בתום כשנתיים של דיונים אישרה היום (ג') מועצת האיחוד האירופאי תקנות חדשות אשר מחייבות את כל המדינות החברות להתקין ולתחזק תשתיות לטעינה מהירה של רכב חשמלי לשימושים פרטיים ומסחריים. המטרה: להפחית פליטות גזי חממה בניסיון לעמוד ביעדים שהאיחוד לקח על עצמו.
התועלת המיידית והמובנת מאליה לכל בעלי רכב חשמלי באירופה היא הפחתה של "חרדת הטווח" והבטחת יכולת התנועה שלהם בכל רחבי אירופה. במקביל, הנושא של אופן התשלום פותר בעיה דרמטית של מי שלא מעוניין להיות מנוי של חברת טעינה כזאת או אחרת ומאפשר גם ללקוחות מזדמנים לטעון רכב חשמלי ולשלם בכרטיס אשראי.
ההחלטה גם מחייבת את המדינות השונות לעמוד בתאריך יעד של סוף שנת 2025, כלומר עוד שנתיים וחצי, ועד אז להעמיד לרשות הציבור עמדות טעינה שמספקות חשמל בקצב של לכל הפחות 150 קילוואט למכוניות נוסעים ולכל הפחות 350 קילוואט לרכב מסחרי וכבד. עמדות כאלה חייבות להיות מוצבות במרחק מרבי של 60 קילומטרים זו מזו לאורך "רשת הכבישים הטרנס-אירופית של האיחוד האירופי (TEN-T)" וכן לאורך רשת הכבישים המהירים.
סך הספק החשמל של כל תחנת טעינה כזאת לא יפחת מ-400 קילוואט, ובכל תחנה תותקן לכל הפחות עמדת טעינה מהירה אחת שמספקת לפחות 150 קילוואט. כשנתיים לאחר מכן, בסוף שנת 2027, כל תחנה כזאת תהיה חייבת לספק טעינה בקצב כולל של לכל הפחות 600 קילוואט.
כאמור, התקנה מחייבת שתהיה אפשרות לשלם תמורת הטעינה באמצעות כרטיסי אשראי או מכשירי הטלפון הסלולרי, וזה מייתר את הצורך להוריד ולהשתמש באפליקציה ייעודית של מפעיל זה או אחר. מפעילי תחנות הטעינה נדרשים לשקף באופן ברור את כל המידע שנוגע לטעינה, ובכלל זה את המחירים המדויקים, זמני המתנה וזמינות. התקנות קובעות גם יעדי פרישה של עמדות טעינה בהספק גבוה של 350 קילוואט לצורך טעינת כלי רכב חשמליים כבדים.
חיוב הממשלות של המדינות האירופאיות להתקין רשת טעינה כזאת נובע מיוזמת "Fit for 55" שעליה הוכרז בשנת 2019 במטרה לקצץ ב-55% את פליטות גזי החממה עד לסוף העשור הנוכחי ביחס לרמות הפליטה של 1990 (אשר עלו והתגברו מאז ועד לתחילת הגבלתן).
רחל סאנצ'ס חימנס, שרת התחבורה, הניידות וסדר היום העירוני של ספרד, מצוטטת בהודעה לעיתונות כאומרת ש:"החוק החדש הוא אבן דרך במדיניות "התאמה ל-55" שלנו, אשר מספקת קיבולת טעינה ציבורית גדולה יותר… ברחבי אירופה. אחנו מאמינים שבעתיד הקרוב אזרחים יוכלו לטעון את מכוניותיהם החשמליות באותה קלות שבה הם ממלאים כיום דלק בתחנות תדלוק מסורתיות".
בנוסף, החל מסוף העשור הנוכחי חייבות מדינות האיחוד להתקין תחנות תדלוק בגז מימן בכל לא יותר מ-200 קילומטרים זו מזו לאורך רשת הליבה TEN-T.
עד לסוף העשור חייבים נמלי ים מעל תפוסה מסוימת לספק חשמל לכלי שיט שעוגנים בהם, ואילו שדות תעופה חייבים לספק חשמל למטוסים בשעה שהם מחוברים ב"שרוול" לשער בטרמינל.
ובינתיים בישראל
ממשלת ישראל עדיין לא הציגה תוכנית לאומית לאימוץ רכב חשמלי ובפרט לא הציגה את המדיניות שלה בתחומי מיסוי על הרכב ועל השימוש בו, או תחזיות מגובות מחקר של אופי תשתיות הטעינה שדרושות בישראל ביחס להיקף צי הרכב החשמלי במדינה. במצב כזה ארגונים מתקשים להחליט אם ומתי לעבור לשימוש ברכב חשמלי וגם לקוחות פרטיים חוששים מפני החלטות חפוזות שעלולות לפגוע בהם או בערך הרכוש שלהם.
כמעט כל ההקמה של תשתיות טעינה ציבוריות בישראל מבוצעת על-ידי חברות פרטיות ובאופן טבעי הן דואגות לאינטרס הכלכלי המצומצם שלהן ולא לאינטרס הצרכני הרחב יותר, שצריך לכלול גם פיקוח על מחירי הטעינה.