• Ad
  • התחדשות: מבחן דרכים לפיג'ו 308 מתוחת פנים

    פיג'ו מקווה להתניע מחדש את ההתלהבות ממכונית שנבנתה כדי לצוד את פולקסווגן גולף, והיא עושה את זה על-ידי שדרוג מנועים ושיפור האבזור. האם יש לה סיכוי להצליח גם בישראל?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שורה תחתונה תחילה: עדכון אמצע החיים של המשפחתית הקומפקטית של פיג'ו כולל מנועים חדשים ומחודשים, תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 8 יחסי העברה, השתלת סט מושלם של מערכות בטיחות ושדרוג האבזור.
    עיקר הדגש של פיג'ו הושם על מנועי הדיזל, מה שעלול להיות פחות רלבנטי בישראל אלא אם היבואנית תחליט להתמקד בציי הרכב, וכמה מן התלונות היסודיות שלנו כלפי 308 המקורית לא טופלו. אבל ההפתעה החשובה של המכונית הזאת – חידוש מנוע הטורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר – חורגת הרבה מעבר למכסה המנוע של הדגם הזה.

     

    מי את 308 המחודשת?

    את הדור הנוכחי של 308 – מכונית ראשונה שנושאת את סמל האריה של פיג'ו ומבוססת על הפלטפורמה המודולרית הקומפקטית של קבוצת פיג'ו-סיטרואן – אהבתי כבר בנהיגה הראשונה עליה, לפני קרוב לשלוש שנים. זאת בעיקר בזכות שילוב נעים של התנהגות כביש ונוחות. על אלה העיבו כמה וכמה תקלות ארגונומיות שעושות את השימוש היומיומי במכונית הזאת פחות נעים, וגם מנוע הטורבו-בנזין התלת צילינדרי, בנפח 1.2 ליטר, שהוא קצת יותר מידי מחוספס לטעמי.

    לא מעט דלק נשרף מאז ופיג'ו עברה מהפך חשוב שכלל לא רק השתחררות מצל הקשיים הפיננסיים ומעבר לרווח תפעולי, אלא גם השקה של מכונית חשובה אחרת שמבוססת על אותה פלטפורמה – הקרוסאובר 3008 שאותו אני אוהב במיוחד.

    מתיחת הפנים של אמצע החיים לא באה מוקדם מידי עבור המכונית הזאת, ובמהלכה היא הצליחה לגהץ כמה קמטים ופגמים, אבל לא את כולם. הצרפתים התמקדו בעיקר במנועים: 308 מוצעת באירופה עם מגוון רחב מאד של מנועי טורבו-דיזל וטורבו-בנזין ובהם גם מנוע טורבו-דיזל חדש לגמרי בנפח 1.5 ליטר. הם הוסיפו גם את מערכות הסיוע-לנהג שהפכו במהלך שלוש השנים האחרונות כמעט סטנדרטיות בכל מכונית אירופאית חדשה, אבל באופן טבעי לא בוצעו שינויים במרכב ובמתלים.

    308 היוצאת לא הייתה להיט מכירות בשוק הישראלי, גם בגלל סיבות אובייקטיביות ובגלל מפרט האבזור, ואולי גם בגלל כמה מן ה"קמטים" שלה. שאלת 130 אלף השקלים היא האם היצרנית והיבואנית יצליחו לנצל את ההזדמנות כדי להשיק אותה אצלנו מחדש.

    היצרנית והיבואנית הזמינו אותנו כאורחיהן אל ההשקה הבינלאומית לעיתונות שנערכת בימים אלה על הכבישים הסלולים היטב של דרום גרמניה, ממש על הגבול האוסטרי, ועל אף שהאספלט שם סלול ברמה גבוהה מזו שמוכרת לנו בישראל, עומסי התנועה שחווינו בחלק ממסלול הנסיעה דווקא לא זרים לנו, ואילו הפרשי הגבהים הגדולים העניקו הזדמנות מעולה להעריך את עוצמות המנועים.

