• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל אגמון פולג
    במרכז מישור החוף, "מטר מנתניה", נמצאות שתי פינות חמד נהדרות ונוחות מאד לטיול משפחות קליל, עם שפע בעלי חיים וצמחים נדירים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בין רכס הכורכר המזרחי שבשרון לבין רכס הכורכר המרכזי משתרע מדרון מתון שגולש אל נחל פולג. רכסי הכורכר באזור הזה, כמו במקומות נוספים לאורך מרכז וצפון מישור החוף, חסמו את זרימת הנחלים ויצרו במשך מאות שנים ביצות אשר היו בית גידול לאלפי מינים של צמחים ובעלי חיים, ובשוליהן התקיימו ישובים מבודדים. אחד מאלה, על גבעה שמשקיפה על ערוץ נחל פולג, נקרא 'חירבת ג'זירה' או "האי".

     

    טיול לסופ"ש: אל אגמון פולג

     

    לא רחוק משם פעלה בשנות ה-70 של המאה הקודמת מחצבה שממנה נכרו אבני כורכר לבניה, ולאחר שזו ננטשה היא נתמלאה במי גשמים ומי תהום והפכה לאגם קטן שמשך אליו בעלי חיים והכשיר את השטח סביבו לצמחיה מגוונת. בין השאר מוקף האגמון הקטן בעצי ערבה, שיחי פטל, צמחי קנה וסוף, ועל המים נחים צמחי 'נהרונית צפה'. חובבי צמחים ישמחו לגלות סביב האגמון צמחים נדירים בארצנו, כאלה שזקוקים למקור מים יציב, ובהם קרנן טבוע שטובל במים, שנית גדולה שיכולה להגיע לגובה של עד שלושה מטרים, ארכובית משוננת – עשב שפריחתו היא פרחים ורודים קטנים, חנק מחודד, ופספלון דו טורי (שהוא מין פולש בארצנו).

    סביב האגמון ניטעו עצי אקליפטוס, חרוב מצוי, אלון תבור, אלת מסטיק ועוד, ואלה משחזרים את הצמחיה האופיינית לארץ ישראל, אולם הם יוצרים בינתיים צל רק על-פני מספר מצומצם יחסית של נקודות. זאת סיבה טובה נוספת לבקר באגמון בתקופה זאת של השנה ולא בשיא הקיץ.

     

    טיול לסופ"ש: אל אגמון פולג

     

    האגמון הוא ביתם של צבי ביצות ונוטריות, ומהווה משכן לעופות מים שונים שבעיקר חורפים בו. לאורך השנה אפשר להבחין בציפורי סבך כמו קנית קטנה, קנית פסים, ושרון מצוי, ובתוך המים משתכשכות אנפה אפורה, לבנית קטנה, לבנית גדולה, ביצנית לבנת כנף וביצנית לבנת בטן. מסביב מפזזים להם עפרוני, שרקרק, לבן חזה, עקב חורף ובז אדום, ובתוך המים שוחים צפרדעים, קרפדות, דגי שפמנון, ברווזים וטבלנים.

     

    טיול לסופ"ש: אל אגמון פולג

     

    "הקרן לשטחים פתוחים" של רשות מקרקעי ישראל הקציבה לפני כ-7 שנים מיליון שקלים אשר שימשו את רשות ניקוז ונחלים שרון לשיקום האגמון והנגשתו, ובשנת 2019, ממש ערב הקורונה, נפתח בשטח אתר מוסדר לצפרות ולטיולי משפחות תחת השם 'אגמון פולג'. בין השאר הוכשר מסלול הליכה מעגלי באורך של כקילומטר אשר מתאים למשפחות ומונגש גם למוגבלי תנועה ולעגלות. לאורך השביל יש שתי נקודות תצפית – 'מצפור המצוק' ו'מצפור הביצה' – שמהן נשקף מצד אחד האגמון ומנגד הנוף של ישובי הסביבה. כדאי מאד להגיע מצוידים במשקפות ולנצל את מסתורי הצפרים כדי להשקיף על החי והצומח באגמון ובסביבתו, וחשוב לזכור שמי האגמון לא זורמים או מתחלפים – לכן אסור להיכנס אליהם.

     

    טיול לסופ"ש: אל אגמון פולג

     

    לאחר ביקור באגמון (מומלץ לא לשכוח להביא איתכם תרמוס קפה, סנדוויצ'ים וחטיפים, וכמובן שלא להשאיר אחריכם תזכורות לביקור שלכם) – כדאי לנצל את ההזדמנות לביקור בפינת חן נוספת: שמורת הטבע תל יצחק.
    לצורך זה חוזרים אל נקודת הכניסה וממנה ממשיכים במורד הדרך על שביל משובש אך עביר לכל כלי הרכב, ופונים שמאלה אל שביל צר מאוד לפי השילוט 'שמורת טבע תל יצחק'. שמורה זאת כלואה בין שטחים חקלאיים והיא זכתה להגנה בזכות מינים רבים של צמחים, בהם אירוס ארגמן, קידה שעירה, תורמוסים לבנים, אזוביון דגול ואפילו צבעוני השרון שזוהר באדום אש בתוך הצמחיה הירוקה.

    השביל מטפס עד לקצה השמורה אל עצי אורן ענקיים, ומשם יש תצפית נהדרת דרומה, אל מספר בריכות חורף שנקוו לאחרונה וייעלמו בקרוב.

     

    טיול לסופ"ש: אל אגמון פולג

     

    כך מגיעים: כביש 553 נפרד מכביש 2 במחלף פולג מול 'איקאה' ומתעקל מזרחה עד למחלף דרור. קרוב למחלף פולג יש פניה ימינה אל כביש שמוליך לתחנת הרכבת של בית יהושע. חולפים על פני הכניסה לתחנה וממשיכים עד לקצה הכביש, שם ניצב שלט צנוע שמכוון אל 'שביל אגמון פולג'. הדרך מלאה מהמורות אך מתאימה לכל רכב. עוברים מתחת לגשר וממשיכים מערבה לפי השילוט, חולפים על פני פניה שמאלה וממשיכים לצד שדה חיטה משגע. כעבור כ-100 מטרים פונים שמאלה אל חניה קטנה שבה חונים.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל אגמון פולג

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.