האם שרת התחבורה "עושה סיבוב" על רוכבי הדו-גלגלי?

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
האם שרת התחבורה "עושה סיבוב" על רוכבי הדו-גלגלי?

בתדרוך לעיתונאים, ובסרטון טיק טוק שפרסמה היום (ב') שרת התחבורה מרב מיכאלי היא הכריזה על הקצאת 20 מיליון שקלים לטובת ההחלפה של מעקות הפרדה שעשויים מפלדה במעקות הפרדה שעשויים מבטון, וזאת לכאורה כדי לצמצם את הפגיעה האנושה, כדבריה, ברוכבי דו-גלגלי.

 

האם שרת התחבורה "עושה סיבוב" על רוכבי הדו-גלגלי?

 

בתדרוך לעיתונאים אמרה מיכאלי: "הייתה הבטחה ישנה להקצות כסף למעקות ברזל שמסוכנים מאוד לאופנועים במקרה של תאונות וגורמים להם נזקים אנושים. הבאנו 20 מיליון שקלים שמוסטים ומופנים באופן ייעודי, בהקדם, נתיבי ישראל כבר קיבלו הוראה לעשות את זה, (כדי) להחליף את מעקות הברזל במעקות בטון… הצלחנו בלחץ מאסיבי שלי לגרום לזה שזה יקרה, וזה כבר בעבודה".

בסרטון הטיק טוק אומרת מיכאלי: "אם אתם לא אופנוענים או אופנועניות אתם בטח לא נותנות ונותנים איזה תשומת לב לגדר ההפרדה ממתכת שיש לה חלק כזה למטה פתוח. אז בשבילם זה מה זה מסוכן!!! לכן אני מאד מאושרת שמשרד התחבורה הביא, מביא, 20 מיליון ש"ח לתקן את הדבר הזה במקומות המסוכנים במיידי. שנים מבטיחים, הבטיחו, כמה הבטיחו – לא הביאו! אנחנו הבאנו עכשיו את הכסף לתקן את זה! ובכבישים החדשים גדרות ההפרדה יהיו מבטון!!!"

 

האם שרת התחבורה "עושה סיבוב" על רוכבי הדו-גלגלי?

 

רוכבי הדו-גלגלי בישראל בוודאי צריכים להודות לשרה החדשה על העניין שהיא מגלה בהם, במיוחד לנוכח הזינוק המכאיב במספר הנפגעים וההרוגים מקרבם בשנים האחרונות. גדרות הבטיחות שקיימות כיום, במיוחד לצד שוליים חיצוניים של דרכים מפותלות, מסוכנות מאד לרוכבים אשר מחליקים מתחתיהן ונפגעים מן העמודים שעליהם מתוחה הגדר. בשנת 2021 לבדה קטלו גדרות כאלה כרבע מכלל הרוגי הדו-גלגלי בישראל.

אלא שההכרזה של השרה מיכאלי לוקה בשתי בעיות משמעותיות שבגללן צריך לקחת אותה "עם קורטוב של מלח". ראשית לכל – השרה לא הציגה אף תוכנית קונקרטית לשימוש ב-20 מיליוני השקלים, וגם לא לוחות זמנים לביצוע, ועד אז מדובר ב"תקציב וירטואלי" שאולי יוקצה להגנה על רוכבי הדו-גלגלי ואולי לא, ובכל מקרה לא ברור אם ומתי זה יקרה.

 

האם שרת התחבורה "עושה סיבוב" על רוכבי הדו-גלגלי?

 

שנית, וחמור יותר, שרת התחבורה הדגישה מספר פעמים שמדובר בגדרות שעשויים מבטון, ובפרויקטים שמתוכננים "בכבישים חדשים". גדרות הפרדה מבטון מותקנים רק לעיתים נדירות בשולי כבישים – בדרך כלל לאורך מקטעים קצרים שסלולים על שפת תהום שבהם אין אפשרות להתקין מעקות פלדה בסטנדרט H1 השכיח. ברוב המקרים מותקנים גדרות בטון במפרדה שבין שני מסלולים בדרכים מהירות וישרות, ואלה לא המקומות המסוכנים לרוכבי האופנועים.

מיגון ייעודי לרוכבי אופנועים נועד למנוע את האפשרות שגוף הרוכב יחליק מתחת לגדר הפרדה ויפגע בעמודים שמחזיקים אותה, והוא מבוצע באמצעות משטח סופג אנרגיה שעשוי מפלסטיק קשיח או מפלדה. משטח כזה מסייע לגוף הרוכב להחליק לאורכו ומונע ממנו את המפגש הקטלני עם העמוד.

חברת נתיבי ישראל יכולה להתקין מיגון כזה על כל גדרות הפלדה שקיימים בישראל, היות שאין כל קשר בינו לבין סוג הגדר שעליו הוא מותקן. אחת הבעיות היא שאנשיה משתדלים לנצל בדרך כלל את ההזדמנות – ולמעט במקומות מועדים במיוחד הם מתקינים מיגון הגנה לרוכבים רק במקומות שבהם הם מחליפים גדרות ישנות בגדרות חדשות (כלומר שתקציב האחזקה משמש להחלפת הגדר כולה, ולא רק להצבת מיגון). זה כמובן מועיל, חשוב וטוב לבטיחות באופן כללי, אבל מעכב מאד את הפתרון המהיר שנדרש כדי להגן על רוכבי האופנועים.

כך או אחרת, תקציב של 20 מיליון שקלים הוא "טיפה בים" אשר לדברי מקורות בחברת נתיבי ישראל אפשר להשתמש בו ולבצע אותו "בתוך שבועות בודדים", ועל הפרק כרגע עומדת תוכנית להתקנת אמצעי מיגון לרוכבי אופנועים לאורך כולל של כ-40 קילומטרים במקומות שונים בארץ (אורכו של כל קטע ממוגן נע בדרך כלל בין 150 ל-300 מטרים בסך הכל).

 

 

על פניו נראה שמישהו בסביבת השרה מסר לה מידע לא מדויק, בלשון המעטה, והתוצאה הסופית היא שההכרזה מהיום היא לא יותר מאשר "סיבוב על רוכבי האופנועים": 20 מיליון השקלים – אם בכלל יוקצו – לא מיועדים לפרויקטים ספציפיים ואין עדיין רשימת מיקומים מדויקת ליישום התקציב, וככל הנראה הם ישמשו, אם בכלל, להקמת גדרות בטיחות בפרויקטים חדשים, אבל לא ימנעו את הפגיעה ברוכבים בכבישים הקיימים.

אפשר, עם זאת, להוקיר תודה לשרה החדשה ולסיים בנימה אופטימית – מרב מיכאלי היא בין שרי ושרות התחבורה היחידים שהתייחסו לבטיחות רוכבי האופנועים, וצריך לקוות שדווקא "מעז ייצא מתוק": אולי הפדיחה של מיכאלי תגרום לה לשים לב בעתיד שלא עובדים עליה, ובאמצעותה עלינו.

פנינו לדוברת השרה לקבלת תגובה ונפרסם אותה אם וכאשר היא תתקבל.

The post האם שרת התחבורה "עושה סיבוב" על רוכבי הדו-גלגלי? first appeared on TheDoo.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.