    עיצוב, מיצוב

    מתיחת פנים של אמצע החיים כמעט לעולם לא כוללת שינויים דרמטיים במכונית עצמה אלא רק נגיעות עיצוביות קלות, וככל שהדברים נוגעים לעיצוב החיצוני שמרה פיג'ו על כללי הפרוטוקול תוך שהיא מנסה לקרב מעט את 308 אל המראה האגרסיבי והייחודי של 3008 החדש. מכסה המנוע נופח מעט וקווי הדלתות הודגשו, השבכה הקדמית נוכחת יותר ובפגוש הועצמו 3 כונסי האוויר, עיצוב חישוקי הגלגלים חודש, בפנסים הקדמיים שולבו פסי LED מתבקשים ובאחוריים מחודד מוטיב ה'טפרים', ציפורני החתול, של פיג'ו – גם זה בעזרת LED.

     

     

    עם זאת, שני שינויי העיצוב הכי פחות משמעותיים ויזואלית הם דווקא החשובים ביותר להבנת הבשורה שנושאת המכונית הזאת: מכסה פתח התדלוק הוא כעת מלבני ולא עגול, ובחרטום קל להבחין בפיסת הפלסטיק האופיינית למכונית שבקדמתן מותקן חיישן רדאר. השינוי הראשון עשוי להיות רלבנטי רק לאירופאים, היות שהוא נובע מן הצורך של פיג'ו להוסיף פתח מילוי אוריאה בצמוד לפתח התדלוק, וזה נדרש עבור מנועי טורבו-דיזל עם מסנן חלקיקים אקטיבי.

    השינוי השני נדרש כדי להוסיף למכונית את מערכת ההתרעה מפני התנגשות שכוללת בלימה אקטיבית, שבלעדיה אי אפשר לקבל כיום ציון מרבי במבחני הריסוק של פרויקט Euro NCAP.

    פיג'ו רואה ב-308 מכונית שמתמודדת על חלקו היקר של שוק מכוניות ההאצ'בק הקומפקטיות האירופאי – עדיין אחת הקטגוריות החשובות שם גם בעידן הקרוסאובר – וכאשר היא מדברת על "חצי פרימיום" אנחנו שומעים בעיקר 'פולקסווגן גולף'. אבל בעוד שלהצהיר הצהרות זה קל, יותר קשה לבנות מכונית שתעמוד במשימה ומאמצי המתכננים של 308 המחודשת התמקדו בעיקר בשדרוג האבזור ובהסרת גרסאות בסיסיות שלה מן ההיצע שלהם.

    בלי קשר לעובדה שלהשקה בינלאומית מגיעות כמעט תמיד מכוניות ברמות האבזור הגבוהות יותר, גבוהות בהרבה מאלה שמוצעות לאחר מכן בישראל, צריך להדגיש שתכולת האבזור של המכוניות שיוצעו למכירה בינואר 2018 בישראל תהיה קריטית בכל הקשור למיצוב מחדש של הדגם הזה בשוק שלנו.

    עיצוב פנים, שימושיות, מרחב פנימי

    למרבה הצער, במסגרת מתיחת הפנים מעצבי פיג'ו כמעט ולא השקיעו בעיצוב מחדש של סביבת הנהג, אולי מכיוון שהם שבעי רצון ממה שיש להם ואולי בגלל שזאת בסך הכל מתיחת פנים, אבל ככל שחולף הזמן מאז שהם הציגו לראשונה את ה"קוקפיט" הזה אני הופך פחות ופחות סבלני כלפיו.
    אני מודה: כאשר נהגתי לראשונה בדור הנוכחי, השני, של 308 ייתכן שהתלהבתי מעט יותר מידי מן החידוש שפיג'ו הציגה עם גלגל ההגה הקטן שלה, כזה שאמור לחדד את חוויית הנהיגה וליצור תחושה דומה ולו במעט לנהיגה בקרטינג. אבל ככל שאני מתנסה בגימיק הזה בדגמים שונים של פיג'ו אני פחות אוהב אותו והוא יותר מפריע לי מפני שהחסרונות שלו (חד מידי, מסתיר את לוח המחוונים) עולים על יתרונותיו (זריז יותר, חד, נוח לתמרונים עירוניים צפופים).

