• Ad
  • המשבר בתעשיית הרכב: מנכ"ל פולקסווגן צופה התאוששות עוד השנה
    מחירי המכוניות זינקו בשנתיים האחרונות והאספקות צומצמו, ואז הגיעה פלישת רוסיה לאוקראינה ועיכבה עוד יותר את התאוששות תעשיית הרכב ממשבר קורונה. כעת יש מי שרואים את האור בקצה המנהרה, עם דגש על רכב חשמלי
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מי שלא חייב להחליף את המכונית שלו דווקא כרגע יעשה בשכל אם ימתין מספר חודשים, ואולי אף עד לסוף הרבעון הראשון של השנה הבאה. משבר האספקה שתקף ב-2021 את תעשיית הרכב גורם עדיין לעלויות ייצור גבוהות וכתוצאה מהן למחירים גבוהים של מכוניות חדשות. אבל מנכ"ל פולקסווגן, הרברט דיאס, רואה את האור בקצה המנהרה ומצפה להתאוששות כבר בעתיד הקרוב.

     

    המשבר בתעשיית הרכב: מנכ"ל פולקסווגן צופה התאוששות עוד השנה

     

    על המשבר העולמי של רשתות האספקה – שממוסגר בשיח הציבורי דווקא כ"משבר השבבים" – כתבנו כאן בהרחבה בשנתיים האחרונות. את התוצאות שלו כולנו מרגישים מכל עבר: מחירי המכוניות זינקו, זמני האספקה ארוכים מאד, ולא תמיד אפשר להשיג את המכונית שמחפשים במפרט שאותו רוצים.

    השיח התקשורתי נסוב בעיקר סביב "משבר השבבים" מפני שבתחום זה נקלעה תעשיית הרכב למצב ייחודי. עם זאת, כמו כל משבר גם זה יצר "קריאת השכמה" אשר צפויה לשנות בעתיד לטובה את תעשיית הרכב – כפי שנתאר בהמשך הדברים.

    העניין הוא שתעשיית הרכב "חטפה" בשנתיים האחרונות לא רק בגזרת השבבים אלא "מכל הכיוונים", ובכלל זה בעיות אספקה של חומרי גלם, השבתת המפעלים של יצרניות הרכב עצמן, של ספקיות משנה שלהן ושל ספקיות משנה של ספקיות המשנה, וזה הוביל למחסור ברכיבים ובחלקים שונים. אם בכך לא היה די חל זינוק מטורף בעליות ההובלה, ובדיוק כאשר נראה היה שמערכי הייצור והלוגיסטיקה ברחבי העולם מתגברים על המשבר – רוסיה פלשה לאוקראינה וטרפה מחדש את הקלפים. המלחמה באוקראינה הוסיפה למשבר הקיים גם מחסור ברכיבים שמיוצרים ברוסיה ובאוקראינה, וגם זינוק במחירי האנרגיה והפלדה.

    ההערכה היא שבשנת הקורונה הראשונה צנח היקף הייצור העולמי של כלי רכב מרמות של 100 מיליון בשנה לרמה של כ-50 מיליון, ושבשנת 2021, שבמהלכה כבר הורגשה התאוששות, ייצרה תעשיית הרכב העולמית כ-30 מיליון כלי רכב פחות מן הביקוש העולמי, ונגרם לה הפסד הכנסות של מאות מיליארדי דולרים.

    בניסיון להתייעל ולמזער את נזקי המשבר פעלו יצרניות הרכב במספר מישורים, החל ממשלוח מכוניות לסוכנויות המכירה בלי חלק מן הרכיבים האלקטרוניים שלהן (שהושלמו בהמשך) או גרסאות פחות מאובזרות, וכלה בהתמקדות בייצור דגמים יקרים וצמצום ייצור של דגמים בסיסיים ופחות יקרים.

