לקראת דיון שייערך היום (ב') בוועדת הפנים של הכנסת, ממליץ אגף התנועה של המשטרה לחייב רוכבי אופניים חשמליים לקבל רישיון נהיגה ייעודי וכן רישיון רכב. בנוסף, האגף ממליץ להעלות את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים, מ-14 כיום ל-16.
בהודעה שפרסם האגף מוסבר כי "מאז חקיקת התקנות החדשות בעניין האופניים החשמליים (בקיץ 2014, ש.ה), נתקלה המשטרה בקושי ממשי ביישומן, בעיקר נוכח הגיל הצעיר של רוכבי האופניים, מסוכנות הורדתם לכביש והחשש מהיפגעותם על ידי כלי רכב וכן, העדר פיקוח על הכלים עצמם".
בעקבות קשיים אלה, כך מציינים באגף התנועה, נערכה בחינת עומק של הנושא ובסיומה הוחלט כי יש להמליץ למשרד התחבורה לשנות את התקנות הקיימות כך שייכללו "דרישת רישוי הן של הכלי והן של הרוכב… רק באופן זה ניתן יהיה להתמודד באופן אפקטיבי עם מסוכנות הכלי ולמנוע פגיעות בגוף ובנפש". בהתייחסם להצעה להעביר את סמכויות האכיפה של עבירות רוכבי אופניים חשמליים לפקחים עירוניים, אמרו באגף כי "העניין נמצא באחריות משרד התחבורה".
משרד התחבורה יתמוך?
במשרד התחבורה הבהירו בשבועות האחרונים כי הם שוקלים בחיוב את ההצעה לקבוע חובות רישוי לבעלי אופניים חשמליים, וזאת בניגוד לעמדתם בעבר: רק לפני כשנה, ציינו במשרד כי החליטו שלא להחיל חובות שכאלה במסגרת תקנות שהובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
ראוי לזכור כי ההצעה להטיל חובות רישוי על רוכבי אופניים חשמליים אינה חדשה. "צריך שיהיה מבחן רישוי על מנת שכל שנה תראו שלא העלו את רף המהירות", הסביר פרופסור קובי פלג, מנהל המכון לחקר הטראומה, בדיון של ועדת הכלכלה שנערך לפני יותר משנה, "צריך ביטוח, אכיפה ורישוי תקופתי. אם לא יהיה רישוי תקופתי, הם (הרוכבים) יעלו את המהירות. אנחנו מכירים את הדברים האלה. אם אנחנו רוצים לתת להם לרכב על הכביש או על המדרכה… שיעשו מבחן רישוי, בדיוק כמו שכל נהג אחר נדרש לעשות".
אולם, במשרד התחבורה סברו עד לאחרונה כי יש להבחין בין שני סוגים עיקריים של כלי רכב דו-גלגליים: סוג אחד הוא אופניים חשמליים שמצוידים במנוע עזר ומופעלים על-ידי הדוושות ("pedelec"), והסוג האחר הוא אופניים חשמליים מסוג e-bike (שבהם המנוע החשמלי מופעל באמצעות מצערת ידנית, ששולטת בהספק ומאפשרת רכיבה ללא דיווש) וקורקינטים חשמליים. לפי עמדתו הקודמת של המשרד, רק לגבי הסוג השני ראוי לקבוע חובות רישוי.
אגף התנועה ערני כתמיד
ההודעה שפרסם היום אגף התנועה חושפת, ולא בפעם הראשונה, את המחדלים החמורים שמאפיינים את התנהלות משרדי הממשלה בכל הנוגע להסדרת ענף האופניים החשמליים. בעיית האכיפה שנחשפה על-ידי אגף התנועה מוכרת היטב עוד מהעשור הקודם, וגם באגף עצמו הבהירו כבר לפני כשש שנים שהאכיפה נגד רוכבים שאינם בגיל האחריות הפלילית היא בעייתית: "יש בעיות באכיפה, יש קשיים באכיפה", ציין בכיר באגף בדיון של ועדת הכלכלה ב-2009, "יש הרבה ילדים מתחת לחוק האחריות הפלילית".
בנוסף, יישום ההמלצה הנוגעת להטלת חובות רישוי גם לרוכבים וגם לאופניים צפוי להיות בעייתי במיוחד. בשנים האחרונות נמכרו בישראל עשרות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים, ולא ממש ברור כיצד מציע כעת אגף התנועה ליישם את חובות הרישוי לגבי כל אותם עשרות אלפי רוכבים פעילים.
בעיה נוספת וחמורה לא פחות היא הפגיעה האפשרית בענף האופניים החשמליים. יש יתרונות רבים לרכיבה על כלי רכב דו-גלגליים, רגילים וחשמליים, בכך שהם תורמים לצמצום עומסי התנועה וזיהום האוויר בערים הגדולות. הטלת חובות רישוי עלולה להקטין דרמטית את מספר הרוכבים, וכתוצאה מכך ייאלצו רוכבים רבים לשוב ולהשתמש במכוניות פרטיות.
תוצאת-לוואי של הטלת חובות הרישוי עשויה להיות הטלת חובת ביטוח על רוכבי האופניים החשמליים. גם לכך תהיה השפעה שלילית על היקף השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים, כאשר המרוויחות העיקריות תהיינה חברות הביטוח, שכבר כיום מרוויחות מדי שנה מאות מיליוני שקלים מענף ביטוח החובה לרכב.
שבילים לאופניים עולים כסף
למעשה, נראה כי הפתרון שמוצע כעת על-ידי המשטרה – ואשר זוכה לתמיכה בקרב בכירים במשרד התחבורה – משיג בעיקר יתרון אחד: הסטת האחריות מהמדינה לאזרחים. במקום לסלול שבילי אופניים ייעודיים, ולהפריד בין כלי רכב ממונעים ואופניים, משרדי הממשלה והמשטרה מנצלים את ההזדמנות שנקרתה בדרכם וממהרים להעמיס חובות חדשות על האזרחים.
סביר להניח כי לצעדים עליהם ממליצה המשטרה תהיה תמיכה ציבורית, שנובעת בעיקרה מריבוי יחסי של תאונות דרכים שבהן מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים. סיבה נוספת לתמיכה הציבורית הצפויה היא התנהגותם של חלק מהרוכבים, שמסכנים את עצמם ואת הולכי הרגל במודע או קלות ראש.
אלא שהתוצאה אליה עלולים להוביל הצעדים המומלצים אינה רצויה: קיים אינטרס ציבורי ברור בצמצום השימוש במכוניות ובהגברת השימוש בתחבורה אלטרנטיבית, ובכלל זאת – אופניים וקורקינטים חשמליים. לכן, הטלת חובות רישוי וביטוח על הרוכבים תפגע באינטרס הציבורי, גם אם תיתכן לכך השפעה חיובית בכל הנוגע לבטיחות בדרכים.
כיצד אם כן ראוי לפעול? סיכום הולם של המצב הרצוי אפשר למצוא בדברים שאמרה ח"כ תמר זנדברג, בדיון שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת לפני כשנה: "צריך לסלול שבילי אופניים ולעודד את האכיפה בשבילי האופניים, על מנת שנוכל לנסוע באופניים בבטחה וכמו שצריך, (ו)לא לעשות הפרד ומשול בין החלשים שבעיר, שאלה הולכי הרגל והאופניים".