     

     

    העיצוב הכללי של סביבת הנהג נותר כשהיה, כלומר מאד נקי, אולי נקי מידי, עם כפתור דומיננטי אחד – מתג עוצמת הקול – וקיפול של כמעט כל הפונקציות האחרות לתוך מסך המגע של מערכת המולטימדיה ואל מנופים מאחורי גלגל ההגה. יש אמנם משהו מאד מרגיע בעיצוב נקי, במיוחד כאשר המכונית בנויה מחומרים איכותיים ועם איכות הרכבה גבוהה, אבל אפשר היה לצפות ממהנדסי פיג'ו שינצלו את מתיחת הפנים כדי לתקן את נקודות התורפה הארגונומיות שיצר העיצוב המקורי.

    בפועל, בעוד שמערכת המולטימדיה עצמה שופרה מבחינה זאת שהיא מתקשרת עם הנהג מבעד למסך מעט יותר גדול ואיכותי, ושופרו גם יכולות החיבוריות שלה למכשירי הטלפון השונים, פונקציות חשובות כמו הפעלת מערכת מיזוג האוויר ותפעול מערכות הסיוע-לנהג ומחשב הדרך עדיין דורשות התעסקות מסיחת-דעת עם המסך המרכזי.

    גרסת האבזור GT Line שעליה נהגנו (מאובזרת מאד, תגיע לישראל) צוידה במושבים איכותיים שמספקים תמיכה טובה מאד לגוף, תנוחת הנהיגה מצוינת עם מדרך נוח לכף רגל שמאל, ולוח המחוונים ברור וקריא כל עוד שהוא לא מוסתר על-ידי גלגל ההגה. את אחד הגימיקים המיותרים במתיחת הפנים הזאת פגשנו כבר ב-308 GTI, וגם שם חשדנו שמדובר יותר בגימיק מאשר בפונקציה בעלת ערך אמיתי: כפתור "SPORT" שמותקן מתחת לבורר ההילוכים ואשר אמור להפוך את תגובות המכונית לחדות יותר.
    לחיצה על הכפתור אכן "מושכת" מעט יותר את העברת ההילוכים בתיבות האוטומטיות, מאיצה 'קיק-דאונים' ומקשיחה מעט את ההגה, אבל היא גם מוסיפה צליל מלאכותי ומיותר לחלוטין של "נהימת מנוע" שמופק על-ידי מערכת השמע. זה גימיק מיותר בגרסת הבנזין וממש מגוחך בגרסאות הדיזל, שבהן הוא מודגש יותר.

    בסיס הגלגלים של 308 הוא בין הקצרים בקטגוריה כיום, 262 ס"מ לעומת 270 שהפך להיות כמעט סטנדרט חדש ואף 271 ס"מ שמסמן את השיא הנוכחי, אבל גם פולקסווגן גולף מוכיחה שאפשר להציע מרחב פנימי טוב אם יוצרים "אריזה" חכמה. הדור הנוכחי של 308 אמנם עושה עבודה טובה במלאכת האריזה אבל המושב האחורי פחות מרווח מאשר בחלק מן המתחרות, בעיקר מבחינת מרחב לברכיים ולראש, וגם תא המטען בסדר אבל לא מעבר לכך. המצב טוב יותר בגרסת הסטיישן, שארוכה ב-33 ס"מ משמעותיים, רובם לטובת תא מטען גדול מאד.

    סביבת הנהג לא משופעת ביותר מידי תאי אחסון: בקונסולה המרכזית ישנם אמנם שני תאים והם אפילו נסגרים כך שאפשר להשאיר בהם חפצים, אבל הנפח שלהם קטן מידי כדי להיות שימושיים.

    מנועים

    טכנולוגיית הדיזל נאבקת על חייה בעולם בכלל – בעיקר לנוכח "פרשת דיזלגייט", ובאירופה בפרט לאחר שמספר פרלמנטים קיבלו החלטות שיאסרו בעתיד כניסת מכוניות מונעות בדיזל לערים שונות. פיג'ו היא בין המובילות לא רק באחוז המכירות של מכוניות מונעות בדיזל אלא גם בטכנולוגיה הזאת, ובעיקר במנועים יעילים ודלי זיהום.

