• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל אמציה וכביש 3415
    אחד הכבישים הנידחים והיפים ביותר בדרום השפלה וצפון הנגב אורג לאורך 16 קילומטרים את תולדות הישוב העברי ממלחמת העצמאות ועד למלחמת עזה, והכל בתוך נוף חורפי פורח ומהמם ביופיו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    גם במקומות הנידחים ביותר בארץ ישראל קשה למצוא רגב אחד שלא טובל בהיסטוריה רחוקה או קרובה שכמעט תמיד מתכתבת, לטוב או לרע, עם ההווה שלנו, ולכל הפחות עם הטבע האנושי.

     

    טיול לסופ"ש: אל אמציה וכביש 3415

     

    כביש 3415, אחד היפים בדרום השפלה וצפון מערב הנגב, מפלח את הגבעות הקשוחות של חבל לכיש כשהוא יוצא מכיוון שרידי העיר לכיש ומתפתל במקביל לקו שמשרטט כביש 35 בין אשקלון לחברון. פחות או יותר בשני שליש הדרך מגיעים אל הישוב השיתופי אמציה אשר הוקם בשנת 1955 כהיאחזות נח"ל על מוצב צה"לי שנבנה בתום מלחמת העצמאות במרחק של כ-2.5 קילומטרים מערבית לגבול – קו שביתת הנשק עם ירדן.

    ישוב אנושי התקיים על הגבעות האלה עוד מתקופת האבן דרך תקופות הברונזה והברזל ועד לתקופה הביזנטית, ובתקופת המנדט הבריטי על ארץ ישראל שכן כמה מאות מטרים צפונית לכאן הכפר הערבי אל-דווימה, אשר נכבש במלחמת העצמאות על ידי גדוד 89 של חטיבה 8. במהלך כיבוש הכפר נהרגו עשרות מתושביו, רובם במהלך הקרבות ומקצתם אזרחים שככל הנראה לא היו מעורבים. חקירת האו"ם לגבי המקרה לא העלתה ראיות לטבח (מלבד להרוגי הקרבות), אבל שמועות אודות אי כיבוד טוהר הנשק הגיעו אל מפקד חזית הדרום, יגאל אלון, והוא הורה לחקור את הנושא ולהעמיד לדין את האחראים.

    חקירת האירוע טויחה וגוועה לנוכח חנינה כללית שניתנה בפברואר 1949, אבל עוד קודם לכן הגיעו השמועות גם אל המשורר נתן אלתרמן אשר פרסם בעיתון 'דבר' את שירו 'על זאת' אשר עוסק בפשעי מלחמה ובמוסר שנדרש מצה"ל. השיר פורסם בתוך כדי קרבות מלחמת העצמאות וראש הממשלה דוד בן גוריון הורה להפיץ אותו אל כל חיילי צה"ל.

    כשנה לאחר הקמת היאחזות הנח"ל באמציה נהרגו בסמוך אליה שישה חיילי צה"ל בקרב עם הלגיון הירדני, ו-11 שנים לאחר מכן, במלחמת ששת הימים, הוסט קו הפסקת האש הרחק מערבה, עד לאמצע ים המלח.

     

    טיול לסופ"ש: אל אמציה וכביש 3415

     

    כחמישה קילומטרים מצפון לאמציה מתנהלת התנועה על כביש 35 שמוליך מאשקלון אל קרית גת וממנה אל בית גוברין, ומשם מזרחה, דרך הרי יהודה מצפון לחברון עד שהוא פוגש את כביש 60. בתקופת המנדט הבריטי חיבר כביש נידח זה את מישור החוף עם חברון, ומאז הקמת ישראל ועד למלחמת ששת הימים היו שני חלקיו – גם המערבי שבשטח ישראל וגם המזרחי שבשטח ירדן – רעועים ולרוב גם נטושים.

    בסוף שנות ה-70 החלה סלילה מודרנית של ציר זה, שקיבל לימים את השם "חוצה יהודה", וכשני עשורים לאחר מכן הוא נכלל ב"הסכמי אוסלו" כחלק ממערך "המעבר הבטוח" בין עזה ליהודה. המעבר הבטוח פעל למשך שנה אחת בלבד, עד לפרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000.

