• Ad
  • העברת זיכיון היבוא של קרייזלר לידי חברת סמל"ת לא יכולה הייתה לקרות בתזמון טוב יותר מבחינתה. ג'יפ, וגם קרייזלר, מתכננות מתקפת דגמים בשנים הבאות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בתחילת שנה זאת עדיין ניטש מאבק בין חברת מכשירי תנועה – אחת מיבואניות הרכב הוותיקות ביותר בישראל, לבין חברת סמל"ת – יבואנית קבוצת פיאט וסובארו, על זיכיון היבוא של קבוצת קרייזלר לישראל.

     

     

    באותו זמן אמר לנו צבי נטע, בעל השליטה במכשירי תנועה, שהוא הגיש לסמל"ת הצעת רכש לזיכיון היבוא של פיאט, שבכל מקרה צפוי מאבק לא קל על זיכיון היבוא של קבוצת קרייזלר, ושבשום מקרה לא תתבצע העברת זיכיון כזאת עוד במהלך שנת 2016.

    אלא שכל תוכנית, כידוע, היא בסיס לשינויים, ובמציאות יש לחיים דינמיקה משל עצמם: בהמשך השנה סיכמו מכשירי תנועה וסמל"ת הסכם למכירת זיכיון היבוא של קרייזלר לידי סמל"ת, וההעברה שלו בפועל בוצעה עוד לפני תקופת החגים.

    אין זה סוד שמכשירי תנועה התקשתה להשיג מקרייזלר תנאים מסחריים מספיק טובים כדי להתמודד באמצעותם על לב שוק הרכב הישראלי, וזאת ככל הנראה אחת הסיבות לשיעור החדירה הנמוך של מותגי קרייזלר האמריקנית (שנמצאת כיום בשליטת פיאט האיטלקית) בישראל.

    קרייזלר, דודג', ראם, ואפילו ג'יפ הם מותגים מוכרים אבל לא מאד נמכרים בישראל, אבל יש להם פוטנציאל משמעותי להעלות את סמל"ת לליגה העליונה של יבואניות רכב בישראל מבחינת היקף המכירות הכללי. ללא ספק הם הופכים את סמל"ת ליבואנית הרכב שמחזיקה כעת במספר המותגים המיובאים הגדול ביותר בישראל.

    "תנאים מסחריים" הם אחד התורמים המהותיים ביותר להצלחת יבואנית רכב אבל לא היחיד: למגוון הדגמים, ולפעמים אפילו לדגם בודד נחשק אחד או שניים, יכולה להיות תרומה לא פחות קריטית, כפי שמעידים דגמים כמו מאזדה 3, טויוטה קורולה, קיה פיקנטו / ספורטאג' או פיאט 500.

    ב"סל המוצרים" של קבוצת קרייזלר, ובעיקר תחת המותג ג'יפ, ישנם כבר כעת לא מעט דגמים מעניינים שיכולים לעשות חייל בישראל, אבל נראה שאלה הם כאין וכאפס לעומת מה שצפוי להגיע מדטרויט בשנים הבאות.

    בגדול, אם שמים בצד את העובדה שחברת פיאט האיטלקית בלעה טרף גדול שעדיין לא ברור אם היא מצליחה לעכל (או שחלילה הוא זה שיאכל את כל משאביה) – שני תהליכים מוצהרים מתרחשים כרגע בין טורינו לדטרויט: מעבר לדור חדש של פלטפורמות ומנועים תוך כדי חיזוק שיתופי הפעולה ההנדסיים משני צידי האוקיאנוס, ודחייה מתמשכת של רבות מתוכניות הפיתוח אשר הוצגו על-ידי מנכ"ל פיאט-קרייזלר, סרג'יו מרקיונה.

    החיים על-פי ג'יפ

    ג'יפ, כמותג, הוא לא רק אייקון אמריקני מזוהה ומוכר מאד בכל העולם אלא גם שקית הממתקים היותר מעניינת בראיה של השוק הישראלי.

     

    ג'יפ קומפאס החדש. האם סמל"ת תצליח להתחרות בקיה ספורטאג'?
    ג'יפ קומפאס החדש. האם סמל"ת תצליח להתחרות בקיה ספורטאג'?

