• Ad
  • הצמיגים החכמים של פירלי משדרים נתונים לבקרת היציבות של בוש
    הקשר שלנו אל הכביש מעולם לא היה מתועד כל כך, אבל האם זה באמת ישפר את הבטיחות או רק יעלה את עלויות תחזוקת הרכב? וגם: האם בוש תקנה את פירלי?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בוש, ספקית החלקים והטכנולוגיה הגדולה ביותר לתעשיית הרכב ויצרנית הצמיגים האיטלקית פירלי הכריזו בשבוע שעבר על שיתוף פעולה מעניין שעשוי לחולל מהפכה בבטיחות בדרכים או להעלות משמעותית את עלויות תחזוקת הרכב (או גם וגם).

     

    הצמיגים החכמים של פירלי משדרים נתונים לבקרת היציבות של בוש

     

    צמיגים הם החלק היחיד בכלי רכב שאמור לגעת פיזית בכביש, וככל שאפשר להפוך אותם לחיישן שמספק נתונים אודות רמת האחיזה המדויקת של המשטח עליו הם מתגלגלים, מצב הצמיג עצמו, וגם אודות לחצים וכוחות שמופעלים על הרכב – הם יכולים לקחת חלק קריטי בכל מערכת שמשפיעה על התנהגות הרכב מבחינת האצה, בלימה והיגוי.

    חיבור בין נתונים שנאספים בצמיגים לבין בקרת היציבות משדרג את ביצועי הבקרה כך שהתגובות שלה אמורות להיות יותר מדויקות, מכיוון שהן נסמכות על מידע ישיר שנאסף בתוך הצמיגים במקום על מידע עקיף שנאסף מחיישנים עצמאיים שמותקנים על הסרנים של הרכב.

    פירלי, כמו מספר יצרניות צמיגים מובילות אחרות, עובדת מזה זמן על שילוב של חיישנים שונים בצמיגים מתוצרתה, במטרה לשדר מידע רב לכלי הרכב שעליהם הם מורכבים. פירלי מכנה את הטכנולוגיה שלה Cyber Tyre.
    בוש, מאידך, היא החברה הראשונה שפיתחה מערכות ABS לרכב בייצור סדרתי, וגם הראשונה שפיתחה מערכות בקרת יציבות (ESC) לרכב. שתי מערכות אלה הן החשובות והאפקטיביות ביותר בכל הקשור לבטיחות האקטיבית של כלי רכב.

    בוש ופירלי החלו את שיתוף הפעולה הספציפי ביניהן בפרויקט משותף ראשון שבוצע יחד עם יצרנית מכוניות העל האיטלקית 'פגאני', עבור דגם ה'אוטופיה' רודסטר. ככל שאפשר להבין מן ההודעה המשותפת של שתי החברות – שיתוף הפעולה ביניהן התרחב לפיתוח של תוכנת הפעלה חדשה למערכות בקרת יציבות מתוצרת בוש, וכעת היא "יודעת לדבר" עם הנתונים שמפיקים "הצמיגים החכמים" של פירלי.

    חלק חשוב נוסף של שיתוף הפעולה נוגע לשימוש של פירלי בטכנולוגיות חיישנים שפותחו על-ידי בוש ו"נארזות" תחת הכותרת "מערכות מיקרו-אלקטרו-מכניות", או (MEMS). מערכות אלה התפתחו כאבולוציה של חיישני לחץ אוויר בצמיגים והם פועלים בתקן BLE, ראשית תיבות של 'Bluetooth Low Energy'.

    הצמיגים החכמים של פירלי משדרים נתונים לבקרת היציבות של בוש

     

    מה יוצא לנו מזה?

    בוש ופירלי לא סיפקו פרטים טכניים, שעשויים להיות חסויים, אבל הן כן מספרות שהשילוב בין טכנולוגיות שפותחו בשתי החברות יאפשר איסוף טוב יותר, וגם עיבוד ושידור נתונים בזמן אמת מן הצמיגים למערכות בקרת היציבות בתקן BLE "באופן שמפחית את צריכת האנרגיה".

    שתי החברות גם מבטיחות שהפרויקט המשותף שלהן ישדרג את רמות הבטיחות והנוחות, וגם את ה"קיימות" – מה שעשוי לרמוז על הארכת אורך החיים של צמיגים, וגם ישפר את "דינמיקת הנהיגה".

    מן הפרספקטיבה שלנו, הצרכנים, השאלה החשובה ביותר היא שאלת עלות-תועלת: באיזו מידה תשתפר הבטיחות וישופרו ביצועי האחיזה או ההתנהגות של רכב, ובאיזה מחיר זה יקרה. את הרמזים הראשונים לכך נוכל לקבל כאשר פירלי ובוש ישיקו מערכות כאלה על מכונית מייצור סדרתי.

