• Ad
  • המותג DS רוצה להיות רולס-רויס אבל לפני כן צריך להתגבר על כשלים סדרתיים במנועי הקבוצה
    אנשי DS מציגים מהדורה אירופאית לדוקטרינה סינית: עיצוב מרהיב שנתלה באילנות גבוהים. אבל האם "כאילו כזה" באמת מוכר, ומה לגבי הלקוחות השרופים?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    תיירי מטרוז, מנהל העיצוב של DS מבית סטלנטיס, העניק ריאיון קצר אך מעורר הרהורים לכתב 'אוטוקאר' לרגל חשיפתה הרשמית של מכונית התצוגה החדשה של המותג בתערוכת המכוניות של בריסל.

    כשהוא ניצב לצד 'No8' – המאוד מרשימה לכל הדעות – מטרוז טוען שכבר כיום DS מתמודדת מול אאודי, ב.מ.וו ומרצדס, אבל מתי שהוא בעתיד היא מתכוונת להתחרות, תחזיקו חזק, בבנטלי וברולס-רויס.

     

    המותג DS רוצה להיות רולס-רויס אבל לפני כן צריך להתגבר על כשלים סדרתיים במנועי הקבוצה

     

    אז אמנם נחמד וחשוב לשאוף אל הירח והכוכבים, אבל זה מעלה הרהורים שמשליכים לא רק על DS ועל סטלנטיס אלא על מצבה של כל תעשיית הרכב באמצע העשור הנוכחי, בעיצומה של המהפכה החשמלית.
    מטרוז, כך בריאיון ל'אוטוקאר', טוען שהיעד של DS הוא לעבור מעולמות ה'פרימיום' אל הקצה העליון של הפירמידה, שם נמצא קומץ מותגי אולטרה-פרימיום, ולהיות "ה'לואי ויטון' של תעשיית הרכב".

     

    מקום תחת השמש

    קבוצת סטלנטיס – האיחוד של פיג'ו-סיטרואן-אופל עם פיאט-קרייזלר – מתאמצת להתאושש מן ההפסדים של שנת 2024 ומזעזועי החלפת המנכ"ל, אבל בכל כיוון שאליו תפנה היא חייבת להתמודד עם "הפיל שבחדר": מה למען השם עושים עם 15 מותגי רכב?

    קחו למשל את לנצ'יה – אחד ממותגי היוקרה הוותיקים ביותר בתעשיית הרכב, ולעומתו את המותג המומצא DS שנולד בשנת 2009 אך רק בשנת 2014 הכריז על עצמו כמותג יוקרה שמבטיח מכוניות פרימיום מעוצבות תמורת יותר כסף.

    האם יש מקום לשניהם? האם כל אחד מהם מסוגל לבנות ולמכור "סיפור" משל עצמו?

    לנצ'יה – שהחלה את דרכה החדשה תחת כנפי סטלנטיס מנקודת שפל נמוכה יותר – כבר עשתה צעדים ראשונים להגדרת העתיד שלה, ואילו DS התמקדה עד כה בהנפקת דגמים חדשים כהמשך למתכונת קיימת. כעת, כך נראה, זה עומד להשתנות באופן ממש לא צפוי. באמצעות DS סטלנטיס רוצה לקפוץ לבריכה העמוקה והעשירה ביותר של תעשיית הרכב, להשתכשך בשמפניה ולהתמודד מול מותגי האולטרה-יוקרה.

    העניין הוא שמול שני המותגים הוותיקים – שהראשון בהם שייך לקבוצת פולקסווגן והאחר לקבוצת ב.מ.וו – ניצב האגף הצרפתי שכבר ניסה, וניסה, וניסה במשך עשרות שנים להרים כלפי מעלה את סיטרואן וגם את פיג'ו אבל נכשל ונכשל ונכשל בכל אחד מן הניסיונות לאורך ההיסטוריה.

     

    המותג DS רוצה להיות רולס-רויס אבל לפני כן צריך להתגבר על כשלים סדרתיים במנועי הקבוצה

     

    הרעיון המסדר של DS נשמע נכון להיום קצת תמים ואולי אפילו הזוי: "למכור פחות מכוניות במחיר גבוה יותר ולשמר שולי רווח שמנים יותר" – ממש כמו המותגים הבריטים המפורסמים.