    תוכניות הפיתוח וההתרחבות של ג'יפ לשנים הקרובות כוללות הוספת כלי קטן יותר מן ה'רנגייד' מצד אחד וצמד כלים גדול ויוקרתי יותר מגראנד צ'רוקי מן העבר האחר, וכן החלפת כל הדגמים הקיימים כרגע בדגמים חדשים או מתוחים.

    עד היום הזניחה ג'יפ את מרכז הזירה בישראל – קטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים שבו מתמודדים כיום קיה ספורטאג' ויונדאי טוסון במיצובישי אאוטלנדר וניסאן קאשקאי, אבל מעתה יהיה לה כלי נשק בעל פוטנציאל אדיר לפלח השוק הרותח הזה.

    לפני כחודש הציגה ג'יפ בברזיל את ג'יפ קומפאס החדש שסוגר עבור סמל"ת את הפינה תוך שהוא מחליף במגוון הדגמים שלה גם את קומפאס הנוכחי וגם את פטריוט המאד מיושנים.
    קומפאס מבוסס על הפלטפורמה של פיאט 500L, שהיא בעצמה גרסה מוארכת של 500X, ואם עליו להתחרות בספורטאג', או אפילו במיצובישי אאוטלנדר היקר יותר, תצטרך סמל"ת ראשית לכל לתקן כלפי מטה את המחיר הנוכחי (ההזוי) של 'רנגייד' – אחיו התאום למחצה של פיאט 500X.

    מכל הבחינות זה עלול להיות מהלך 'טריקי', מפני שמתחת ל'רנגייד' צפויה פיאט-קרייזלר להשיק ג'יפון חדש וקטן יותר שיתמודד מול המיני ג'יפונים דוגמת סוזוקי ויטארה, קיה נירו, ניסאן ג'וק החדש ורנו קאפצ'ור.

    מכל מקום, השקתו העולמית של קומפאס לא יכולה הייתה להיות מתוזמנת בעיתוי מוצלח יותר עבור סמל"ת – רגע אחרי שזיכיון היבוא נמצא בחיקה ולאחר שיהיה לה די זמן כדי להתארגן על השקה נכונה שלו בישראל.

    קומפאס אמור היה להיות מושק כבר בתערוכת ניו-יורק השנה אבל פיתוחו והשקתו נדחו והוא יוצג בחודש הבא בתערוכת לוס אנג'לס, ותחילת מכירתו בארה"ב צפויה ברבעון הראשון של 2017.

    בראיה של פיאט-קרייזלר מדובר ב"מוצר גלובלי" שאמור להימכר ב-100 מדינות ולהיות מוצע ב-17 תצורות מנוע ותיבות הילוכים, ומכיוון שהייצור שלו מבוצע בברזיל – בסיס ייצור שאמנם משלם מכס ועלויות הובלה גבוהות אבל גם נהנה מעלויות ייצור נמוכות – נראה שלג'יפ ולסמל"ת יהיו כלים טובים למאבק בספורטאג' ובעמיתיו.

    בקצה העליון של טווח הדגמים והמחירים צפוי בשנת 2019 צמד ג'יפים גדולים, בעלי שלוש שורות מושבים, אשר ישיבו לזירה את שם המותג 'ווגוניר' עם 'ווגוניר' ו'גראנד ווגוניר'.
    מכיוון שבג'יפ בונים על מאבק ראש בראש מול לנד רובר וריינג' רובר צפוי שאלה יהיו לא רק כלים גדולים ויקרים אלא גם יוקרתיים ומאובזרים, ובכל מה שקשור למוצרי פרימיום לסמל"ת יש די ניסיון ויכולת.

    א-פרופו לנד-רובר, בג'יפ מתכוונים לשמר את הייחוד המותגי של כלים בעלי יכולת שטח אמיתית, מה שאולי לא יעשה בעיה לווגוניר אבל ודאי מקשה על חיי המהנדסים שבוראים כעת את המיני-ג'יפון החדש ומתחבטים כיצד לשמור עליו במסגרת מחיר סבירה אבל גם עם יכולות שטח.