     

     

    הרברט דיאס, מנכ"ל פולקסווגן, שוחח בשבוע שעבר עם עיתונאים בשולי ועידת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, ואמר שהוא מזהה "שיפור ברור" בקצב האספקה של שבבים. דיאס אמר שהוא מצפה שהיקף הייצור העולמי של יצרנית הרכב שהוא עומד בראשה יתאושש עוד במהלך 2022. לדבריו, גם השיבושים בשרשרת האספקה של פולקסווגן באוקראינה – שם מיוצרות, למשל, צמות חשמל לדגמים שונים של החברה, "מתחילים להסתדר והמצב נמצא תחת שליטה".

    הגדלת ההיצע של רכב חשמלי

    בתוך כל זאת, צוואר הבקבוק המשמעותי ביותר של תעשיית הרכב החשמלי בימים אלה נובע מהיקפי ייצור נמוכים מידי של סוללות לרכב חשמלי. אבל גם בנושא זה דיאס מנסה להרגיע. לדבריו, החברה הבטיחה לעצמה היקף ייצור מספק של סוללות עד לשנת 2025, ובימים אלה השלימה את הקמת קווי הייצור של רכב חשמלי במפעל הייצור בעיר אמדן שבגרמניה. מיד לחר החזרה מחופשת הקייץ מתכוונת פולקסווגן להגדיל את התפוקה של ID. 4 שמיוצר באמדן ל-800 מכוניות חשמליות מידי יום.

    אמדן מצטרף למפעלים זויקאו והאנובר של פולקסווגן בגרמניה ולמפעלים הסינים שלה באנטינג ובפושאן. ID. 4 לשוק האמריקני ייוצר החל מן הסתיו הקרוב במפעל צ'טנוגה בארה"ב, ואילו ב"עיר הבירה" של החברה, וולפסבורג, יחס בשנה הבאה ייצור של ID. 3.

     

     

    סם פיורני, סגן נשיא חברת הייעוץ AFS מעריך גם הוא שהיקפי הייצור העולמי מתחילים לחזור לעצמם, אלא שלדעתו יצרניות הרכב עדיין מעדיפות ייצור של כלי רכב יקרים יותר, עליהם יש להן שולי רווח גבוהים יותר, והתאוששות מלאה של מערכי הייצור לא תתרחש אלא בשנה הבאה, ואולי אפילו בסופה. להערכתו, שוק הרכב הצפון אמריקני איבד בסיכום 2021 פוטנציאל ייצור בהיקף של כ-10.5 מיליון כלי רכב והעולם כולו איבד באותה תקופה יותר מ-31.5 מיליון כלי רכב שאי אפשר היה לייצר.

    סקירת ההערכות של גורמים שונים בתעשיית הרכב מגלה הערכות שונות, אך רובן אופטימיות. למשל, במרצדס ובב.מ.וו, כמו גם בחטיבת המשאיות של דיימלר, טוענים שכרגע הם לא סובלים ממחסור בשבבים, והם אף טוענים שההתאוששות התרחשה "מוקדם מן הצפוי". קברניטי החברות מעדיפים אמנם שלא "להכריז על ניצחון", אבל מצהירים שאין להם כרגע בעיות ייצור. יורג בורצר, ראש תחום הייצור וניהול שרשרת האספקה של מרצדס אמר בשבוע שעבר ש"בעיות אספקה מתרחשות "פה ושם" אבל זה כלום לעומת איך שזה היה בשנה שעברה".

    קברניטי פורד אמרו במספר הזדמנויות שהם צופים שמשבר המוליכים למחצה יירגע במחצית השנייה של השנה, ואילו אנשי יונדאי הכריזו לאחרונה שהיקף הייצור שלהם בחודש הנוכחי, יוני, צפוי להיות כ-350,000 כלי רכב, וזה היקף הייצור החודשי הגבוה ביותר של החברה מזה כ-4 שנים.