    חשוב לזכור שיצרנית צמיגים עושה את הכסף שלה ממכירת צמיגים, וזה אומר שכאשר צמיגים שורדים למשך יותר זמן הן צריכות לייצר רווחים בדרך אחרת, למשל על ידי העלאת מחיר הצמיגים.

    בנקודה זאת נראה שהעניינים מסתדרים בסדר הגיוני, אבל לא בטוח שזה פועל לטובתנו, הצרכנים: פירלי ממוצבת כיצרנית של צמיגים מתוחכמים ויקרים והיא אחת הספקיות החשובות בפלחי הספורט והיוקרה. כדי לשמר את מעמדה שם פירלי זקוקה למוצרים טכנולוגיים ויקרים שאנשים יהיו מוכנים לשלם תמורתם יותר.

    זה מביא אותנו אל תחום חיישני לחץ האוויר בצמיגים, שהוא ללא ספק הפיתוח שתרם את התרומה הגדולה ביותר לבטיחות בתחום הצמיגים מאז המצאת טכנולוגיית הצמיג הרדיאלי. חיישני לחץ אוויר משדרים לנהג מידע אודות צניחת לחץ האוויר בצמיגים ובכך מצמצמים מאוד את סכנת הפיצוץ של צמיג בעת נסיעה.

     

    הצמיגים החכמים של פירלי משדרים נתונים לבקרת היציבות של בוש

     

    פרשת פורד אקספלורר וצמיגי 'פיירסטון', שהתפוצצה, תרתי משמע, בארה"ב ובעולם בשנת 2000, הובילה לחקיקה בינלאומית נרחבת שמחייבת את כל יצרניות הרכב לכלול חיישני לחץ אוויר בכל רכב חדש. לחיישנים אלה יש אורך חיים של מספר שנים (במקרים רבים הם שורדים את כל אורך חיי הרכב, אך לא תמיד), ולאחר מכן יש להחליף אותם ולכל הפחות להחליף את הסוללות שלהם.

    החשש, בכל הקשור לחיבור בין חיישני צמיגים למערכות ברכב, מגיע מעולמות המדפסות הביתיות ומחסניות דיו/טונרים: האם יצרניות הצמיגים והרכב מפתחות תלות שלנו – הצרכנים בשימוש בצמיג מסוים לדגם רכב מסוים, ובאיזו מידה הטכנולוגיה מייקרת את הצמיגים?

    אין צורך להסביר כיצד עלולה תלות כזאת לייקר את עלות התחזוקה של רכב, וכדי להימנע מכך מבעוד מועד יש לייצר רגולציה מתאימה ותקינה בינלאומית שתאפשר לכל יצרניות הצמיגים "לדבר באותה שפה" עם מערכות הרכב.

     

    הצמיגים החכמים של פירלי משדרים נתונים לבקרת היציבות של בוש

     

    האם בוש תקנה את פירלי?

    בשולי ההודעות המשותפות של בוש ופירלי נכתב גם ש"בוש ופירלי חולקות חזון של עבודה לטווח ארוך, והן מתכוונות לחקור יחד לוגיקת מחשוב משופרת של אותות צמיגים כקלט פוטנציאלי לבקרים דינמיים משופרים ברכב".

    הערה זאת יכולה להיות פשוטה ותמימה, ולתאר שיתוף פעולה הגיוני בין יצרנית הצמיגים שפיתחה את המערכת הראשונה בעולם שמבוססת על "צמיגים עם חיישנים שאוספים נתונים ומשדרים אותם לרכב לצורך עיבודם בזמן אמת" לבין ספקית החלקים הגדולה ביותר בעולם הרכב.

    עם זאת, לא מזיק לדעת שאחת המתחרות החשובות ביותר של בוש על תשומת הלב של יצרניות הרכב היא קונטיננטל הגרמנית, שגם היא מספקת מערכות טכנולוגיות מתוחכמות ויקרות, בהן גם מערכות בקרת יציבות.

    עוד פריט מידע מעניין הוא תזכורת לכך שכבר בשנת 2001 בוש הקימה חברה משותפת יחד עם יצרנית הצמיגים הצרפתית מישלן במטרה לפתח טכנולוגיות לאיסוף מידע מן הצמיגים – וזה מדגיש את הצורך של בוש להימצא בתחום הזה.

    קונטיננטל, בשונה מבוש, היא אחת מיצרניות הצמיגים החשובות, וגם היא נמצאת בחזית הפיתוח של "צמיגים חכמים". לכן לא יהיה זה מופרך להעריך שאנשי בוש לכל הפחות "מעיינים באפשרות" להעמיק את הקשר עם פירלי אל מעבר לשיתוף הפעולה הנוכחי, וזה יכול להגיע גם לרכישת נתח מן החברה האיטלקית, או אף את גרעין השליטה בחברה. עד כמה זאת אפשרות ריאלית? בואו נראה.