    אגב, אם או בלי קשר – על-פי דיווחים שונים מפתחת כעת ג'יפ מיני-ג'יפון לשוק ההודי (תחת שם הקוד 526), והוא אמור להיראות כמו העתק מוקטן של 'רנגייד'. כלי זה ייוצר במפעל של פיאט ברנג'אנגאון שבהודו (מפעל שבו ייוצר גם קומפאס החדש במקביל לייצור שלו במקסיקו) ולא ברור אם הוא מיועד גם לייצוא משם או רק לשוק המקומי.

    שנת 2017 צפויה להיות שנה חשובה במיוחד עבור ג'יפ עם רנגלר חדש ועם מתיחות פנים לצ'רוקי ולרנגייד.
    רנגלר החדש ייבנה עם רכיבי אלומיניום כדי להפחית ממשקלו, מפני שהבעיה הגדולה ביותר שלו תהיה להתגבר על תצרוכת הדלק הגבוהה מידי של הדגם היוצא.

    בשנת 2018 יוצג גראנד צ'רוקי חדש לגמרי, הפעם על הפלטפורמה החדשה שעליה יתבסס גם ווגוניר אשר יושק שנה לאחר מכן. באותה שנה צפוי גם טנדר חדש לגמרי על בסיס ה'רנגלר'.

    קרייזלר, דודג' וראם

    בפרק האחרון בהיסטוריה הארוכה של הקשרים בין חברת מכשירי תנועה לבין קבוצת קרייזלר היא ניסתה לשווק בישראל את המותג ראם – מותג כלי הרכב המסחריים של החטיבה האמריקנית שפוצל מ'דודג" והפך בשנת 2009 לחטיבה נפרדת בארה"ב – והיא אף הצליחה לזכות במכרז צה"לי ולהחליף שם את פורד.

    סמל"ת אינה זרה לתחום הרכב המסחרי גם מפני שלאורך תקופה לא קצרה הוא החזיק את עיקר הפעילות של המותג פיאט ובעיקר מפני שמאז רכישת זיכיון היבוא של איווקו היא עושה חייל בכל התחום שבין מסחריות קלות למשאיות ענק.

    ל'ראם' יש לא מעט מה להציע בתחום הזה מול שברולט ופורד, אבל מה שהרבה יותר מעניין מן המוצרים עצמם הוא האם סמל"ת תחליט להשקיע במיצוב נפרד למותג הזה – דבר שלא ממש קרה עד היום בישראל.

     

    ראם 5500. לסמל"ת יש דריסת רגל טובה בשוק המסחריות בישראל
    ראם 5500. לסמל"ת יש דריסת רגל טובה בשוק המסחריות בישראל

    אנשי סמל"ת לא חייבים למהר להחליט בעניין הזה היות שקו המוצרים של ראם צפוי להישאר בעינו למשך יותר משנה, אבל בשנת 2018 צפויה השקתם של ראם 1500, 2500 ו-3500 חדשים לגמרי, ועד אז רצוי להחליט.

    הגזרה המעניינת, המסקרנת והמרתקת ביותר בכל פורטפוליו המותגים שרכשה סמל"ת כעת היא המותג דודג', וזו תיגזר גם מן האסטרטגיה האמריקנית ובוודאי מן הפרספקטיבה הישראלית.
    בעבר נע המיתוג האמריקני של דודג' לכל מיני כיוונים – בין העתק צעיר של קרייזלר לבין מתחרה בראם – אבל כעת נראה שפיאט-קרייזלר מייצרת אבחנה ברורה יותר של "מותג פוזה ספורטיבי" שיתמקד בהנעה אחורית (לעומת הנעה קדמית לקרייזלר), "מכוניות שרירים" ופלחי שוק יוקרתיים יותר.

     

    דודג' צ'ארג'ר. הדגם העתידי יחלוק פלטפורמה עם אלפא-רומיאו
    דודג' צ'ארג'ר. הדגם העתידי יחלוק פלטפורמה עם אלפא-רומיאו

    סמל"ת, שבעצמה עמדה על עברי פי פחת, שרדה בישראל בין השאר בזכות היכולת שלה לבנות לעצמה נישות מצליחות ביותר של קהל אמיד עם מותגי אלפא-רומיאו ו'אבארט', ולכן החיבור שלה עם דודג' נראה בעל פוטנציאל מאד מעניין.

