בחודש הבא צפויה יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD להשיק חפיץ (גאדג'ט) חדש: שעון חכם ממותג שיכלול אפליקציות ייעודיות לכלי הרכב שלה, למשל את האפשרות לפתוח ולסגור את הרכב ולהתניע אותו, וכך לחסוך את הצורך להסתובב עם מפתחות רכב.
פונקציות חשובות יותר כוללות את האפשרות להכין את הרכב לפני שמגיעים אליו מבחינת הטמפרטורה הרצויה, ואפשר גם לכוון מראש את הגדרת המושב החשמלי בהתאם לנהג שנוהג ברכב, לפתוח או לסגור חלונות, או לפתוח את דלת תא המטען.
BYD פרסמה כבר בנובמבר שעבר שבכוונתה להשיק שעון כזה אבל רק לאחרונה היא העבירה סדרת ייצור ראשונה של שעונים לידי קבוצת נסיינים. בלוגר סיני שיתף סרטון unboxing של המוצר הסופי ובו אפשר להתרשם מן העיצוב ומן התכונות השונות, שרובן לא מפילות מן הכיסא. השעון החדש מעוצב בעיצוב עגול ועבה, לחצן ההפעלה שלו ממוקם בחלק השמאלי-תחתון, לחצן הנעילה בחלק הימני-תחתון, לחצן ביטול הנעילה ממוקם בחלק השמאלי-עליון, והלוגו של BYD מודגש מעל "השעה 12" (בשעון אנלוגי). עיצוב זה שונה מעיצוב ריבועי פשוט וזול שנראה בעבר בהדלפות שונות כמו גם בבקשות הפטנט שהחברה הגישה, אם כי לכשעצמו הוא לא מאד שונה משעונים חכמים אחרים שמוצעים למכירה בשוק.
ידוע שאנשי BYD מתכננים מזה זמן את השעון החכם שלהם ובעבר פורסם שהרזולוציה של המסך תהיה 360×360 ושתהיה תמיכה (מקובלת בתחום) בחיבור לטלפונים עם מערכת הפעלה אנדרואיד 7.1 ומעלה ואפל 4.4 iOS ומעלה. יש בשעון הזה חיישן דופק בסטנדרט רפואי, כמובן שהוא עמיד למים, ותכולת האנרגיה של הסוללה המובנית היא 200mAh, מה שאמור להספיק לשימוש רציף של בין 5 ימים לשבוע ולזמן המתנה של עד 30 ימים.
כמו ברוב השעונים החכמים בעולם יש גם כאן פונקציות פופולריות כמו ספירת צעדים, ניטור דופק, ניטור שינה, התראות מן הטלפון החכם ותזכורות, אבל כדי לקבל את כל אלה לא צריך דווקא שעון חכם של BYD. מה שהרבה יותר חשוב ומעניין זה אילו תכונות יהיו ייחודיות לקשר בין השעון לבין מכוניות BYD באופן כללי, או לרשת השירות של BYD, ובאופן יותר ספציפי – מקושרות למכונית חשמלית ולמכונית האישית (או מספר מכוניות) של מי שעונד את השעון. באותו הקשר לא פחות חשוב להבין גם מה יהיה בשעון הזה שלא נמצא ממילא על הטלפון החכם.
אנשי BYD פרסמו בעבר שהחברה פיתחה מפתח דיגיטלי NFC שתומך באייפון ולא זקוק לקליטה סלולרית, כך שגם כאשר הסוללה של מכשיר הטלפון הנייד כמעט גמורה עדיין אפשר לפתוח, לנעול ולהתניע את הרכב. זאת תכונה שיכולה להיות חשובה עבור מי שמתרגל להסתובב ללא מפתחות רכב, אבל באותה נשימה היא גם מדגישה את הבעייתיות של תלות ברשת הסלולרית.
שעון חכם שקשור בדרך כלשהי למכוניות, ובמיוחד מכוניות חשמליות, יכול להציע (חוץ מאשר מיתוג) תכונות כמו שליטה בתזמון הטעינה בהתאם לתעריפי החשמל, עדכונים אודות רמת הטעינה ברכב ומצב הבריאות של הסוללה ושל הרכב באופן כללי, נתונים אודות מצב המכונית וסטטיסטיקות שונות ובקיצור – כל מה שנמצא ממילא במחשב האישי או בטלפון החכם…
בסין דווח שייתכן שבשעון החדש תהיה תכונה ייחודית אחרת שיכולה להיות חשובה, אם כי גם במקרה הזה לא לגמרי ברור מה יהיה היישום שלה. BYD קיבלה לאחרונה את אישור המשרדים הרלבנטיים בסין לפונקציית זיהוי רמת אלכוהול בנשימה באמצעות שעון חכם. אם תופיע תכונה כזאת בשעון החדש של BYD זה לכל הפחות יהפוך אותו יותר רלבנטי כשעון שקשור לעולמות הרכב, אבל היא יכולה להתאים רק למי שמשתמש בה בשימוש וולונטרי – למשל מי שיוצא מבילוי לאחר ששתה אלכוהול וצריך לבחור אם לנהוג או לקחת מונית.
אגב, אם היו שואלים אותנו, הערך המוסף המשמעותי ביותר שאנחנו היינו רוצים לקבל מחפיץ כזה הוא קשר ישיר עם הרכב, למשל אפשרות להתחבר למצלמות שלו ולקבל וידאו בזמן אמת על הנעשה סביבו, כמו גם נתוני GPS והתראות במצבים שהרכב פתאום זז מבלי לתאם איתנו.
אנשי BYD מגדירים את השעון החכם החדש שלהם כ"השעון החכם ההי-טקי הבלעדי של BYD עם פונקציה של מפתח רכב מקורי", אבל זה רק מגביר את התחושה שמדובר פשוט בחפיץ לאו דווקא פונקציונלי אלא כזה שכל מטרתו היא להגדיל את שורת הרווח של החברה, ולו בקצת. מצד שני, קשה להתווכח עם החפיצות של חפיצים בעיניי חובבי הז'אנר, כמו גם בפוטנציאל השיווקי של גימיק כזה.
מה שהרבה יותר חשוב מעצם השקת השעון החדש של BYD זה שלרוב יצרניות הרכב האחרות אין כרגע שעון חכם ממותג. חלקן, למשל וולוו, מרצדס, פורשה ופולקסווגן, פשוט מאפשרות לשעונים חכמים להפעיל אפליקציות רכב שונות שהן פיתחו. השעון הממותג של BYD צפוי לשנות את הגישה הזאת, ועשוי לגרום לעוד ועוד יצרניות רכב להסתער על תחום החפיצים.
וכיצד אתם הייתם רוצים ששעון חכם שמקושר עם הרכב יועיל לכם? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com