    פירלי היא אחת מצרניות הצמיגים הקטנות מקרב חבורת החוד של יצרניות צמיגים (שכוללת למשל את מישלן ואת קונטיננטל), אבל זאת חברה רווחית מאוד מפני שענף הצמיגים הוא אחד הרווחיים ביותר מבין כל התחומים שמספקים חלקים לתעשיית הרכב.

    פירלי מתמחה בעיקר בצמיגים בעלי ביצועים גבוהים שמיועדים לרכבי יוקרה, לאופנועים ולאופניים, והיא שחררה את עצמה בשנים האחרונות מעסקי ציי הרכב לאחר שצמצמה מאוד את מעורבותה בייצור צמיגים לאוטובוסים, משאיות ורכב כבד. כשלושה רבעים מן הרווחים של פירלי מגיעים מן השוק המאוד יציב של החלפת צמיגים ברכב קיים ורק רבע מהם מגיע ממכירה ליצרניות הרכב להתקנה על רכב חדש.

    עם זאת – פירלי ביצעה ארגון מחדש בשנת 2016 ולצורך זה היא נזקקה להלוואות משמעותיות, ומאז שהחברה הונפקה מחדש בבורסה, בשנת 2017, פירלי ממשיכה ליטול הלוואות, מה שהופך אותה למטרה נוחה יותר להשתלטות עוינת (או "ידידותית").

     

    הצמיגים החכמים של פירלי משדרים נתונים לבקרת היציבות של בוש

     

    סוכנות הדירוג החשובה פיטש (Fitch Ratings) העלתה לפני כחודשיים את דירוג האשראי של פירלי ל-BBB והגדירה את מצבה כ"יציב". פיטש קבעה שהשדרוג הזה "משקף את הרווחיות החזקה של פירלי ואת תזרים המזומנים החופשי החזק שלה, שמאפשר מינוף… אנחנו צופים שמכירות צמיגי יוקרה יישארו יציבות ויתמכו ברווחיות, בסיוע מחירי חומרי גלם יציבים יותר למרות תנודות בביקוש לרכב חשמלי (EV)…
    …תחזית יציבה נהנית ממעמדה המוביל בצמיגי מכוניות פרימיום, מומחיות במוצרים בעלי ביצועים גבוהים, עסק יציב בשוק הרכב המשומש ומותג חזק. למרות שפירלי קטנה יותר ופחות מגוונת מהמתחרים, היתרונות הטכנולוגיים שלה וההתמקדות בשווקים עם תנודתיות נמוכה ממתנים חסרונות אלה".

    מאידך – רשויות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי חוקרות כיום את פירלי, יחד עם יצרניות צמיגים מובילות אחרות, בחשד שהיא השתתפה בקרטל מחירים בשטחי מדינות האיחוד. חקירה זאת נמצאת כעת בשלבים ראשונים ואי אפשר לדעת אם היא תוביל לכתבי אישום או שתיסגר ללא ממצאים.

    תעשיית הצמיגים עוברת בשנים האחרונות מהפכה אדירה שנובעת בעיקר מיישום של טכנולוגיות חדישות, וזה עשוי לשנות את כל המודל העסקי שלה, וגם את ההתייחסות שלנו, הצרכנים, לקשר שלנו אל הכביש. יהיה מעניין.

     

    צמיגים הם החלק היחיד בכלי רכב שאמור לגעת פיזית בכביש, וככל שאפשר להפוך אותם לחיישן שמספק נתונים אודות רמת האחיזה המדויקת של המשטח עליו הם מתגלגלים, מצב הצמיג עצמו, וגם אודות לחצים וכוחות שמופעלים על הרכב – הם יכולים לקחת חלק קריטי בכל מערכת שמשפיעה על התנהגות הרכב מבחינת האצה, בלימה והיגוי. חיבור בין נתונים שנאספים בצמיגים לבין בקרת היציבות משדרג את ביצועי הבקרה כך שהתגובות שלה אמורות להיות יותר מדויקות, מכיוון שהן נסמכות על מידע ישיר שנאסף בתוך הצמיגים במקום על מידע עקיף שנאסף מחיישנים עצמאיים שמותקנים על הסרנים של הרכב.

     

    לקריאה נוספת:

    צמיגים מקוריים סתם מבזבזים לכם כסף. אל תקנו אותם

    כמה רחוק אפשר לנסוע עם פנצ'ר?

    שינוי מידת צמיגים ברכב: לא רק למשפרים. כך תשנו מידות צמיגים, תעדכנו את רישיון הרכב שלכם ואולי גם תחסכו כסף

    רכב חשמלי "גומר צמיגים" בקצב מהיר פי שניים מרכב מקביל עם מנוע בעירה

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הצמיגים החכמים של פירלי משדרים נתונים לבקרת היציבות של בוש

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.