• Ad
  • פולקסווגן חשמלית

    המכונית החשמלית של פולקסווגן לא תזהם את העולם

    אנשי פולקסווגן מתחייבים שהמכונית החשמלית שהם יציגו בסוף השנה הנוכחית תהיה הרכב הראשון מייצור סדרתי בהיסטוריה שסך פליטות הפחמן הדו-חמצני שלו יהיה אפס
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחת ההערכות שמקובלות כיום על ארגוני הגנת הסביבה היא שבמהלך החיים של מכונית נוסעים ממוצעת – מרגע הייצור ועד לנחיתתה במגרש הגרוטאות, היא פולטת לאוויר העולם כ-44 טונות של פחמן דו חמצני, שהוא אחד הגזים שגורמים ל"אפקט החממה" ולהתחממות כדור הארץ. חישוב זה מיחס כ-65% מכלל פליטות ה-CO2 לאורך חיי המכונית לשריפת דלק לצורך הנעתה, וכ-15% נוספים מיוחסים לתהליך הייצור שלה – כלומר לכמות הגזים שנפלטת לאורך כל שרשרת הכרייה של חומרי הגלם, ייצור והובלת רכיבים, ולייצור ולהרכבה של המכונית עצמה.

     

    על רקע נתון זה אפשר להבין עד כמה שההצהרה ששחררו אנשי פולקסווגן בסוף השבוע האחרון היא לא פחות מאשר דרמטית: לטענתם, המכונית החשמלית הסדרתית הראשונה שהם מתכוונים להשיק עד לסוף שנה זאת על גבי פלטפורמת MEB החדשה – תהיה "פחמן דו-חמצני ניטראלית". במילים אחרות, לייצור ולשימוש במכונית החדשה הזאת לא תהיה השפעה שלילית על התחממות כדור הארץ או על אפקט החממה.

    החשמלית החדשה של פולקסוואגן נקראת .I.D (שם הקוד שלה במסדרונות החברה הוא 'ניאו'), וזאת תהיה מכונית האצ'בק קומפקטית בממדים די דומים לאלה של 'גולף'. המכונית תיוצר, החל מסוף השנה הנוכחית כאמור, במפעל של פולקסווגן בעיר זוויקאו (Zwickau) שבמרכז מזרח גרמניה, עיר שבה פעלו כמה מיצרני הרכב הראשונים בגרמניה ובעולם – בהם הורש ואאודי, והאיחוד 'אוטו יוניון'.
    בסוף השבוע הכריזו אנשי פולקסווגן שכדי לעמוד בהבטחה הלא פשוטה שלהם הם תכננו מערך ייצור מודרני למכוניות החשמליות, אשר בו לבדו ייחסכו מידי שנה יותר ממיליון טונות של פחמן דו חמצני ביחס לשיטות הייצור המקובלות כיום. זה, לטענתם, שווה ערך לכמות הפליטות של תחנת כח פחמית שמספקת חשמל ל-300 אלף בתי אב. המפעל בזוויקאו  יוכל לייצר כ-1,500 מכוניות בכל יום כאשר יגיע לשיא יכולת הייצור שלו בשנת 2021.

     

     

    קבוצת פולקסווגן השקיעה כ-10 מיליארד אירו בפיתוח הפלטפורמה החשמלית שלה, MEB ואמצעי ייצור, ועד לשנת 2022 היא תציג 27 דגמים שונים של כלי רכב חשמליים שיישאו את הסמלים של ארבע חטיבות המכוניות שלה (פולקסווגן, אאודי, סיאט וסקודה). היעד של פולקסווגן לשנת 2050 הוא שכל החברה תהיה "פחמן דו-חמצני ניטראלית".

    עושים חשבון

    כאשר בוחנים על מה מבוססת ההצהרה של פולקסווגן אפשר לראות את כל הספקנים מכינים את טיעוני הנגד שלהם. ואכן, "מכונית שלא מזהמת" לא תלויה רק ברצון הטוב של יצרנית הרכב, אלא גם בהתנהלות של רשויות המדינה. כך, למשל, אנשי פולקסווגן שולטים אמנם בתהליכי הייצור שלהם אבל הם לא מייצרים את החשמל למכוניות החשמליות, והחישוב שלהם מבוסס על "חשמל נקי", כלומר כזה שמופק מאנרגיה מתחדשת כמו אנרגיה סולרית או אנרגיית רוח. לא צריך להיות ספקן גדול מידי כדי להבין שרוב המכוניות החשמליות של פולקסווגן, ודאי אלה שיימכרו בישראל, לא יזכו ליהנות מחשמל  "נקי" באמת (ובמקרה הישראלי – לא בטוח אם בכלל יהיה להן חשמל…).