    באופן פרדוכסלי, חלק מן ההקלה שחשים קברניטי תעשיית הרכב עלולה להיות בעוכריהם. למשל – הקלת הלחץ על קבלת שבבים לתעשיית הרכב נובעת, בין השאר, מן הירידה בביקוש למוצרי אלקטרוניקה כמו קונסולות משחק ומחשבים נישאים. ההסבר לחלק מן הירידה הזאת מאד טבעי: העולם התרגל לחיות עם קורונה וברוב המדינות אין יותר סגרים. לכן, מה שגרם מלכתחילה לביקוש המוגבר כבר לא קיים. אלא שחלק מן הירידה מיוחס לדבר אחר, מטריד יותר: בעולם מתחילים לחוש במיתון כלכלי ובצמצום ההוצאה הפרטית. זה צפוי לצמצם בהמשך גם את הביקוש לכלי רכב חדשים.

     

     

    כל משבר הוא גם הזדמנות

    הסטירה המצלצלת שחטפה תעשיית הרכב במהלך משבר קורונה משנה סדרי עולם גם בניהול הלוגיסטיקה של יצרניות הרכב באופן כללי ובפרט בהתייחסות של התעשייה לשבבים ורכיבים אלקטרוניים שממילא הופכים להיות נדבך מרכזי בייצור רכב.

    התופעה המעניינת ביותר בכל הקשור למבנה הרכב קשורה לאופן שבו נעשה עד היום שימוש ברכיבים אלקטרוניים. באופן מסורתי, יצרניות הרכב הטילו את מרבית משימות ועלויות הפיתוח של מכלולים שונים על ספקיות המשנה שלהן, ואלה פעלו כל אחת בגזרה שלה. למשל, אם ספקית אחת ייצרה מנגנון הרמה חשמלי לחלונות ואחרת ייצרה מערכת איוורור למושבים – כל אחת הנדסה ורכשה את המערכת האלקטרונית שהתאימה לפונקציה הספציפית. המגמה כעת היא לאחד את השליטה בכמה שיותר מערכות לתוך מודולים גדולים יותר, וכך להשתמש בפחות יחידות עיבוד.

     

     

    התוצאה העתידית היא שבמקום שבכל מכונית יהיו 200 יחידות עיבוד קטנות שכל אחת מוטמעת בתת מערכת – 20 יחידות גדולות ומתוחכמות יותר יעשו את אותה עבודה ובתוך כדי כך יחסכו חיווט, תקשורת נתונים, מחברים, משקל וצורך בקירור. בנוסף, יצרניות הרכב מתכוונות לעבור להשתמש בדור חדש יותר של צ'יפים, ועל אף שהם יקרים יותר הם גם מתקדמים ויעילים יותר.

    חלק ניכר מעבודות הפיתוח בתחומי האלקטרוניקה, כמו גם ההתקשרויות עם ספקיות מתחום יצור השבבים ורכיבי אלקטרוניקה, ייכנס מעתה תחת כנפי יצרניות הרכב ויופקע מידי ספקיות המשנה שלהן, כך שיצרניות הרכב יחתמו הסכמים אסטרטגיים גדולים יותר עם יצרניות השבבים המובילות. חלק ניכר מייצור השבבים יעזוב את המזרח הרחוק – בעיקר את סין ואת טייוואן, ויחזור אל צפון אמריקה ואל אירופה – וגם זאת אחת התוצאות של משבר השבבים 2020: הממשלות מבינות את המשבר האסטרטגי שנוצר והן שמות יד בקופה כדי לסייע לפתור אותו.

    בשורה תחתונה, נראה שרוב יצרניות הרכב בטוחות שבמחצית השנייה של השנה הנוכחית צפויה התאוששות משמעותית מבחינת אספקת השבבים ושאר הרכיבים לרכב, כך שהקלה מבחינת זמני אספקה, ובעקבותיה ירידת לחץ מבחינת מחירים, צפויה לכל המאוחר בתחילת 2023.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    המשבר בתעשיית הרכב: מנכ"ל פולקסווגן צופה התאוששות עוד השנה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.