• Ad
  • ואף על פי כן: ניסוי מס הנסועה צפוי להתחדש בקרוב

    שר התחבורה הורה להקפיא את ניסוי מס הנסועה, שנועד לבחון האם גביית מס בגין כל נסיעה גורמת לשינוי בהרגלי הנסיעה של הנהגים. אלא שחברות שמשתתפות במכרז לניהול הניסוי קיבלו הבהרה, ולפיה הליכי המכרז יימשכו לאחר שתושלם מלאכת הרכבת הממשלה החדשה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    למרות התנגדותו הפומבית של שר התחבורה, ישראל כץ, נראה שניסוי מס הנסועה עומד להתחדש בקרוב. חברות המשתתפות במכרז לניהול הניסוי קיבלו הודעה, ולפיה הליכי המכרז יימשכו לאחר שתסתיים מלאכת הקמת הממשלה החדשה.

    הניסוי הוקפא לפי הוראת השר כץ בסוף אפריל האחרון. אלא שכעת, עם סיום מלאכת הרכבת הממשלה – ומאחר שכבר בתקופת הממשלה הקודמת אושר תקציב לניהול הניסוי לתקופה של שנתיים – נראה שנפתחה הדרך לקיום הניסוי וחידוש הליכי המכרז.

    עם זאת, חברת נתיבי איילון, ששלחה את ההודעה ואחראית על הניסוי מטעם משרדי הממשלה, תיאלץ למצוא דרכים לעקוף את התנגדותו של שר התחבורה. השר כץ מגלה התנגדות עקבית לניסוי מס הנסועה, וגם בעבר עיכב הליכי מכרז שהיו נחוצים לניהול שלבים קודמים של הניסוי.

    אלא שלמרות התנגדותו, ראוי לזכור שבעבר אישר השר כץ לקיים שני שלבים קודמים של הניסוי (שזכה לשם "נעים לירוק"). בנוסף, סמכות הניהול של ניסוי מס הנסועה נתונה לוועדה בין-משרדית, אשר בראשה עומד נציג של רשות המסים. לפיכך, לא ברור אם יצליח השר כץ להמשיך לנקוט צעדים שמעכבים את הניסוי.

    יתרה מזאת: ניסוי מס הנסועה, שנועד לבחון שינוי במדיניות המיסוי הנהוגה בשוק הרכב, נערך בהתאם להחלטת ממשלה מיולי 2010 – החלטה שהתקבלה בתמיכת השר כץ, בימי ממשלת נתניהו השנייה (ממשלת ישראל ה-32).

    עשרות מיליוני שקלים ו-100 אלף נהגים
    הניסוי המתוכנן נועד לבחון את השפעתו של מס נסועה על הרגלי הנסיעה של נהגים. מס נסועה מוטל בגין כל נסיעה, ומחושב בהתאם למדדים של מרחק הנסיעה, זמן ביצוע הנסיעה, איזור גיאוגרפי ורמת הזיהום של כלי הרכב.

    הניסוי נחשב לחסר תקדים בהיקפו: לפי המתווה המתוכנן, שאושר על-ידי משרדי הממשלה, הניסוי יימשך כעשר שנים ובמסגרתו יגויסו כ-100 אלף נהגים. במכוניתו של כל נהג שישתתף בניסוי תותקן מערכת ניטור, שתאפשר לחשב את המס שייגבה בגין כל נסיעה.

    כסימן ברור לחשיבותו של הניסוי, וכרמז לכך שמס הנסועה צפוי בעתיד להפוך למרכיב במדיניות המיסוי הרשמית, משרדי הממשלה צפויים להשקיע בניסוי עשרות מיליוני שקלים: לכל מתנדב בניסוי תינתן מסגרת תקציב שנתית של 5,200 שקלים לביצוע נסיעות, ומי שלא ינצל את מלוא התקציב יקבל בסוף כל שנה את הסכום הלא-מנוצל, עד למגבלה של 2,000 שקלים.

    כאמור, בגין כל נסיעה שיבצעו הנהגים ייגבה תשלום בהתאם למדדים של זמן, מיקום ורמת זיהום. כך למשל, נסיעה של קילומטר אחד בשיא העומס בתל-אביב תעלה לנהגים 1.5 שקלים, בעוד שנסיעה של קילומטר אחד בפריפריה תזכה את הנהג ב-10 אגורות.

    על-פי חברת נתיבי איילון, המתכונת של הניסוי דומה "למתכונת מבצעית" של גביית המס – כלומר, התשלום שייגבה מהנהגים שישתתפו בניסוי אמור להיות דומה ככל האפשר למס שמתכננת המדינה לגבות בעתיד מהנהגים. עם זאת, יש לזכור כי הניסוי מעורר התנגדות ציבורית רחבה.

    ראשית, רבים חוששים מכך שהשינוי המתוכנן במדיניות המס יביא בסופו של דבר להכבדת נטל המס, שתפגע בעיקר במי שנמנים עם השכבות החלשות באוכלוסיה. חשש נוסף נוגע לפגיעה בזכות לפרטיות, שעלולה להיגרם כתוצאה מכך שבכל כלי רכב תותקן מערכת ניטור, שתאפשר מעקב מדויק אחר כל נהג.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.