    עם זאת, ככל שהדברים תלויים בהם מבטיחים אנשי פולקסווגן שהם ייעלו מאד את שרשרת הייצור במטרה למנוע או להפחית פליטת CO2. לדבריהם, תאי הסוללות החשמליות ייוצרו באירופה, ואנשיהם בחנו לעומק את כל שרשרת האספקה של הספקים הישירים והעקיפים – כל הדרך עד לכריית חומרי הגלם. המפעל שלהם בזוויקאו עושה שימוש בחשמל שמופק ממקורות מתחדשים, ו"פליטות בלתי נמנעות בתהליך הייצור" מקוזזות באמצעות השקעות של החברה בפרויקטים אקלימיים בדרום אמריקה ובמזרח אסיה.

    במקביל, פולקסוואגן השקיעה במיזם בשם נטרסטרום, אשר מייצר ומקדם את השימוש בחשמל ממקורות מתחדשים, והיא אחת מיצרניות הרכב ששותפות בחברת IONITY אשר מקימה רשת של 400 עמדות טעינה מהירה לאורך כבישיה המהירים של אירופה.

     

     

    גולף עם מרחב של פאסאט

    כאמור, החשמלית הראשונה של פולקסווגן על בסיס פלטפורמת MEB תהיה מכונית עם מרכב של חמש דלתות באורך של כ-4.24 מטרים, כלומר די קרוב לממדיה של גולף הנוכחית. עם זאת, השימוש בפלטפורמה החשמלית המודולרית מאפשר להאריך את בסיס הגלגלים ביותר מ-20 ס"מ עד למרחק של 282 ס"מ. בנוסף, הוצאת מנוע הבעירה הפנימית ומכלוליו הרבים פינתה מקום בתוך תא הנוסעים וגם בתא המנוע. זה אומר שהמכונית הקומפקטית החדשה תציע "אריזה" טובה יותר לתא הנוסעים, ויהיה לה מרחב פנימי שקול לזה שמציעה כיום המשפחתית הגדולה של פולקסווגן – פאסאט.

    מנוע חשמלי בודד יניע במכונית הזאת את הגלגלים האחוריים, ובהמשך צפויות גם גרסאות עם הנעה כפולה. המכונית תוצע בשלוש רמות מחיר שייגזרו משימוש בשלושה דגמי סוללות חשמליות, עם הספקים של 48, 55 ו-62 קילוואט שעה, שמהן נגזר גם טווח הנסיעה המרבי בין טעינות. לכל גרסה כזאת יהיה מנוע בהספק אחר, וכבר בגרסה הבסיסית ביותר מובטח טווח נסיעה של כ-330 קילומטרים בהתאם לתקני WLTP. הגרסה הבכירה, עם המנוע החזק ביותר וסוללת 62 קילוואט, צפוי טווח נסיעה של 550 ק"מ. טעינת הסוללות תבוצע בעמדות טעינה ביתיות או ציבוריות רגילות, בהספקים של 7.2 או 11 קילוואט שעה, או בעמדת טעינה מהירה במתח של 400 וולט שמספקת 125 קילוואט שעה ותטען את המכונית ל-80% סוללה תוך 30 עד 45 דקות בהתאם לגודל הסוללה.

    לטוב ולרע, פולקסווגן .I.D. תהיה גם המכונית המקושרת הראשונה בעולם מייצור סדרתי, והכוונה לכך שהיא תהיה חלק מן "האינטרנט של הדברים" עם חיבור קבוע, 24/7/365, למחשב המרכזי של "האח הגדול" בעיר הבירה של פולקסווגן, וולפסבורג. כך תוכל יצרנית הרכב לעקוב באופן קבוע אחרי כל מה שקורה עם המכונית בכל רגע נתון, ולעדכן את כל המערכות האלקטרוניות של הרכב – למעט שלושה מחשבים מקומיים שקשורים לניהול הרכב. בכל מקרה הגרמנים מבטיחים "תמחור אגרסיבי" ומאמינים שיימכרו 100,000 מכוניות חשמליות בשנה בשנת 2020.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.