    דודג' אמנם תמתח את הטנדר שלה, דורנגו, בשנת 2018 אבל ככל הנראה היא תיפרד מרוב המוצרים המשותפים לה ולקרייזלר ולא ברור עד מתי היא תדבק בפלח השוק של טנדרים.

    עיקר המיקוד העתידי של דודג' צפוי להיות בפלטפורמות משותפות לה ולאלפא רומיאו ומזראטי, למשל עם צמד חדש לגמרי של צ'ארג'ר וצ'לנג'ר שיושק ב-2018 ככל הנראה על בסיס פלטפורמת הג'וליה.

    אחד ממוצרי הליבה של דודג' כיום – המיניוואן/קרוס-אובר 'ג'רני', אמור היה להיות מוחלף בשנה הבאה ולהתבסס על פלטפורמת ההנעה הקדמית של פיאט-קרייזלר שעליה אמורות היו להיבנות גם 'דארט' וקרייזלר 200. פיאט-קרייזלר החליטה למחוק את שתי המכוניות האלה ולכן גם להאריך מלאכותית את משך חיי הג'רני הנוכחי, והשמועות האחרונות הן שג'רני חדש לגמרי יושק בשנת 2018 על בסיס פלטפורמת הנעה אחורית והייצור שלו יועבר ממקסיקו לאיטליה.

     

    דודג' ג'רני: קרייזלר תאריך את חיי הדגם הנוכחי והוא יוחלף ב-2018
    דודג' ג'רני: קרייזלר תאריך את חיי הדגם הנוכחי והוא יוחלף ב-2018

    דודג' אמנם מסיימת השנה את ייצור מכונית השרירים האולטימטיבית שלה, 'וייפר', אבל מידי פעם צצות שמועות על החייאת שם המותג הזה תוך התבססות על מכונית מתוצרת מזראטי.

    גזרת קרייזלר אמורה להיות פחות מעניינת, ודאי פחות מסקרנת, למרות שפוטנציאל המכירות שלה גדול בהרבה מזה של דודג', וזאת מכיוון שמכוניות נוסעים אמריקניות מעולם לא באמת הצליחו בשוק המסה בישראל. מבחינה זאת אין כנראה צורך להצטער צער עמוק מידי על החלטת פיאט לגנוז את המכוניות הבסיסיות שלה – קרייזלר 200.

     

    קרייזלר 300
    קרייזלר 300

    לעומת זאת, בישראל ישנם חיבה ושוק למכוניות בגודל בינוני (גדול במושגים ישראליים ואירופאים) כמו קרייזלר 300, וגם כאן משחק התזמון לטובת סמל"ת לאחר שהשקת ה-300 נדחתה לטובת החלפת מגוון המנועים שלה. 300 חדשה תושק בשנת 2018 עם משפחת מנועי Pentastar חדשה והנעה אחורית, ובמקביל לה צפויה באותה שנה השקתו של קרוסאובר בגודל מלא, ככל הנראה עם שלוש שורות מושבים. בשנת 2019 תשיק קרייזלר קרוסאובר נוסף, בגודל בינוני.

     

    קרייזלר פאסיפיקה
    קרייזלר פאסיפיקה

    עד אז יש לקרייזלר מוצר חדש ומעניין – מיניוואן בגודל מלא שנקרא פאסיפיקה, ולמרות תחרות אינטנסיבית מצד מוצרים יפנים וקוריאנים עדיין יש בישראל שוק של כמה מאות יחידות בשנה למיניוואנים אמריקנים גדולים.

    אחד השדרוגים הטכנולוגיים החשובים שיסייע לכל מוצרי החטיבה האמריקנית של פיאט-קרייזלר בישראל הוא הטמעתן של שתי תיבות הילוכים חדשות בקבוצה: תיבת ההילוכים האוטומטית בעלת שישה יחסי העברה מתוצרת אישין היפנית, ויותר מכך הטמעת תיבת ההילוכים האוטומטית החדשה מתוצרת ZF, בעלת תשעה יחסי העברה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    המזל הולך עם הטובים? ג'יפ עושה אוברול רציני

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.