• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    למרגלותיו הדרומיים של הר תורען שבגליל התחתון משתרע עמק שנחרץ על-ידי הנחלים יפתחאל ותורען. כיום נקרא העמק הזה על שם ההר, אבל בעבר נהגו חקלאי העמק לגדל בו רימונים ששמעם יצא למרחוק, ועל שמם נקראה סביבת הגידול שלהם 'עמק הרימונים'.

     

    מכאן נשלחו מטעני הרימונים היקרים מפז באוניות סוחר אל שווקי מצריים ויוון, ואחד הישובים בעמק, 'רימון', או 'בית רימון', היה עיר הגבול של שבט נפתלי (יהושע ט'). בעיר זאת, לימים, התכנסו החכמים כדי "לעבר את השנה" בתקופת הגזרות שקדמו למרד בר-כוכבא. שמו של הישוב העברי הקדום השתמר בשמו של ישוב בדואי שממוקם בשולי ענק בית נטופה ונקרא 'רומאנה'.

    מאות שנים לאחר מכן, ממש בימים אלה, נמלאים פירות הרימון בעסיס ומתנפחים לגודלם המלא והמרשים, וזה הזמן להגיע אל צומת בית רימון, בין הכבישים 77 ו-754, שבו נבנה כעת מחלף חדש. מצומת זה אפשר לבחור לא מעט מסלולי טיול, כמו למשל לצאת צפונה אל הישוב רימון (ישוב דתי, נא לא להטריד בשבת) שממנו אפשר לצפות במראות הנוף הנפלאים של בקעת בית נטופה ונחל יפתחאל. משם אפשר להמשיך על דרך הנוף היפיפייה שמוליכה אל מצפה נטופה (סימון שבילים כחול וירוק, הכביש סלול).

    אפשר גם לפנות דרומה, אל כפר כנא שהתברך בשתי כנסיות – יוונית אורתודוקסית ופרנציסקנית – אשר הוקמו כדי לפאר את 'נס החתונה בקנה' – אירוע מחיי ישו שמתואר בברית החדשה ב"בשורה על-פי יוחנן". ישו, לפי האמונה הנוצרית, השתתף בחתונה רבת משתתפים בישוב קנה, ושם ביצע את הנס הראשון מבין שבעה ניסים שלו: לאחר שאזל היין בכדים הוא ביקש שיביאו לו שישה כדי מים והפך אותם באופן פלאי ליין משובח.

     

     

    כפר כנא של ימינו מיוחס לכפר קנה מן הברית החדשה, ובגרעין שלו בנויות סמטאות צרות וציוריות אשר מוליכות-מטפסות עד ל'כנסיית החתונה' שהוקמה בשנת 1879. נוסף לכנסיה היוונית, שנבנתה בשנת 1886, בנויה בכפר גם כנסיית 'סנט ברתולומיאו' על שמו של אחד מתריסר תלמידיו של ישו.

     


    כפר כנא הוא ישוב תוסס שאל כנסיותיו נוהר המון צליינים נוצרים, והוא גדוש במסעדות משובחות ובחנויות זולות יחסית. ההמלצה שלי היא על 'מסעדת המעיין' שבמרכז הישוב.

    אבל מה לגבי פרדסי הרימונים המובטחים? 'עמק הרימונים' המודרני נמצא משני צידי נחל ציפורי, למרגלות הישובים כעביה, חלף, טבש, הרדוף, נופית וראס עלי, וכדי להגיע אליו נוסעים על שביל מסומן שיורד מן הישוב אלון הגליל. אפשרות נוספת היא להגיע מכביש 70 ולרדת בסמוך לפניה לישוב ראס עלי.

    בימים אלה של לפני ראש השנה מתחילים הרימונים להבשיל וקליפות הפרי, שנחשב למבורך ולכוכב של תפילות רבות, מתחילות לעטות סומק אדמדם. בשבועות הבאים יימלאו הפירות עסיס ויכבידו על עצי הרימון (שהם, אגב, נטולי ריח למרות האמור בשיר), ועלינו להתאפק ולא לשלוח יד אל רכושם של חקלאים שעמלו במשך כל השנה על גידל העצים והשבחת הפרדסים.

    מי שמצויד באופניים יכול להגיע אל מרכז השטח 'אלון הגליל', לקבל מפה ולצאת למסע בעקבות הרימון לאורך נחל ציפורי, להתרענן בשכשוך ב'עין יבקע', להמשיך מערבה עד לטחנת הקמח 'הנזירים' וטחנת 'עליל'. בנחל ציפורי אמנם יש זרימת מים אבל לא מומלץ לגעת בהם, היות שאלה מי קולחין מטוהרים.

    בסביבה: תצפית נהדרת על העמק מהישוב נופית לטחנת עליל וטחנת הנזירים. אפשר להגיע מכביש צר שמתפצל מכביש 70: בין צומת יגור לצומת סומך סלולה פניה לישוב 'ראס עלי' וממנה שביל לטחנת הנזירים. סימון שביל כחול מפות טיולים וסימון שבילים 4.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 77 בין צומת 'המוביל' לצומת 'גולני' עד לצומת בית רימון, ומשם פונים צפונה לכביש שמטפס עד לבית רימון שממנו יוצאת דרך הנוף.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל בית הרימונים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.