    לא ברור האם החידוש החשוב ביותר שפיג'ו מציגה עם מתיחת הפנים של 308 – מנוע טורבו-דיזל ארבעה צילינדרי חדש לגמרי בנפח 1.5 ליטר שמחליף את ה-1.6 הקודם שלה – יהיה רלבנטי לישראל. אבל גם אם כן סביר שהוא יעניין בעיקר את ציי הרכב ורק לאחר שתשודך לו תיבת הילוכים אוטומטית. חידוש חשוב נוסף מושק בינתיים עם גרסת הדיזל הבכירה, בנפח 2.0 ליטר, וזאת תיבת הילוכים אוטומטית חדשה עם 8 יחסי העברה, וגם היא – כמו התיבה בעלת 6 יחסי ההעברה, מיוצרת עבור פיג'ו-סיטרואן על-ידי חברת אישין היפנית.

     

     

    חידוש הרבה יותר חשוב מבחינתנו, היושבים בציון, הוא גרסה משודרגת של מנוע הטורבו-בנזין התלת צילינדרי בנפח 1.2 ליטר, שבו בוצעו מספר שינויים לשיפור היעילות וצמצום תצרוכת הדלק. בעוד שבמהלך ההשקה כמעט ולא היה אפשרי להעריך את תוספת הכח, מה שמאד ברור זה שהמנוע המשודרג עובד כעת באופן הרבה יותר חלק ואחיד מאשר בעבר. הטענה העיקרית שלי כלפי גרסת ה-110-120 כ"ס (שמניעה גם דגמים אחרים של הקבוצה) היא כלפי האופי הרועד שלו בסרק ובסל"ד נמוך, ומיעוט הכח שלו בתחילת תנועה.

    המנוע המחודש כמעט לא מייצר רעידות בסל"ד נמוך, הוא גמיש יותר כבר בתחילת תנועה ושקט מאד, כך שהתחושה כעת הרבה יותר דומה לזו שמתקבלת עם מנוע ה-1.0 ליטר של קבוצת פולקסווגן.

    הצרפתים מספרים על מספר שינויים פיזיים במנוע כמו תכנון מחדש של מגדש הטורבו, הפחתת חיכוך בתוך המנוע, הגברת עוצמת הגדישה, שיפור הזרקת תערובת הדלק/אוויר למנוע ועוד, ולכן להערכתי מדובר בבשורה החשובה ביותר של המכונית הזאת, והיא חורגת הרבה מעבר לדגם הזה בלבד. בשורה תחתונה, מנוע הטורבו-בנזין המחודש מאד נעים לשימוש, הוא הרבה יותר גמיש ולא איבד את האופי הממזרי שלו בסל"ד בינוני וגבוה.

    התנהגות

    התנהגות כביש אולי לא נמצאת במוקד העניין של רוב נהגי ישראל אבל מי שאוהב לנהוג יעדיף את 308 על לא מעט מכוניות אחרות.
    היא לא מושלמת, מפני שלדגש שהושם על נוחות נסיעה יש מחיר מבחינת העברות משקל ונטיה לגלגול גוף, אבל זאת מכונית מאד חדה שנענית בהתלהבות לכל הטיית הגה וכניסה לסיבוב, והקוטר הקטן של ההגה מעצים, כאמור, את החוויה.

     


    במהלך ההשקה התגלגלנו על צמיגים עם גומי משובח, במידות נדיבות ועל אספלט אמפטי מאד, לכן יש מצב שרמת ההתלהבות על כבישי מע"צ לא תהיה כל כך גבוהה. אבל נראה שגם הכבישים שלנו לא ייקחו את חדות ההיגוי והדיוק שלו שמותירים את 308 עם קומץ קטן של מכוניות שעדיין כיף לנהוג בהן.

