זיקר (Zeekr), מותג הפרימיום לכלי רכב חשמליים מקבוצת ג'ילי, מסר אתמול (ב') את היחידות הראשונות של דגם X ללקוחות ב-25 ערים ברחבי סין. כך נמסר על-ידי היצרנית.
זיקר X הוא הדגם הסדרתי השלישי של מותג הפרימיום הסיני שעושה כעת את דרכו לישראל, והוא הושק על-ידי היצרנית באופן רשמי לפני כחודשיים.
קבוצת ג'ילי היא יצרנית הרכב הסינית הפורה ביותר מבחינת מספר ומגוון המותגים שבבעלותה המלאה או החלקית, ואלה כוללים מותגים חדשים שהיא בראה בעצמה (גיאומטרי, לינק אנד קו, זיקר), מותגים ותיקים שהיא רכשה באופן מלא או חלקי (LEVC – "המונית הלונדונית", וולוו, פרוטון, לוטוס, סמארט) ומותגים שהיא העצימה ואז שחררה לעצמאות מתוך מטרה להנפיק בבורסה (פולסטאר). בנוסף, ג'ילי מחזיקה כ-9.7% ממרצדס-בנץ (מקודם דיימלר-בנץ).
זיקר "הומצאה" והושקה רשמית כחברה עצמאית בעיצומה של מגפת קורונה, במרץ 2021, ועד כה השיקה כבר את דגם הנוצ'בק 001 ואת המיניוואן 009 אשר מיוצרים ונמכרים באופן סדרתי. אנשי זיקר מבטיחים להשיק מעתה דגם חדש בכל חצי שנה. היקף המכירות של זיקר בסין, כרגע, צנוע יחסית ולא עולה על 10,000 יחידות בחודש, או כ-110,000 מאז השקת המותג. אבל כעת, עם שלושה דגמים, אנשי זיקר מבטיחים למסור 140,000 כלי רכב בשנה.
בהמשך השנה הנוכחית תחל זיקר לשווק את שלושת הדגמים שלה באירופה, בשלב ראשון בשבדיה ובהולנד ובשנה הבאה ברוב השווקים האירופאים ובכלל זה גם בשוק שלנו. עד לשנת 2025 הם מבטיחים להגיע להיקף ייצור ומכירות של 650,000 יחידות ברחבי העולם. על בסיס נתונים אלה מתכננים אנשי ג'ילי לעשות את אחד הדברים שהם מתמחים בו: לייצר ערך. אחרי שכבר גייסו 750 מיליון דולר מוקדם יותר השנה הם מתכננים לגייס יותר ממיליארד דולר באמצעות הנפקה בבורסה בארה"ב לפי שווי חברה של כ-10 מיליארד דולר.
הסינים אוהבים את זיקר
נתון מעניין שאנשי זיקר פרסמו, וצריך לקחת את המילה שלהם לגביו, הוא שכמעט חמישית מכלל הלקוחות הראשונים שהזמינו את דגם X החדש קנו אותו כרכב נוסף במשפחה לאחר שלפני כן רכשו זיקר 001 או 009. אם הנתון הזה מדויק הוא עשוי להצביע על רמת שביעות רצון גבוהה מאד מן הדגמים הקודמים.
זיקר X הוא קרוסאובר חשמלי קטן באורך 445 סנטימטרים וברוחב מכובד של 183.6 סנטימטרים. גובהו 157 סנטימטרים וכמו שני הדגמים הקודמים של המותג הוא חולק את פלטפורמת SEA החשמלית-ייעודית, ואת כל המכלולים העיקריים, עם וולוו EX30 החדשה ועם סמארט #1.
אורך בסיס הגלגלים שלו 275 סנטימטרים, ויחד עם סמארט #1 הוא מיוצר במפעל של ג'ילי בעיר צ'נגדו שבמחוז סצ'ואן, בדרום מערב סין, ולא במפעל שבו מיוצרים שני הדגמים הראשונים של זיקר, במחוז ג'ג'יאנג.
זיקר X מוצע בסין בשלוש רמות אבזור כשהבסיסית מביניהן עולה שם כ-26,500 דולר. בגרסה הבסיסית מניע מנוע בודד, שמספק 268 כוחות סוס, את הגלגלים האחוריים, ובגרסאות היקרות יותר מאיצים את X שני מנועים, שמספקים יחד הנעה כפולה עם 422 כוחות סוס, ומביאים אותו מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 3.7 שניות בלבד.
בתצורה המאובזרת והחזקה הוא עולה בסין 30,500 דולר, והוא מוצע בתצורת 5 ובתצורת 4 מושבים. כ-70% מן הלקוחות הראשונים שהזמינו את הדגם בסין בחרו בגרסת הארבעה מושבים.
לכל הגרסאות יש סוללת ניקל מנגן קובלט (NMC) עם תכולת אנרגיה של 66 קילוואט שעה והבטחה לטווח נסיעה של 560 קילומטרים בין טעינות בגרסת המנוע הבודד ו-512 קילומטרים לגרסת שנעי המנועים – הכל לפי שיטת החישוב הסינית CLTC המעט יותר אופטימית.
ככלי רכב שמתיימר להיאבק בקטגוריית הפרימיום הסינים לא חסכו בציוד אלקטרוני ובסעיף הבטיחות והסיוע לנהג, למשל, הוא מאובזר עם חמש מצלמות, חמישה מכ"מים ו-12 חיישני קול וכולם מדווחים למערכת סיוע לנהיגה שנקראת ZAD בפי זיקר. מערכת זאת, כך הם מבטיחים, מציעה יותר מעשר פונקציות סיוע לנהיגה.