    אז כמובן שזה בסדר לחלום, וכמאמר המשורר: "כוון אל הירח – אפילו אם תחטיא אתה תנחת בין כוכבים": גם אם DS תנסה להיות בנטלי ותסיים "רק" כמו ב.מ.וו זה יהיה שדרוג מטורף עבורה.

    כמו בבדיחה המפורסמת על האיש הלבן והאיש שחום העור שעומדים זה לצד זה במשתנה הציבורית– "את הצבע DS כבר קיבלה": מותג הפרימיום של פיג'ו-סיטרואן נגס בסיכום השנה שעברה נתח שוק של 0.3% בלבד מסך המכירות במדינות האיחוד האירופי ובריטניה, וזאת לאחר צניחה של 22.4% במסירות. DS מכרה באירופה ובבריטניה 37,480 מכוניות בלבד ב-12 חודשים, כלומר שכבר כעת הם בנויים להיקף ייצור נמוך וכל שנשאר להם לעבור עליו זה על לעשות משהו עם "להעלות מחירים".

     

    המותג DS רוצה להיות רולס-רויס אבל לפני כן צריך להתגבר על כשלים סדרתיים במנועי הקבוצה

     

    לרפא את המחלות של פיג'ו-סיטרואן

    מכונית התצוגה N°8 מרשימה מאוד ומדגימה תא נוסעים אולטרה-מפואר, אבל כדי להיות בנטלי לא מספיק לעצב מכונית גדולה ולנסות למכור אותה בהרבה כסף – צריך גם לשלוט בטכנולוגיה המתאימה ולדעת לחבר יחד את כל הרכיבים הנכונים. בחזית הזאת לא בטוח של'סטלנטיס' יש את כל מה שצריך.

    כאשר תיירי מטרוז נשאל על-ידי כתב 'אוטוקאר' איך תוכל DS להעניק למכוניות העתידיות שלה תחושת יוקרה אמיתית בתוך כדי הסתמכות על הארכיטקטורות של 'סטלנטיס' (בשעה שבנטלי ורולס-רוייס נסמכות על אאודי/פורשה ועל ב.מ.וו – ג.מ.) הוא השיב שזה "קשה", אבל טען שלמותג יש יכולת לשנות חלקים מרכזיים בבסיס "כמו הנמכת גגות ודחיפת השמשה הקדמית לאחור כדי לקבל פרופורציות שונות".

    במילים אחרות, מטרוז לא מבטיח להביא טכנולוגיות חדשות ויקרות או יכולות הנדסיות, אלא לשחק קצת עם העיצוב – וזה מחזיר אותנו לעובדה שנכון להיום סטלנטיס מתמודדת מול בעיות קשות של הנדסה ובקרת איכות ברבים ממוצרי המסה שלה.

    לא מדובר רק בעשרות ריקולים וקריאות שירות למוצרי קבוצת קרייזלר בארה"ב, אלא גם בגרירת רגליים בטיפול בתקלות מנועי 'פיורטק' ובמערכות האוריאה בדגמי פיג'ו, סיטרואן, אופל – וגם DS.

    צריך לומר בפשטות: לפני שאנשי DS וסטלנטיס קופצים לבריכה של הגדולים כדאי שהם יתמודדו עם השלדים בארונות שלהם ויטפלו ביעילות ובמהירות בלקוחות שנכוו מכשלים סדרתיים יקרים ומביכים מאוד.

     

    המותג DS רוצה להיות רולס-רויס אבל לפני כן צריך להתגבר על כשלים סדרתיים במנועי הקבוצה

     

    לא לזלזל בסינים

    בריאיון ל'אוטוקאר' מתח מטרוז ביקורת על יצרניות הרכב הסיניות ואמר "כל הסינים מעתיקים את פורשה או את טסלה ובסוף הם תמיד נראים כמו טסלה או פורשה. ב-DS, אנחנו לא רוצים ללכת עם אותו חזון אלא לשמור על משהו חזק יותר".