    נוחות

    בסעיף הנוחות לא הייתה לדור הנוכחי של 308 בעיה ולכן גם לא היה צורך לעסוק בו, זאת מכונית שמשככת היטב את המהמורות אבל לא תמיד סופגת אותם טוב כמו מובילות הקטגוריה.
    שיכוך הרעשים מצוין ואיכות ההרכבה גבוהה, לכן התחושה היא שפיג'ו בהחלט עומדת במילה שלה כשהיא מבטיחה מכונית "חצי פרימיום".
    יחד עם זאת יודגש שהמכוניות בהן נהגנו אובזרו ברמות האבזור הגבוהות ביותר, וצריך לקוות שתחושת האיכות הזאת מתקיימת כבר החל ברמות האבזור הבסיסיות

    בטיחות

    עם 308 המחודשת סימנה פיג'ו V גדול על כל הסעיפים השכיחים ברשימת אבזור הבטיחות ומערכות סיוע לנהג – החל ממערכת התרעת תאונה עם זיהוי הולכי רגל שבולמת את המכונית בעצמה אם הנהג לא מתפקד, דרך בקרת שיוט אקטיבית שמבוססת על אותה מערכת, התרעת סטייה מנתיב נסיעה עם היגוי אקטיבי במהירויות פרבריות ומעלה, זיהוי תמרורים עם אפשרות לקבע בבקרת השיוט את את המהירות שזוהתה, וכלה בהתרעה מפני מעבר לנתיב נסיעה חסום.

    דני שביט, מנכ"ל לובינסקי יבואנית פיג'ו, מבטיח שהמכונית "תציע סטנדרט חדש בתחום הבטיחות האקטיבית והפאסיבית", וזה מאד מעודד לא רק בגלל שזה מבטיח שהחברה לא תתפתה למלכודת שטמן משרד התחבורה לאזרחי ישראל עם מדד הבטיחות ההזוי שלו, אלא גם מכיוון שנראה שזה מוכיח רצינות בכוונה להיאבק במכוניות כמו פולקסווגן גולף.

    שורה תחתונה

    הדור הנוכחי של פיג'ו 308 לא זכה לכבוד המגיע לו בשוק הרכב הישראלי, אבל עם מנוע מחודש, חבילת בטיחות מושלמת, חמש שנות אחריות ואולי גם מחיר משכנע יותר – לפיג'ו יש סיכוי לא רע לכבוש מקום בלבבות (וגם בחניה) של ישראלים רבים. אז לגבי ה"חמש שנות אחריות" אולי מוקדם מידי להתנבא, יבואנית פיג'ו-סיטרואן הטמיעה את הסטנדרט הזה עם כל דגם חדש של סיטרואן שמושק בישראל אבל המשא ומתן עם פיג'ו באותו עניין טרם הושלם (וצריך לקוות שההצעה הזאת תגיע בקרוב), אבל לפחות לגבי המחיר מותר לנו לפתח ציפיות גבוהות.

     


    דני שביט מבטיח לא רק שמגוון הדגמים של 308 המחודשת יכלול גם את מנועי הבנזין וגם דיזלים (מה שמצביע על שאיפות בתחום ציי הרכב) אלא גם מגוון רחב של רמות אבזור שכוללות את רמת ה-GT הבכירה. שביט גם מבטיח "מחיר תחרותי ואטרקטיבי מאד", וזאת הבטחה חשובה לנוכח מצבה הלא פשוט של פיג'ו בישראל. מצד אחד מאד קשה לה להיאבק באהדת השוק הישראלי למוצרים מן המזרח הרחוק היות שהיא חייבת לחזק את מיצובה מבחינת שמירת ערך ותחושת הציבור כלפי אמינותה, ומצד שני היא יכולה להפגין את היתרונות שלה על פני יפניות וקוריאניות רק אם היא מופיעה עם רמות אבזור גבוהות ומפנקות.

    פיג'ו הוכיחה שיש ל-308 את היצע הרכיבים שמהם אפשר לאפות מכונית מאובזרת ומפנקת, והשאלה שנותרת פתוחה עד לקראת סוף השנה הנוכחית היא האם היא תבסס את אסטרטגיית ההשקה מחדש שלה בישראל על הימנעות מגרסאות בסיס "מגולחות" והצמדת מחיר אטרקטיבי למכונית שתציע יותר פינוק מן המקובל בקטגוריה.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.