• Ad
  • העתיד חשמלי: אאודי נפרדת מבולמי הזעזועים המוכרים לנו

    יותר ממאה שנים לאחר המצאת בולם הזעזועים תחליף אותו אאודי במערכת חשמלית מדויקת יותר שגם תחסוך דלק
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בולמי זעזועים משמשים מערכות מתלים של מכוניות מזה יותר ממאה שנים, אבל על אף הפיתוח של מערכות שיכוך משתנה בעשורים האחרונים נותר עיקרון הפעולה שלהם כמעט זהה לאורך כל אותה תקופה.

     

    Audi SQ7 TDI
    רכיבים ראשונים של מערכות חשמל במתח 48 וולט מוצגים באאודי SQ7

     

    בפועל מדובר במערכת שאמנם תורמת הרבה מאד ליכולת הדינמית של מכוניות ולנוחות השימוש בהן, אבל היא מבוססת על בזבוז אנרגיה, כלומר על המרה של אנרגיה קינטית לחום.

    בבולם זעזועים קונבנציונלי נדחסים גז, נוזל, או גז ונוזל בתוך גליל אטום כדי לרסן את תנועת המתלים והקפיצים, ומערכות אלקטרוניות מתוחכמות יכולות לכל היותר לקבוע את רמת הקשיחות, כלומר הדחיסה וההתרחבות, של המכלול הזה.

    כעת מכריזה אאודי על כך שהיא נמצאת במהלך הפיתוח של שיטה חדשה לביצוע אותה משימה, אשר לא מבוססת על גז או נוזל – והיא גם פחות פאסיבית – עם הבטחה להציג אותה כבר בדור הבא של מכוניות שתצוידנה במערכות חשמל במתח של 48 וולט.

    אאודי מכנה את מערכת בולמי הזעזועים החשמלית שלה eROT, ואנשיה מסבירים שרמת השיכוך של המתלים נקבעת על-ידי רמת ההתנגדות החשמלית שקובעת מערכת ניהול אלקטרונית של מערכת מכאנית-חשמלית.

    "העיקרון מאחורי eROT ", אומרים אנשי אאודי, "הוא שכיום כל מהמורה, בליטה, ועקומה בכביש גוזלים מן האנרגיה הקינטית של המכונית (מכיוון ש) הבולמים הנוכחיים סופגים את האנרגיה הזו והיא הולכת לאיבוד בצורת חום. עם המערכת החדשה שמבוססת על מערכת חשמל במתח של 48 וולט, האנרגיה הזאת תנוצל ונוכל לעשות בה שימוש תוך כדי פתיחת אפשרויות חדשות לשליטה ברמת השיכוך של המתלים".

    מנופים שמחוברים למתלים נעים יחד עם מהלך המתלה ובאמצעות תמסורת שאליה הם מחוברים מומרת התנועה האנכית שלהם לתנועה סיבובית. זו מפעילה מנוע ואלטרנטור, וכך מומרת האנרגיה הקינטית של תנועת המתלים לאנרגיה חשמלית.
    האנרגיה נאגרת בסוללת ליתיום-יון במתח 48V, וכמקובל במערכות חשמליות בכלל, ומערכות היברידיות בפרט – היא גם פועלת לכיוון ההפוך, ואז נעשה שימוש באנרגיה כדי לשלוט ברמת הקשיחות של בולם הזעזועים או אף כדי להניע את המתלה.

     

    שלום לבולמי הזעזועים כפי שאנחנו מכירים אותם: מערכת חשמלית במתח 48 וולט מחליפה את הגז הדחוס
    שלום לבולמי הזעזועים כפי שאנחנו מכירים אותם: מערכת חשמלית במתח 48 וולט מחליפה את הגז הדחוס

     

    אחד היתרונות, לדברי אנשי אאודי, הוא ביטול התלות במאפייני שיכוך הכיווץ ושיכוך ההחזרה הקיימים כיום בבולמי זעזועים רגילים, וביכולת לקבוע מנעד רחב יותר של יחסים בין קשיחות לרכות, וזאת באמצעות שליטה מדויקת ומהירה יותר של מחשב הניהול של המערכת.

    יתרון נוסף נובע מן הגיאומטריה של המערכת החדשה: המנועים החשמליים מסודרים בצורה אופקית באזור הסרן האחורי, והם מחליפים את בולמי הזעזועים הטלסקופיים הזקופים שגוזלים כיום נפח מתא המטען.
    אנשי אאודי טוענים שבניסויים שביצעו עד כה הפיקה המערכת שלהם בממוצע בין 100 ל-150 ואט (ככל הנראה לכל קילומטר) – ובאופן טבעי תפוקת האנרגיה עולה ככל שהמתלה "עובד" יותר קשה: על כביש גרמני חדש וחלק היא מפיקה 3 ואט, ועל כביש משובש מאד היא מפיקה 613 ואט.

    אגב, בתוך כדי כך ייתכן שאאודי "עלתה" על דרך חדשה לדרג את טיב הכבישים בעולם: ככל שהם "מייצרים" פחות עבודה למתלים כך הם יכולים להיות מדורגים כטובים יותר, ואולי גם כבטוחים יותר.

    בכל מקרה, אנשי אאודי טוענים שבתנאי נהיגה מקובלים, להבדיל מאשר בתנאי ניסוי, יכול נהג ממוצע לחסוך באמצעות המערכת הזאת עד 4.8 גרם של CO2 לכל קילומטר נסיעה.

    סוללת הליתיום-יון של המערכת יכולה לשלוח את הבולמים החשמליים בין 0.5 לבין 13 קילוואט של אנרגיה חשמלית לצורך פעולתם, ולדברי אאודי התוצאות הראשוניות של הניסויים "מבטיחות מאד" כך שהשימוש העתידי שלהם בטכנולוגיית eROT בדגמים מייצור סדרתי הוא "בהחלט מתקבל על הדעת".

    עם זאת, תנאי מוקדם לכך הוא התבססות על מערכת חשמל במתח של 48 וולט, אשר "מהווה מרכיב מרכזי באסטרטגיית החשמול של אאודי", ואשר עתידה להיות מושקת, לדבריהם, כבר בשנה הבאה "בדגם חדש של אאודי". למערכת כזאת, לדבריהם, יש פוטנציאל תיאורטי לחיסכון של 700 סמ"ק דלק לכל 100 ק"מ.

    ההימור שלנו הוא שמערכת eROT תושק לראשונה כאופציה עם אאודי A8 החדשה שנמצאת כעת בשלבי פיתוח מתקדמים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.