• Ad
  • סיאט מאריכה את חיי איביזה עם מתיחת פנים שנייה לדגם שהוצג לראשונה בשנת 2008. מנוע טורבו-בנזין ממזרי בנפח 1.0 ליטר בהחלט עושה את העבודה, כך שכל שנותר כרגע פתוח הוא שאלת המחיר: האם סיאט תמשיך לשבור את השוק בישראל?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    איביזה היא הדגם הנמכר ביותר של סיאט: כ-5 מיליון יחידות ממנה נמסרו ללקוחות בעולם מאז עלתה לכביש לפני כשלושה עשורים, אבל כעת הגיע הזמן לחדש: מתיחת פנים של הדור הרביעי שלה, או דור 4.5 אם תרצו, תגיע ארצה לקראת סוף השנה הנוכחית.

    העיצוב המחודש של איביזה כנראה לא יפיל איש לקרשים: אחרי הכל מדובר בעיקר בריענון של המכונית המוכרת לנו – מכונית שלטעמי היא אחת ממכוניות הסופרמיני היפות יותר בקבוצתה.
    אולי משום כך אני דווקא שבע רצון מכך שמעצבי סיאט שימרו את קווי העיצוב הללו גם בדגם החדש, וגם בעיצוב הפנימי הם לא חוללו מהפיכה דרמטית כך שהוא נותר דומה למדי לעיצוב המוכר לנו מן הדגם היוצא.

    VISTADIFERENT
    איביזה המחודשת גם לא שונה במידותיה מהדגם המוחלף, לפחות לא מהותית: היא ארוכה יותר בכ-2 ס"מ, הרוחב שלה נותר ללא שינוי והיא גבוהה כעת בכ-1 ס"מ. גם בסיס הגלגלים נותר, כמובן, זהה, ועם 247 ס"מ הוא לא בין הבולטים בקטגוריה.

    שיפור בודד, ככל שהדברים אמורים במידות, הוא תוספת צנועה של 8 ליטרים לנפח תא המטען (292 ליטר כעת) – וכל האמור כאן מסתכם לשורה תחתונה די ברורה: מה שהיה הוא שיהיה.
    כעקרון, אפשר היה "לסלוח" לסיאט על מתיחת פנים שולית ולא מהותית באמצע חייו של דגם, ממש כפי שאין הרבה בשורה בשינויי העיצוב והמידות ב-208 המחודשת של פיג'ו, למשל.
    הבעיה היא שאיביזה הנוכחית כבר נמתחת בפעם השנייה: הדגם הזה הושק במקור כבר לפני 7 שנים, ועבר מתיחת פנים אחת בשנת 2012.

    החידוש האמיתי במכונית הזאת מסתתר מתחת למכסה המנוע: סידרת מנועים חדשה, מצומקי נפח אך משופרי ביצועים, שגולת הכותרת שלהם היא מנוע תלת-צילינדרי בנפח 1 ליטר, מוגדש טורבו וחצוף למדי: הוא מספק 110 כוחות סוס בתחום סיבובי מנוע של בין 5,000 ל- 5,500 סיבובים לדקה, ומומנט מצוין של 20.4 קג"מ כבר החל ב-2,000 סל"ד ועד ל-3,500 סל"ד.
    לשם השוואה, מנוע הטורבו-בנזין היוצא, בעל ארבעה צילינדרים, סיפק בגרסתו הספרדיה רק 105 כוחות סוס ב-5,000 סל"ד ומומנט של 17.5 קג"מ ב-1,550 סל"ד.

    כמו קודם, המנוע החדש מחובר אל תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים של קבוצת פולקסווגן, עם 7 יחסי העברה, והשידוך הזה עובד מצוין: איביזה המחודשת מאיצה כעת מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 9.2 שניות ומגיעה למהירות מרבית של 197 קמ"ש (לעומת 9.7 שניות ו-190 קמ"ש עם המנוע היוצא).
    צריכת הדלק הממוצעת, לפי מעבדת היצרן, היא 23.8 ק"מ לליטר.

