• Ad
  • השמאים חלוקים בשאלה כיצד מעריכים "נזק בטיחותי מהותי"

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חילוקי דיעות בכנס שמאים בנושא נוהל 23. לוי יצחק מוסיף 10% ירידת ערך לרכב שמוגדר ככזה שעבר תאונה קשה ואילו השמאי ויקטור עידן סבור שירידת הערך צריכה להגיע ל-30%

    מה גובה הפגיעה בערכה של מכונית שברישיון הרכב שלה הוטבעה ההערה "נזק בטיחותי מהותי", כלומר מכונית ששוקמה מתאונה קשה?

    שאלה זו עוררה ויכוח חריף בכנס השמאים שנערך בסוף השבוע שעבר בנושא נוהל 23 של משרד התחבורה, הנוהל שמחייב את שמאי הרכב ואת המוסך המתקן רכב שנפגע קשה בתאונה להחתים ברישיון הרכב את המילים "נזק בטיחותי מהותי".

    ברור שלעצם הקביעה הזו ישנה השפעה מהותית על ערכה של המכונית כמשומשת, אבל כיצד מכמתים את עוצמת ההשפעה?

    לוי יצחק קבע במחירון הרכב האחרון שלו (לחודש נובמבר) כי "איזכור ברישיון הרכב "נזק בטיחותי מהותי" שתוקן יגרום להערכתנו ירידת ערך נוספת לירידת הערך המסחרי כתוצאה מתאונה. ירידת הערך הנוספת להערכתנו- 10% נוספים".

    אבל בכנס השמאים התעורר ויכוח בין המשתתפים, וחלקם טוענים שקביעה זו ממעיטה מערך הנזק האמיתי. לדעתם של אלה צריכה ירידת הערך הנוספת להיות גבוהה יותר.

    שמאי הרכב ויקטור עידן, למשל, סבור שמכוניות שברישיונן טבועה החותמת הזו (אשר מוחלפת בהערה קבועה ברישיון הבא של הרכב) לא ירכשו על ידי אנשים פרטיים, היות שאלה יחששו מכך שלא יוכלו למכור אותן בעתיד.

    לדעתו, מכוניות כאלה יירכשו רק על-ידי סוחרי רכב שיציעו תמורתן מחיר נמוך מאד ולכן ירידת הערך הנוספת תגיע בחיים האמיתיים ל-30 אחוז, אם כי שמאים אחרים סבורים שירידת הערך המעשית תנוע סביב 15 – 20 אחוז.

    רוב השמאים סבורים שעדיין מוקדם לקבוע כיצד יגיב שוק הרכב להערה ברשיון הרכב ולכן אין מנוס אלא מלהמתין לימים שבהם יסתובבו מספיק מכוניות כאלה בשוק.

    הויכוח אודות יכולתם או אי יכולתם של שמאים לקבוע מה הוא "נזק מהותי" אשר מחייב אותם לקבוע שמכונית ספגה "נזק בטיחותי מהותי" רחוק מלהסתיים.

    בכנס הועלתה שוב טענתם של שמאים רבים לפיה צריך משרד התחבורה לקבוע כללים ברורים בנוגע לקביעת הנזק הנ"ל, וכי ללא כללים ברורים הם יהיו חשופים לתביעות נזיקין של בעלי רכב שימציאו חוות דעת לפיהן לא היה מקום להכריז על הנזק כנזק בטיחות מהותי.

    השגות השמאים הביאו לתגובה חריפה ממשה קירמאיר, הפקיד האחראי על תחום השמאות במשרד התחבורה. קירמאיר הודיע ששמאים שלא ימלאו את הוראת הנוהל מסתכנים בשלילת רשיון השמאי שלהם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.