• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רוכבי אופניים, שימו לב – אם תעברו עבירת תנועה או תגרמו לתאונת דרכים, אתם עלולים לאבד את רישיון הנהיגה שלכם. כך בדיוק קרה לרוכב אופניים שפגע בהולכת רגל, ובית משפט פסל את רישיונו לחודשיים

    רוכב אופניים שמבצע עבירת תנועה או גורם לתאונת דרכים עלול לאבד את רישיון הנהיגה שלו במכונית. כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בפסק דין שבו דחה ערעור שהגיש רוכב אופניים נגד החלטת בית משפט לתעבורה לפסול את רישיונו לחודשיים, לאחר שהורשע בגרימת תאונה שבה נפגעה הולכת רגל.

    "יש מקום, כשהנסיבות מצדיקות זאת, לפסול רישיון נהיגה גם לרוכב אופניים הגורם תאונה או עובר עבירה", כתב השופט רענן בן-יוסף, "כאשר הפסילה מתייחסת כמובן לכלי רכב שצריכים רישיון נהיגה לנהוג בהם על-פי הדין".

    אין מניעה שהוא יבצע עבירה שוב
    בתאריך 14 ביולי 2013, רכב ס' על אופניו בגני תקווה. על-פי פסק הדין של בית המשפט המחוזי, בהתקרבו למעבר חצייה המשיך ברכיבה ופגע בהולכת רגל שחצתה את הכביש. כתוצאה מכך נגרמה להולכת הרגל חבלה של ממש בראש. בית המשפט לתעבורה בתל-אביב הרשיע את ס' על-פי הודאתו, וגזר עליו עונש של פסילת רישיון נהיגה לתקופה של חודשיים.

    נגד הרשעתו הגיש ס' ערעור לבית המשפט המחוזי. עורך דינו טען בבית המשפט כי "גם אם אני נותן עכשיו עונש של פסילה לאדם שאין לו רישיון נהיגה, אין שום מניעה שהוא לא יבצע אותה (את העבירה, ש.ה) שוב. העבירה בוצעה על אופניים… השאלה היא לגבי מניעה והרתעה – האם עונש כזה יכול להרתיע רוכב אופניים. אם הוא יעשה זאת שוב כאשר הוא נוהג תחת פסילה, אז אין ספק".

    השופט בן-יוסף דחה את טענותיהם של ס' ועורך דינו. "על-פי הוראות סעיף 1 לפקודת התעבורה, הגדרת 'רכב' כוללת גם 'רכב הנע בכוח מכאני, לרבות אופניים'", נימק השופט את החלטתו לדחות את הערעור. "על-פי סעיף 35, המסמיך את בית המשפט לפסול (רישיון נהיגה), נרשם במפורש שאם הורשע אדם בעבירת תעבורה הכרוכה בנהיגה ברכב – להבדיל מרכב מנועי – רשאי בית המשפט לפסול מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה".

    אגב, מפסק הדין של השופט בן-יוסף עולה כי גם במקרים של תאונות דרכים שבהן מעורבים אופניים חשמליים, אפשר יהיה לשלול את רישיון הנהיגה של הרוכבים (רישיון לרכב ממונע "רגיל"). השופט גם מציין בפסק הדין כי "הסרנו מעל סדר היום את השאלה המשפטית האם ניתן לפסול פסילה בפועל גם רוכב אופניים – (ו)לא רק ממונעים, כפי שכולם כיום, למרבה הצער, משתמשים".

    הפליה של בעלי רישיון נהיגה?
    למרות הטיעון המשפטי המנומק, החלטתו של השופט בן-יוסף מעורר כמה בעיות שאינן זוכות להתייחסות בפסק הדין. למשל, האם בהחלטה לפסול רישיון נהיגה של רוכב אופניים אין משום הפליה לרעה של בעלי רישיון לעומת מי שאינם מחזיקים ברישיון? שכן במצב שנוצר, בית משפט יכול להטיל סנקציה חמורה על מי שהוא בעל רישיון בלבד, בעוד מי שאינו מחזיק ברישיון נהיגה יכול לחמוק מעונש משמעותי.

    בדומה למקרים רבים בתחום המשפט התעבורתי, נראה שהמענה לבעיה שמעורר פסק הדין היא התערבות של המחוקק הישראלי, שנדרש למצוא פתרון לבעיות הבטיחותיות שמעוררת הצמיחה המשמעותית בשימוש באופניים – לרבות אופניים וקורקינטים המונעים באמצעות מנועים חשמליים. יש לציין כי בימים אלה ממש מנסים משרדי הממשלה, בשיתוף משטרת ישראל, למצוא פתרון לבעיות הבטיחות והיעדר האכיפה נגד רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. לאחרונה אף נקבע מועד מחייב להגשת המלצות רלוונטיות לוועדת הכלכלה של הכנסת – 30 ביוני. זאת, למרות שבמשרד התחבורה ביקשו להגיש את ההמלצות רק בסוף הקיץ (31 באוגוסט).

    אבל אל תעצרו את נשימתכם בהמתנה להמלצות. כך הסבירה עו"ד אתי בנדלר, היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה, ליו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, את ההתנהלות הטיפוסית של משרדי הממשלה: "אדוני, אני רוצה להרגיע אותך. אם הם אמורים להגיש את המלצותיהם עד 31 באוגוסט, אז גם כשהכנסת תחזור מהפגרה (באוקטובר 2014) לא יהיה על שולחנה של הכנסת או על שולחן הוועדה אף מסמך שיאפשר את יישום המסקנות".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    דרס הולכת רגל עם אופניים, ואיבד את רישיון הנהיגה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.