• Ad
  • מנוע הבעירה הפנימית מת: הלוויה תתקיים באירופה בשנת 2035
    שני מחקרים שפורסמו באירופה מגלים שכמעט כל מנועי הדיזל פולטים יותר תחמוצות חנקן "בחיים האמיתיים" מאשר במעבדות. יו"ר רנו ניסאן: "כדי לעמוד בתקנות צריך להעלות את רמות הזיהום המותרות ב-70%"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחת התוצאות החשובות ביותר של פרשת 'דיזל-גייט', בה נחשפה "תוכנת המירמה" של פולקסוואגן שנועדה "לעבוד" על מבחני זיהום האוויר, היא בחינה מחדש של כל סוגי מבחני המעבדה שבהם צריכות לעמוד מכוניות חדשות.
    זאת לאחר שסוף סוף, לאחר שנים של מחאות מצד ארגוני הגנת הסביבה וארגוני צרכנים, התקבלה הטענה שלהם לפיה תוצאות שמתקבלות במבחנים הנוכחיים לא משקפות את הביצועים האמתיים של כלי רכב בתחומי זיהום האוויר ותצרוכת הדלק.

    בסדרת כתבות שפורסמה לאחרונה ב'גארדיאן' הבריטי נחשפו תוצאות של שני מחקרים שונים שנערכו באירופה, מהם עולה בבירור שרמות פליטת המזהמים – ובמיוחד תחמוצות חנקן, שפולטים רוב מנועי הדיזל שנמכרים באירופה גבוהות במידה משמעותית מן הרמות שנמדדו להם בבחינות המעבדה הרשמיות הנוכחיות.

    הפערים בין התוצאות לא נובעים (ככל הידוע) מרמאות של יצרניות הרכב אלא משתי סיבות אחרות: בחינות המעבדה הקיימות לא מייצגות את מה שעובר על מכוניות "בחיים האמתיים", ואילו יצרניות הרכב מכיילות את המנועים כך שיגיעו להישגים הטובים ביותר שלהם באותם מבחנים לא ריאליים.

    מחקר ראשון שצוטט על-ידי הגארדיאן בוצע על-ידי ארגון הנהגים הגרמני ADAC, הגדול מסוגו באירופה, ובו נמצא שכמה מן המנועים פלטו בפועל עד כדי פי אחת עשרה כמות של תחמוצות חנקן מן הכמות שנמדדה להן במבחנים האירופאים הנוכחיים של האיחוד האירופי (שנקראים NEDC). הגארדיאן ואנשי ADAC מדגישים שאין ראיות לפעילות בלתי חוקית מצד יצרניות הרכב כמו ב"פרשת דיזל-גייט" של פולקסוואגן.

    מחקר נוסף נערך על-ידי חברת 'אנליטיקס' הבריטית, אשר בחנה 200 דגמי דיזל, מהם כ-50 שאמורים לעמוד בתקני אירו 6 החדשים וכ-150 שאמורים לעמוד בתקני אירו 5 הקודמים, ומצא שרק חמישה דגמים עומדים בדרישות החוק "בחיים האמיתיים".

    אנשי ADAC בדקו 79 מכוניות שונות, ראשית לכל במבחן האירופאי הרגיל (NEDC) ומיד לאחר מכן במבחן קפדני וריאלי יותר אשר פותח על-ידי האו"ם לאותה מטרה ואשר נקרא WLTC.
    גם מבחן זה מבוצע במעבדה אולם הוא ארוך יותר ואמור לייצג טוב יותר את תנאי הנהיגה האמיתיים. נכון להיום אמורה תעשיית הרכב האירופית לעבור לשיטת מבחני WLTC בשנת 2017.

    המכוניות שנבחנו על-ידי ADAC הן מתוצרת רנו, ניסאן, יונדאי, סיטרואן, וולוו ופיאט. מכוניות שנמצאו בחריגה גדולה במיוחד על-ידי חברת אנליטיקס הן מתוצרת מרצדס, הונדה, מאזדה ומיצובישי.

    המבחנים של ADAC מצאו שרנו אספאס פלטה פי 11 יותר תחמוצות חנקן במבחן החדש מאשר במבחן הנוכחי, ואילו ברנו גרנד סניק וקאדג'אר נפלטו פי עשרה יותר תחמוצות חנקן.
    גם ג'יפ רנגייד, עם מנוע דיזל בנפח 2.0 ליטר פלט פי עשרה תחמוצות חנקן במבחן החדש, ואילו סיטרואן DS5 Hybrid 4, יונדאי i20 ופיאט 500X פלטו פי שישה יותר תחמוצות חנקן מאשר בבחינה הנוכחית.