    בהמשך הוא הוסיף שבקבוצות מיקוד עם לקוחות הם גילו שאנשים מוכנים לקנות רכב חשמלי אבל רוצים לשמור על עיצוב אטרקטיבי מאוד עם הרבה אופי: "אנשים לא רוצים לקנות מכונת כביסה", הוא אמר, והוסיף גם שעיצוב הפנים של No8 "כבר לקח השראה מבנטלי, כולל שימוש בחומרים והיישום שלהם… זה חלל פנים מפואר מאוד. בהשוואה למתחרים הגרמניים שלנו מדובר באיכות חומרים (גבוהה יותר – ג.מ.) ובפרטי הפנים. זה טעם מותרות… זה לא בנטלי, כמובן, אבל סוג ההשראה הוא יותר מבנטלי או מרולס רויס מאשר מאאודי או מפולקסווגן".

    הטעם שנותר בפה מן הציטוטים האלה הוא דווקא הפוך, והתחושה היא של "הפוסל – במומו פוסל".

    DS או סטלנטיס לא יכולות להתהדר כיום בשליטה בטכנולוגיה מתקדמת או להציג לראווה מפעל ייצור אחד שעומד בסטנדרטים שנדרשים לייצור כמעט ידני של מכוניות אולטרה-יוקרתיות.

    למען הפרופורציות, לקבוצת פולקסווגן היה רעיון דומה לפני רבע מאה, ובניסיון למצב את מותג הליבה שלה ברף איכות גבוה יותר היא בראה את 'פייתון' – דגם יוקרתי ששרד בקושי 15 שנים בייצור. בשונה מ-DS פולקסווגן לא הסתפקה בהבטחות חלולות אלא בנתה סביב פייתון קונספט שירות מטורף וחשוב מכך: מפעל ייצור מודרני ויקר שהוקדש כולו לייצור של הדגם הזה.

    זה מייצג את המינימום שנדרש כדי לייצר את המוצר ש-DS מתיימרים לייצר, ולפני שאנשיהם מזלזלים ביצרניות הרכב הסיניות כדאי שהם יביטו במראה, יסבירו לעצמם מדוע הם נאלצו לרכוש נתח מיצרנית הרכב הסינית 'ליפמוטור', וישימו לב להשקעות האדירות של יצרניות רכב סיניות בהקמת מפעלי ייצור ובפיתוח ורכש של טכנולוגיה מתקדמת.

     

    המותג DS רוצה להיות רולס-רויס אבל לפני כן צריך להתגבר על כשלים סדרתיים במנועי הקבוצה

     

    נכון להיום מותגי יוקרה סינים חדשים עולים כפורחים וצצים חדשות לבקרים, ומעבר לעיצוב המופרך שלהם – חלקם גם מביאים פאר אמיתי וטכנולוגיה תואמת. דווקא DS, כך נדמה, הוא זאת שמתמקדת בעיצוב ובפסאדה אבל לא במהות ובתוכן.

    לזכות מנהל העיצוב של DS צריך לומר שהוא לא שיכור לגמרי, ובריאיון ל'אוטוקאר' הוא הודה שהמותג הצרפתי לא יוכל להשיג את בנטלי ואת רולס רויס בן לילה אלא שמדובר בתהליך שייארך בין 10 ל-20 שנים. השאלה היא אם נותרו ל-DS ולסטלנטיס 10-20 שנים כדי להגשים את החזון הזה, או שהרבה קודם לכן הן יירמסו תחת רגליהן השועטות קדימה של היצרניות הסיניות.

    כפי שהדברים נראים רגע לפני שההנהלה החדשה של סטלנטיס מציגה את החזון החדש שלה – הסיכוי שהיא תצליח לשמר את כל 15 המותגים שלה לא גדול, והיכולת שלה להתבסס אפילו על מותגי הליבה העיקריים תלויה במידה רבה בלקיחת אחריות על כשלי העבר ושימור לקוחות.

    את מי שנכווה עם מנוע 'פיורטק' דפוק או עם מערכת אוריאה כושלת לא יהיה קל לשכנע לקנות מכונית אחרת מאותה קבוצה.

     

    המותג DS רוצה להיות רולס-רויס אבל לפני כן צריך להתגבר על כשלים סדרתיים במנועי הקבוצה

     

    לקריאה נוספת:

    אפילו לא בצחוק: האם רנו מחזירה את פנסי החזית הצהובים?

    ג'ילי הולכת על הראש של BYD עם מערכת היברידית נטענת

    כמעט מחצית מהצעירים האמריקנים לא רוצים לנהוג במכונית

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • המותג DS רוצה להיות רולס-רויס אבל לפני כן צריך להתגבר על כשלים סדרתיים במנועי הקבוצה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.