החופים הטבעיים הנדירים והמענגים מבין חופי ישראל.

     

    טיול לסופ"ש: אל הבריכה הסודית באכזיב

     

    אכזיב, בזכות הריחוק הגיאוגרפי אך גם תודות לפעולות הפיקוח והשימור של רשות הטבע והגנים, הוא אתר חוף מהמם ביופיו שמרכז בשטח קטן עושר אדיר של נוף ימי עם מפרצי ים כחולים, נקרות סלע, רכסי כורכר, מיני צמחים ובעלי חיים נדירים ואתרי הטלה של צבי ים.

    כל אלה פרושים לרגלי האתר הארכיאולוגי שבו שכנה העיר המקראית אכזיב וכל סוגי ההתיישבות שקדמו לה ואלה שנבנו אחריה. טיול הסופ"ש שלנו, בשונה מכרגיל, כרוך בתשלום דמי כניסה לשמורת הטבע, אבל בהחלט מצדיק את ההשקעה. כעת, בימי קורונה, הוא גם דורש רישום אינטרנטי מראש באתר של הרשות.

    בשונה מימינו, רוב הישוב היהודי בימי המקרא התרכז על גב ההר ובשפלה, ומעט מאד ערי חוף יושבו על-ידי בני ישראל ויהודה. גם אכזיב, או כזיב, מוזכרת כעיר חוף שיושביה כנענים ונמצאה מחוץ לתחום שבט אשר. לימים התקיים בה ישוב ישראלי שנכבש בימי המלך שלמה על-ידי חירם מלך צור הפיניקי. בשנת 701 לפני הספירה, כאשר המלך סנחריב כבש את האזור, אכזיב הייתה אחת מערי החוף הפיניקיות שנכבשו, כפי שמעידה "כתובת סנחריב". ממצאי חפירות ארכיאולוגיות מעידים על התיישבות רצופה באכזיב לכל הפחות מתקופת הברונזה, דרך תקופת הברזל, התקופה הרומאית, התקופה הביזנטית, התקופה הצלבנית ובימי הביניים, והעושר הרב ביותר של ממצאים הוא של התרבות הפיניקית.

    הפיניקים פיתחו את נמל אכזיב כבסיס חשוב למסחר ימי, ובמקביל הקימו תעשיות משגשגות של ניפוח זכוכית וצביעת בדים בצבע ארגמן שהופק מחלזון ימי שחי במפרץ. חלק מן הפעילות התעשייתית הזאת נמשכה גם בישוב היהודי בתקופת המשנה. אכזיב הוסיפה להיות מיושבת בתקופת בית שני (אז נקראה 'אכזיפה'), ובימי המשנה היא נזכרת כנקודת הגבול הצפון מערבית של ארץ ישראל.

     

    טיול לסופ"ש: אל הבריכה הסודית באכזיב

     

    לאחר הכיבוש הערבי, בתקופה הצלבנית, נבנו באכזיב מצודה ולצידה מבנים חקלאיים, אולם כמו רוב המצודות והאתרים הצלבנים גם זו נכבשה ונהרסה כליל על-ידי צבא הממלוכים בראשות ביברס. בתקופת המנדט הבריטי התקיים במקום כפר דייגים שננטש במלחמת העצמאות ועל שרידיו הקים האמן והאדריכל מרסל ינקו את ראשיתו של הגן הלאומי. לימים הקים אלי אביבי לא הרחק משם את "מדינת אכזיב".

    כיום, בשטח השמורה, אפשר ליהנות מחוף ים ייחודי שמרוצף בלגונות וברכות ים – אחת של מים רדודים ואחת עם מים עמוקים, ישנם שטחים שמיועדים לפיקניק ושני חניונים גדולים – חניון יום שמהווה נקודת יציאה אידאלית לטיולים בסביבה, וחניון ייעודי גדול אחר שמשמש לקמפינג ולינת לילה.

    משפחות עם ילדים סקרנים ופעילים יכולות לטייל במספר אתרים בשטח השמורה ובסביבתה, כמו בכפר דייגים עתיק שבנוי מאבן מקומית ובשריד חדיש הרבה יותר – כפר הנופש שנבנה במקור עבור "מועדון הים התיכון". הכפר ננטש על-ידי החברה הצרפתית בשנת 1995 לאחר שבשטחו התפוצצה קטיושה שהרגה את אחד מעובדי החברה ופצעה שמונה. כפר הנופש הזה, חביבם של צעירי שנות ה-70' וה-80' בישראל, נפתח ונסגר לסירוגין לאחר מכן על-ידי הרשת מספר פעמים עד שננטש סופית והועבר לידי יזמים אחרים.

     

    טיול לסופ"ש: אל הבריכה הסודית באכזיב

     

    קצת יותר צפונה נמצאת שמורת הטבע 'חוף ראש הנקרה', על שטח של כ-230 דונמים, וזו משתרעת על רצועה ברוחב של 100 מטרים מחוף הים ועד למסילת הברזל המנדטורית לאורך כ-2.3 קילומטרים עד לחוף בצת. בהמשך נמצא הגן הלאומי 'ראש הנקרה' ובו הנקרות המפורסמות שהקנו למקום את שמו.

    האזור כולו שוקק בעלי חיים נדירים יותר ופחות, כמו קבוצות שפני סלע שחיות על מצוק הסולם, ואם יתמזל המזל אולי תצפו גם בכלב ים נזירי – בעל חיים בסכנת הכחדה בים התיכון, שנצפה כאן בעבר. ממזרח, על הרכס, צומח חורש ים-תיכוני אופייני של עצי חרוב מצוי ואלת מסטיק, וזה האתר היחיד בישראל שבו צומח השיח 'אוג מחומש'.

    על החופים החוליים בשמורה ישנן מספר נקודות קינון שבהן מטילות נקבות צבי הים את ביציהן ושם אפשר לצפות גם בשועל מצוי וב'מריון' וב'גרביל החולות'. בחוף אכזיב צומח השיח הנדיר יצהרון מכסיף וכן לוף אכזיב. אפשר, כאמור, ללון בחניון הקמפינג של חוף אכזיב, שם יש תאורת שטח, מקלחות, שירותים, שולחנות פיקניק, מקררים וברזיות מים, ואזורים ייעודיים שבהם מותר להדליק "מנגל". יש גם מטבח שדה, כיורים, ומרכז מידע והדרכה של הרשות.

     

    טיול לסופ"ש: אל הבריכה הסודית באכזיב

     

    על דבר אחד אסור בשום מקרה לוותר: קפיצה אל המים הצלולים ושחיה ב"בריכה הסודית" שמעבר לריף הדוקרני (חשוב להגיע עם סנדלים).

    כך מגיעים: הכניסה לשמורת אכזיב נמצאת כ-5 קילומטרים מצפון לנהריה, בפניה מערבה מכביש 4 אל מגרש חניה גדול. הכניסה בתשלום.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל הבריכה הסודית באכזיב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.