מטא (פייסבוק), מיקרוסופט, אמזון וכחצי תריסר שותפות, בהן גם חברת מכשירי הניווט הוותיקה TomTom, השיקו היום (ד') מערכת מפות וניווט חדשה אשר תתמודד מול 'וויז' "שלנו" ומול גוגל שעוד לפני שרכשה את 'וויז' פיתחה והפעילה גם את 'גוגל מפות'.
שלוש ענקיות הטכנולוגיה ושותפותיה מתחומי הניווט והמיפוי השיקו בדצמבר 2022 את יוזמת Overture Maps ופרסמו היום (ד') את מערך הנתונים הפתוח הראשון שלהם. על מערך זה יכולים מעתה מפתחי צד שלישי לבנות אפליקציות מיפוי או ניווט גלובליות משלהם. היעד ברור: פיצוח המונופול של גוגל בשוק הניווט העולמי, והשליטה של אפל בטריטוריה הסגורה שלה.
אנשי Overture טוענים שבמערך הנתונים שלהם, שכולל ארבע שכבות עיקריות, מופו יותר מ-59 מיליון נקודות עניין ונוספות להם שכבות מידע אחרות של עסקים, מבנים, מערכי תחבורה וגבולות. עוד הם מוסיפים ששכבות הנתונים עוצבו באופן שיאפשר למפתחים לעכל ולהשתמש בנתוני המפה "באופן סטנדרטי ומתועד, ושתתאפשר פעולה הדדית בין הגורמים". מפתחים יוכלו להשתמש במידע בין השאר כדי לפתח אפליקציית מיפוי וכל שירות אחר שמסתמך על מיפוי וניווט.
מארק פריולו, מנכ"ל Overture, מצוטט בהודעת החברה לעיתונות כאומר ש:"מערך הנתונים של מקומות, באופן מיוחד, מייצג מערך פתוח גדול שלא היה זמין בעבר, עם פוטנציאל למיפוי של כל דבר – החל מעסקים חדשים, גדולים וקטנים, ועד לשווקי "פופ-אפ" ברחוב שממוקמים בכל מקום בעולם… Overture תבנה שיתוף פעולה רחב שיכול להקים ולתחזק מסד נתונים עדכני ומקיף של נקודות עניין… שיתוף הפעולה מבוסס על ההנחה שנתוני מפות צריכים להיות נכס פתוח ומשותף כדי שיוכל לתמוך ביישומים עתידיים. ככל שהדרישות לדיוק, עדכניות וייחוס במפות גדלים כדי לענות על צרכי המשתמש, כך גדלו העלויות והמורכבות של איסוף ותחזוקת נתוני מפות גלובליים אל מעבר ליכולת של כל ארגון יחיד…
…כל מי שעוסק במיפוי יודע שהנתונים הראשוניים הם רק ההתחלה; האתגר המתמשך טמון בשמירה על הנתונים בתוך שינויים מתמידים כדי לעמוד בציפיות של המשתמשים. Overture תבנה שיתוף פעולה רחב שיכול לבנות ולתחזק מסד נתונים עדכני ומקיף של נקודות עניין".
אסטרטגיית החדירה של Overture Maps לגן הנעול של גוגל תהיה ככל הנראה באמצעות מחיר מחד, ומאידך על-ידי מינוף הגישה של כל אחת משלוש הענקיות אל בסיסי משתמשים שמונים יחד מיליארדי בני אדם ומכשירים ניידים. בשונה מגוגל, שגובה כסף ממפתחים כדי לקבל גישה ל-API שלה – אוברצ'ור תתחיל עם מודל חינמי. עם זאת, הניסיון עם שלוש החברות האלה מלמד שברגע שהן יגיעו למסה קריטית והדבר יתאפשר להן – המודל יפסיק להיות חינמי.
העסק יתחיל להיות מעניין באמת כאשר יגיעו לשוק אפליקציות כמו 'וויז' שיפותחו עבור ניווט כלי רכב על בסיס מאגר הנתונים האדיר של החברות האלה, ולכולם ברור ששם נמצא השוק הגדול והמעניין ביותר למערכת כזאת.
כאמור, בשלב ההשקה, היום, כולל בסיס המידע ארבע שכבות נתונים: נקודות עניין (POI), בניינים, רשת תחבורה וגבולות מנהליים, וכולן אומתו ואוחדו באמצעות אנשי המיזם.
שכבת הנתונים Places כוללת, כאמור, יותר מ-59 מיליון רשומות (POI) אשר לדברי אנשי המיזם לא פורסמו בעבר כנתונים פתוחים. מערך הנתונים הופק מתוך בסיסי המידע של החברות המייסדות מטא ומיקרוסופט, והשאיפה היא שקהילת המשתמשים תשלב אותם יחד עם נתוני ממשל פתוח, מיפוי מקומי, טכניקות AI/ML ועוד, והכל "תחת רישיון קוד פתוח מתירני שיאפשר לכל בונה מפות או ספק שירותי מיקום להשתמש בו באופן חופשי".
שכבת הבניינים/מבנים כוללת יותר מ-780 מיליון "טביעות רגל" ייחודיות של בניינים ברחבי העולם, והיא פותחה על-ידי שילוב פרויקטים שונים של מקורות פתוחים.
תחבורה: שכבת התחבורה מייצגת את רשת הכבישים העולמית עם נתונים שהופקו מפרויקט OpenStreetMap ונבנו מחדש על-ידי קהילת הפיתוח לפורמט הנתונים Overture.
גבולות: מערך נתונים פתוח גלובלי של גבולות לאומיים ואזוריים שכוללים שמות מקומיים שתורגמו ליותר מ-40 שפות שונות כדי לתמוך בשימוש בינלאומי.