     

    פליטת מזהמים מרכב 2

     

    מי ש"זכתה" לככב בראש רשימת פולטות הזיהום במבחני ADAC היא דווקא וולוו S60 D4 – שאצלה נמדדה רמת תחמוצות חנקן גבוהה פי 14 במבחן החדש לעומת המבחן הישן, אלא שדובר מטעם חברת וולוו מיהר להגיב ולומר שבמקרה הספציפי הזה מדובר במכונית פגומה. לדבריו, "וולוו חוקרת את המקרה אולם האינדיקציה המוקדמת היא שמערכת בקרת הפליטה (במכונית שנבחנה) הייתה מקולקלת". עם זאת, בדגם אחר של וולוו – V60 D3 נמצא שרמת תחמוצות החנקן שנמדדה במבחן החדש גבוהה פי שלושה מאשר במבחן הנוכחי.

    אנשי ADAC בדקו מכוניות שאמורות לעמוד בתקן אירו 5 היוצא, ומצאו הפרשים משמעותיים גם שם: ניסאן אקס-טרייל, למשל, פלט במבחן החדש פי שישה יותר תחמוצות חנקן מאשר במבחן הנוכחי, וזאת למרות שדרישות החובה של אירו 5 נמוכות משמעותית מאלה של התקן החדש. דובר ניסאן מסר בתגובה שהמכונית שנבחנה היא מסדרת טרום ייצור ולא מתוך המכוניות הסדרתיות שמיועדות למכירה.

    חשוב להדגיש שגם המבחן החדש, שמבוצע כאמור במעבדה, לא יפתור ככל הנראה את בעיית זיהום האוויר ממנועי דיזל בפרט ומנועי בעירה פנימית בכלל: לטענת ארגוני הגנת סביבה גם שיטת המבחן החדשה מציגה נתונים "אופטימיים" בפער של כ-25% ביחס לרמות הפליטה שמיוצרות בפועל על הכבישים על-ידי כלי רכב.

    מן הממצאים של חברת 'אנליטיקס' עולה שמכוניות מתוצרת מרצדס, הונדה, מאזדה ומיצובישי פולטות רמות גבוהות משמעותית של תחמוצות חנקן יחסית לתוצאות המעבדה לפי המבחן הנוכחי.
    בכמה מדגמי הונדה נמצאה רמת פליטה גבוהה פי שש מן המגבלה החוקית באירופה, ואילו בחלק מן הדגמים בעלי הנעה כפולה – למרבה הצער החברה לא מסרה באילו דגמים מדובר – נמצאו חריגות של פי 20 ביחס לדרישות החוק.

    פליטת מזהמים מרכב 3

    בדגמים שונים של מרצדס נמצאו חריגות של פי 2.2 מתקנות אירו 5 ופי חמש מן הרמה המותרת באירו 6. בדגמים של מאזדה נמצאה חריגה של בין פי 1.6 ועד פי 3.6 מרמות הבדיקה לפי שיטת NEDC ואילו ביחס לתקני אירו 6 נמצאה חריגה של פי 3. אצל מיצובישי נמצאה בחלק מן הדגמים חריגה של בין פי 1.5 ל- 3.4 ממצאי המעבדה לפי המבחנים הקיימים. ה'גארדיאן' לא פרסם נתונים ספציפיים נוספים אולם ציטט את אנשי אנליטיקס שטוענים שחריגות נמצאו גם אצל סיטרואן, פולקסווגן ואאודי.

    דוברי כל החברות הללו מסרו שכל המכוניות שלהם עומדות בתקנים ושלא בוצעו בהן פעולות כלשהן במטרה לרמות את בחינות המעבדה. חלק מן הדוברים הדגישו ש"בחינות המעבדה לא נועדו לדמות את פליטות המזהמים בחיים האמיתיים". דוברים מטעם מרצדס והונדה אמרו שהחבות שלהם תומכות ב"הידוק התקנות".

    עם זאת, במכתב שפורסם בשבוע שעבר על-ידי סוכנות הידיעות רויטרס, אשר נשלח אל הנציגים הרלבנטיים באיחוד האירופי על-ידי התאחדות יצרני הרכב האירופאים בחתימתו של יו"ר ומנכ"ל רנו, קרלוס גוהן, נכתב שלפני שנת 2019 לא תיתכן התקדמות משמעותית בצמצום רמות הפליטה של תחמוצות חנקן.

    על-פי רויטרס, קרלוס גוהן אמר לפקידים באיחוד האירופי בתחילת חודש זה שכדי שהמכוניות הקיימות כיום יוכלו לעמוד בתקנים לפי שיטת המבחן החדשה יש צורך להעלות (בתקנות) את רמות הפליטה המותרות לתחמוצות חנקן ב-70%.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הבלוף הגדול נחשף: רוב המכוניות מזהמות יותר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.