בשבוע שעבר השיקה וולוו בישראל את מכונית הדגל שלה, S90, אשר מיוצרת בימים אלה במפעל המרכזי של החברה לא הרחק מן העיר גוטנברג שבדרום שבדיה.
הלילה (ד') הכריזה החברה שהיא מצמצמת למינימום את ייצור המכונית הזאת בשבדיה ומעבירה את רוב הייצור לסין, אל מפעל בעיר דהקינג (Daqing) שממוקם בצפון סין ואשר שייך לחברת ג'ילי, הבעלים של וולוו. מפעל זה ירכז את ייצור כל המוצרים שבנויים על הפלטפורמה המודולרית הגדולה של החברה, SPA, ומשם תיוצא S90 לכל העולם, וגם לישראל.
אחת הסיבות הסבירות למהלך המפתיע הזה היא שבשבדיה מתקשים להתמודד עם הביקוש הרב לדגם ה-XC90 שמיוצר באותו מפעל ומבוסס על אותה הפלטפורמה.
וולוו היא אמנם אחת מיצרניות הרכב המערביות האחרונות שנכנסו לשוק הסיני, מהלך שהתרחש רק לפני שש שנים לאחר שג'ילי רכשה את וולוו מידי חברת פורד, אולם זאת לא הפעם הראשונה שוולוו מייצאת מכוניות מתוצרתה מסין.
כיום מיוצרת בסין הגרסה המפוארת ביותר של S60, סיגניצ'ר, והיא מיוצאת משם לארה"ב כבר מן השנה שעברה.
מנכ"ל וולוו, האקאן סמואלסון, אמר למגזין הרכב 'אוטומוטיב ניוז' שהחברה מתכוונת לצמצם בהדרגה את ייצורה של S90 בשבדיה כבר השנה, ובעתיד ייוצרו שם "רק מספר מצומצם של מכוניות מדגם זה".
המפעל בדהקינג כבר החל בייצורה של S90 ויציג מכוניות ראשונות מתוצרתו בתערוכת המכוניות של גואנזו ב-18 בנובמבר, והוא צפוי לייצר את כל גרסאותיה של המכונית ובהם גם היוקרתיות והמאובזרות וגם הגרסה הארוכה.
עם זאת, סביר מאד שייצור הגרסה ההיברידית-נטענת של S90 יבוצע בשבדיה, במקביל לייצורן של הגרסאות ההיברידיות-נטענות של מכוניות מותג Lynk & Co החדש.
במעמד ההכרזה על העברת הייצור לסין הודיעה וולוו גם על הכשרתם של שני מפעלים נוספים בסין לייצור מכוניות מתוצרתה: כל דגמי סדרה 60 – הנוכחית והעתידית – ייבנו במפעל של החברה בצ'נגדו (Chengdu) שבמערב סין, וכל דגמי סדרת 40 העתידית – שמבוססים על הפלטפורמה המודולרית החדשה והקטנה של הקבוצה – ייבנו במפעל חדש שמוקם בימים אלה בעיר לוקיאו (Luqiao) שמדרום לשנחאי. במפעל זה ייוצרו גם כל מכוניות Lynk & Co אשר מבוססות על אותה פלטפורמה.
אנשי וולוו סרבו לומר אם יש להם כוונה לייצא גם את המכוניות האלה מסין, אולם לפחות בשלב זה אין מקום לחשש שכל הייצור של וולוו יעבור לסין: בראיון ל'אוטומטיב ניוז' בשולי תערוכת פריז אמר מנכ"ל החברה שהתוכנית של וולוו היא להגיע להיקף ייצור של כ-800 אלף מכוניות בשנת 2020 (לעומת מעל חצי מיליון מכוניות כיום) וששליש מאלה ייוצרו בסין.
עם זאת, הגדלת היקפי הייצור של וולוו בסין, במקביל להגדלת היקף המכירות שלה מכ-80 אלף ל-200 אלף מכוניות בשוק הרכב הגדול ביותר בעולם, היא חלק מתוכנית הפיתוח של ג'ילי במסגרת השקעה של 11 מיליארד דולר בחברה השבדית.
במקביל להשקעה בסין בונה וולוו גם מפעל חדש בדרום קרולינה, ארה"ב, ובו יוצרו דגמי סדרה 40 העתידית אשר יימכרו באמריקה.