    VISTADIFERENT

    זאת העת לשכוח גם את כל מה שאתם חושבים על הקשר בין נפח מנוע לביצועים: המנוע הקטן של איביזה החדשה הוא ממזר גדול. ביצועיו מעולים בכל מצב ובכל דרך, וזמינות הכח שלו – הן בזינוק מעמידה וגם בתאוצות ביניים – פשוט מצוינת.

    במהלך ההשקה הבינלאומית לעיתונות הרכב, שאליה הוזמנתי כאורח יבואנית סיאט לישראל, טיפסנו בכביש שמתפתל בתלילות במעלה הדרך לפסגת הר 'מונסראט' שסמוך לברצלונה, בספרד. לכל אורך הטיפוס לא הורגש מחסור בכח, והוא זמין באופן נעים ושימושי כבר החל ב-1,500 סל"ד.

    לעומת זאת, נוקשות גבוהה מידי של המתלים ומהלך קצר מידי שלהם קצת מאכזבים, והתוצאה היא שהם מתקשים להעלים את המהמורות של כבישים מאוד משובשים ומשדרים אותן בשידור ישיר אל עמוד השדרה ולאחוריים.

    אנשי סיאט מתגאים אמנם בכיול מחודש של המתלים, לטענתם לטובת התנהגות כביש ונוחות הנוסעים, אבל זה נכון רק באופן חלקי. יש אכן מי שימצא פיצוי לנוקשות המתלים בדמות אחיזת כביש והתנהגות טובה, וגם ההיגוי מדויק ומעניק תחושת שליטה טובה לנהג. מצד שני, אני לא אהבתי את הנוקשות המוגזמת של המתלים, כך שאני חלוק עליהם במה שקשור ל"נוחות לנוסעים".

    כאמור, בסיאט מצהירים על תצרוכת דלק מצוינת של 22.7 ק"מ לליטר, וזהו שיפור ניכר יחסית לנתון (יצרן) של 18.6 ק"מ לליטר במנוע היוצא. אלא שהתוצאה בשטח די רחוקה מן הנתון התיאורטי, אפילו בהתחשב בכך שהנהיגה שלנו על כבישי ספרד הייתה יותר חופשיה מנהיגה על כבישי ישראל. כך או אחרת, מחשב הדרך של איביזה סיפר לנו שהמנוע השובב שלה שרף ליטר דלק לכל 12 ק"מ של נסיעה.

    אחד היתרונות של המנוע החדש אמור להיות פליטת מזהמים נמוכה שתקנה לו ציון טוב במדד זיהום האוויר הישראלי, ומכאן גם הטבת מס גבוהה יחסית, וכמו בכל המנועים המודרניים גם זה מכבה את עצמו בעצירות ומניע מחדש אוטומטית ברגע שעוזבים את דוושת הבלמים.

    באירופה מוצעת איביזה גם עם מנועים נוספים, שרובם כנראה לא יהיו רלבנטיים אלינו. שלושה מנועים מחוברים בלעדית לתיבת הילוכים ידנית ובהם מנוע ה-1 ליטר התלת-צילינדרי האטמוספירי שמוכר לנו מסיאט Mii (עם 75 כ"ס), מנוע טורבו-בנזין דומה לזה שעליו נהגנו אבל עם הספק של 95 כ"ס בלבד, וכן מנוע טורבו-בנזין ארבעה צילינדרי בנפח 1.2 ליטר שמספק 90 כ"ס. בנוסף מוצע גם המנוע שאיתו נהגנו (110 כ"ס) עם תיבת הילוכים ידנית בעלת 6 הילוכים.
    הגרסה החמה ביותר של איביזה המחודשת קיבלה מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר שמספק 150 כ"ס ומוצע אך ורק עם תיבת הילוכים ידנית. מנוע זה מפסיק את פעולתן של שתי בוכנות כאשר הוא נמצא תחת עומס נמוך, וכך חוסך בדלק ובזיהום אוויר.

    עוד סדרת מנועים לא רלבנטית לישראל, למרבה הצער, היא הדיזלים, בהם שלושה מנועי 1.4 ליטר תלת-צילינדריים שמספקים 75, 90 ו-105 כ"ס, ומבניהם רק מנוע ה-90 כ"ס מוצע גם עם תיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית.

