• Ad
  • האם ידית ההילוכים הרגה את אנטון ילצ'ין?

    ג'יפ הגרנד צ'רוקי של שחקן "מסע בין כוכבים" הרג את ילצ'ין כאשר ריסק אותו על תיבת דואר בחצר ביתו. הג'יפ כלול בקריאה לתיקון שטרם הוכרזה בישראל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כוכב הקולנוע והטלביזיה אנטון ילצ'ין, אשר הופיע בעשרות סרטים ותוכניות טלביזיה ב-16 השנים האחרונות, ונודע לאחרונה בזכות השתתפותו בסדרת הטלביזיה המחודשת "מסע בין כוכבים" – הוא ככל הנראה ההרוג הראשון בפרשת "ידיות ההילוכים של ג'יפ".

     

    2014 Jeep Grand Cherokee Limited

     

    ילצ'ין נמצא אתמול על-ידי שכניו בחצר ביתו בסטודיו סיטי, קליפורניה, כשהוא נעוץ בין ג'יפ הגרנד צ'רוקי שלו לבין תיבת דואר שבנויה מבטון. מאוחר יותר מת ילצ'ין מן הפציעה שנגרמה לו.

    נסיבות התאונה עדיין נחקרות על-ידי המשטרה המקומית, אולם כבר עתה ברור שכלי הרכב עצמו כלול בקריאה לתיקון של כ-1.1 מיליון כלי רכב שהוזמנו לשדרוג ידית ההילוכים הבעייתית שלהם.

    אותה ידית הילוכים מותקנת גם בכלי רכב דומים שנמכרו בישראל, אולם אצלנו טרם פורסמה קריאה לתיקון שלהם.

     

    אנטון ילצ'ין 1989-2016, כוכב מסע בין כוכבים. צילום: Philippe Berdalle
    אנטון ילצ'ין 1989-2016, כוכב מסע בין כוכבים. צילום: Philippe Berdalle

     

    כפי שפרסמנו כאן בחודש פברואר השנה, מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA) השלים חקירה בקשר לעיצוב הפונקציונלי של ידית ההילוכים ובעקבותיה הכריח את פיאט-קרייזלר לבצע קריאה לתיקון שלה.
    לפי ממצאי מינהל הבטיחות מדובר בידית הילוכים "מתחכמת" שעלולה – בסבירות רבה מידי – לגרום לנהגים שרגילים לבוררים קונבנציונליים של תיבות הילוכים אוטומטיות להשאיר אותה בטעות במצב "דרייב" או "רוורס", ולצאת מן הרכב כאשר המנוע פועל. זאת מכיוון שבשונה מבוררי הילוכים רגילים היא תמיד חוזרת למרכז – ולא משנה איזה הילוך נבחר.

     

    2014 Jeep Grand Cherokee Overland

     

    ייתכן, למשל (והדברים נחקרים), שילצ'ין המנוח הותיר את בורר ההילוכים במצב רוורס ויצא לרגע מן הג'יפ שלו מבלי לשים לכך לב (ומבלי לכבות את המנוע), והג'יפ נסע לאחור ופגע בו. לרוע מזלו של ילצ'ין – ובשונה מעשרות נפגעים קודמים – הוא לא הוטח לקרקע או הועף הצידה אלא נמחץ בין הג'יפ לבין עצם קשיח, ולכן הפגיעה בו קטלנית.
    כאמור, חוקרי משטרת לוס אנג'לס עדיין לא קובעים נחרצות שאלה היו נסיבות התאונה. דוברת מטעם המשטרה, ודובר של חברת ג'יפ, אמרו אתמול שמוקדם מידי להסיק מסקנות. הדבר הוודאי היחיד כרגע הוא שכלי הרכב עצמו נכלל בקריאה לתיקון שהכריזה פיאט-קרייזלר באפריל לכמעט 812,000 כלי רכב מדגמי גרנד צ'רוקי משנות הדגם 2014 – 2015.

    בעקבות התאונה פרסם מינהל הבטיחות האמריקני הצהרה לפיה "זהו הרוג ראשון ואנחנו מודעים שהוא עשוי להיות קשור לפגם בטיחות זה ולקריאה לתיקון הזאת. המינהל יצר קשר עם הרשויות המקומיות ועם פיאט-קרייזלר במטרה לחקור ולהבין את כל העובדות שקשורות לתאונה הטראגית הזאת, ובכלל זה האם היא נגרמה או לא נגרמה בגלל הסיבות שהובילו לקריאה לתיקון".
    עוד נאמר בהצהרה שהמינהל מפציר בכל בעלי הרכב "לנקוט משנה זהירות ולוודא האם כלי הרכב שלהם כלולים בקריאה לתיקון".

    ידית ההילוכים שגורמת לבלבול של נהגים רבים תוכננה במקור דווקא על-ידי יצרנית תיבות ההילוכים ZF, ואומצה על-ידי קרייזלר לדגמי ג'יפ גרנד צ'רוקי, דודג' צ'ארג'ר וקרייזלר 300 בדגמי 2014-2015. מאוחר יותר, לנוכח תגובת הציבור והתאונות הראשונות שדווחו לה, נטשה קרייזלר את התכנון הזה והתקינה ידיות הילוכים קונבנציונליות יותר באותם הדגמים.

    בארצות הברית, כאמור, הוכרזה הקריאה לתיקון ביוזמת מינהל הבטיחות בדרכים שחקר את התאונות, אבל בישראל אף גוף לא חוקר תאונות ברמה הטכנית שלהן ומתוך מטרה למנוע תאונות דומות נוספות.
    חקירות משטרה בישראל – כמעט בכל המקרים – נועדו רק לצורך הגשת כתבי אישום כנגד נהגים, ולעיתים מאד נדירות נעשה שימוש נוסף בממצאים שעולים מתוכן ועשויים להציל חיים של אחרים.

    הרשות הלאומית הישראלית לבטיחות בדרכים, כך עולה מתגובה שקיבלנו ממנה, לא סבורה שתפקידה לעסוק בקריאות לתיקון או אפילו לנהל מאגר מידע שקשור בהן כדי להצליב אותו עם תאונות קטלניות שהתרחשו.

    בנוסף, משרד התחבורה הישראלי לא לוקח אחריות באיסוף מידע אודות קריאות לתיקון אלא נסמך אך ורק על דיווחי יבואני הרכב – אשר נמסרים להם על-ידי היצרנים שהם מייצגים.

    כך, למשל, במקרה של התכנון הבעייתי של ידית ההילוכים של פיאט-קרייזלר, למרות שאין שום סיבה להאמין שלקוחות ישראלים מתבלבלים פחות בתפעול שלה מאשר לקוחות אמריקנים, אין אף גורם רשמי שהתעניין בפרשה ואשר יכול להפעיל לחץ על היצרנית כדי שתבצע קריאה לתיקון של אותה תקלה גם אצלנו.
    לפיאט-קרייזלר, לעומת זאת, יש מוטיבציה עצומה לסיים את ניהול המשבר הזה בארצות הברית, היות ששם היא חשופה לתביעות נזיקין בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, בעוד שאצלנו – כאמור – אף גורם רשמי בכלל לא מתעניין בבעיה.

    עם זאת, מתוך ההצהרות של פיאט קרייזלר בארה"ב אפשר בינתיים להמליץ לבעלי גרנד צ'רוקי מן הדגמים הרלבנטיים ראשית לכל שלא להשאיר את מנוע הרכב פועל כאשר הם יוצאים ממנו ולו לרגע, וכן להפעיל את בלם-היד.

     

    2014 Jeep Grand Cherokee Summit

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.