    בשנת 2006 הוקמה בצמוד למושב אמציה שכונת קרווילות למפוני הישוב קטיף אשר שכן במרכז רצועת עזה ממערב לדיר אל בלח. כעבור יותר מ-10 שנים נבנה עבור קהילה זאת הישוב 'כרמי קטיף' ששוכן מאות מטרים צפונית לאמציה, בדיוק במיקום שבו שכן הכפר אל-דווימה.

     

    טיול לסופ"ש: אל אמציה וכביש 3415

     

    בימים אלה של חורף 2024, בעיצומה של מלחמה נוספת, אפשר להרהר במצבנו במרחב – איש איש לפי השקפתו. הכי טוב לעשות את זה לצד הכלניות הרבות שפורחות כעת במרומי גבעת אמציה, לאחר טיפוס תלול על הגבעה הירוקה שעליה, כך נטען, שכן בתקופת בר כוכבא הישוב 'מגדל גד'.

    מראש הגבעה, שעליה נמצאו שרידי ישוב עתיק ולצידו מערכת מערות מסתור, יש תצפית נהדרת לארבע רוחות השמים: הרחק במערב אפשר להבחין באשקלון ודרומה ממנה בעיר עזה, והרבה יותר קרוב, מזרחה, בישובים שקף ואליאב שנטועים ממערב ל'קו הירוק' לא הרחק מגדר ההפרדה.

     

     

    רגע לפני שנצא לטיול ונטבול בנופים המרהיבים אפשר להרהר גם בדבר מה נוסף, אולי אירוני ובוודאי רלוונטי לימינו: המושב 'אמציה' נקרא על שם המלך היהודי אמציהו אשר הוצא להורג באזור לכיש לפני קרוב ל-2,800 שנים. אפילו ההיסטוריה התנ"כית, שנכתבה על-ידי אנשי יהודה, לא שוכחת לאמציה שהוא יזם מלחמה נגד ישראל והפסיד בה.

    על גבעת גד, ממערב למושב אמציה נמצאים בין השאר חורבת גינתה, חורבת גבר וחורבת חלק, וסביבה – בשטח של כ-15 קילומטרים רבועים, נמצאת שמורת הטבע 'מגדל גד'. מורדות הגבעות מכוסים בחורש של עצי חרוב צפופים, אלת המסטיק ועצי אורן ואקליפטוס ותיקים. חורש אקליפטוסים נוסף צומח למרגלות הגבעות, ועם קצת מזל נוכל להבחין בקבוצות קטנות של צבי ארץ ישראלי שמדלגות בין השדות.

     

    טיול לסופ"ש: אל אמציה וכביש 3415

     

    מכאן אפשר לצאת למבחר גדול של טיולים רגליים או רכובים, בהתאם למזג האוויר ולרמות האנרגיה. אפשר לטייל על השבילים והגבעות בשטח השמורה ולהמשיך אל יער אמציה ואל בריכות המים שממערב לישובים בני דקלים ושקף, או אל הסכר שעל נחל אדורים.

     

    טיול לסופ"ש: אל אמציה וכביש 3415

     

    לחילופין אפשר לבחור בין נסיעה מערבה אל תל לכיש לבין נסיעה לא פחות מרתקת מזרחה, אל כביש 358 שגם הוא אחד הכבישים היפים בישראל. 358 נסלל למורת רוחם של ארגוני הגנת הסביבה משנת 2003 במטרה לחבר את יישובי האזור אל באר שבע בדרום ואל כביש 35 בצפון. כביש זה סלול ברובו לאורך גדר ההפרדה שבנייתה החלה במקביל לסלילת הכביש, והוא עובר בנוף מהמם לצד הישובים שקף, נטע, כרם עמי, שומריה ובקעת יבל עד שהוא פוגש את כביש 6 בחלקו הדרומי החדש יחסית.

     

    כך מגיעים: ב'וויז': אמציה. בכיכר הכניסה למושב פונים ימינה לכיוון שמורת גבעת גד.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל אמציה וכביש 3415

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.