    במפעל של סיאט

    הצגת המכונית בפני עיתונאי הרכב נערכה במפעל טקסטיל ישן בברצלונה, אשר הוסב לאולם תצוגה, ואנשי סיאט ניסו להרשים אותנו בעיקר עם הממשק המוכר לטלפונים סלולריים חכמים מסוג MIRRORLINK, אשר אמור לשקף את היישומונים החשובים מן הטלפון על מסך המגע של המכונית.

    VISTADIFERENT
    הכל נחמד, למעט העובדה שהמפרט שאיתו תוצע איביזה המתוחה בישראל טרם פורסם, לכן לא ברור אם ה'מירור-לינק' תוצע גם לנהג הישראלי.
    וזה, כמובן, מטיל אותנו אל השאלה החשובה ביותר שקשורה באיביזה המחודשת – שאלה שעם כל הכנות חשובה הרבה יותר מעיצוב כזה או אחר, מנוע חדש או ישן, ואפילו מנתוני הביצועים וההתנהגות.

    איביזה הנוכחית היא מכונית הסופר-מיני החשובה ביותר שמוצעת בישראל לא בגלל הברזלים או העיצוב אלא בזכות תג המחיר מעורר ההשראה שלה: 80,000 ש"ח לגרסה האוטומטית.
    אמת ויציב: מדובר אמנם במכונית "ערומה" לחלוטין (גרסת AM5), אבל זאת כיום מכונית זולה בכ-15,000 ש"ח ממכוניות הסופר-מיני האוטומטיות הפחות יקרות שמוצעות בארץ, כך שלכל הפחות היא מציעה אלטרנטיבה מומלצת למכונית משומשת.

    עם הישגים טובים בתחום תמריצי המס, בזכות מנוע מודרני ודל זיהום, יהיה זה אך נהדר אם יבואני סיאט יצליחו לשמר את ההישג הנוכחי שלהם בגזרת המחיר, אותו מחיר שהפך את איביזה למכונית הסופר-מיני הנמכרת ביותר בשנים האחרונות (והנמכרת ביותר גם במחצית הראשונה של 2015 עם 3,301 יחידות).

    VISTADIFERENT

    סיאט מציעה אמנם אינספור אופציות נוספות, שגם אותן נשמח לפגוש בישראל, למשל התראה מפני עייפות נהג או שפע אפשרויות לפרסונליזציה (התאמה ושילוב צבעים לפי טעמו של הקונה, כולל עיצוב וצבעי ג'אנטים בקוטר 16 או 17 אינטש, צבעים שונים למראות הצד ולגריל הקדמי, וכן צבעים שונים לטבעות פתחי מיזוג האוויר בתוך תא הנוסעים) – וברור גם שתמורת אלה ראוי והגיוני שייגבה תשלום נוסף.

    כעת, בין השאר בזכות שערו הנמוך של האירו, רף המחירים של מכוניות סופר-מיני שמיועדות לרוכשים פרטיים (להבדיל מאלה שמיועדות לציי רכב) משיק כבר ל-95,000 ש"ח ואולי גם נזכה להפתעות טובות נוספות.
    אם יבואני סיאט יצליחו להציע לנו כל הפחות גרסה לא יקרה אחת של איביזה המתוחה והאוטומטית-רובוטית במחיר קרוב לזה הנוכחי, הרי שמדובר באחת ממכוניות הסופר-מיני החדשות החשובות ביותר שצפויות בארץ בקרוב, ואם לא – אז לא…

    בכל מקרה כנראה שלא נצטרך לעצור את הנשימה עוד הרבה זמן לפני שנדע את התשובה לשאלת המחיר, מפני ש"מכירה מוקדמת" (Pre-sale) של המכונית החדשה צפויה לקראת סוף אוגוסט, והמכוניות הראשונות צפויות לנחות בישראל באוקטובר.

    VISTADIFERENT

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מבחן דרכים: סיאט איביזה המחודשת

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.