• Ad
  • ב.מ.וו, יאמאהא והונדה הכריזו על שיתוף פעולה להטמעת מערכות תקשורת לתחבורה חכמה באופנועים. ספרו להן מה אתם רוצים לדעת מבעוד מועד
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רוב יצרניות המכוניות עובדות זה מכבר על פרויקטים שונים בתחום "המכונית המחוברת" בכלל, ו"דיבור בין מכוניות" (V2V) בפרט, וכעת מצטרפות למאמץ הטכנולוגי הזה גם יצרניות האופנועים.

    חברות ב.מ.וו, יאמאהא והונדה הכריזו אמש (ג') על כוונתן "לשתף פעולה כדי להגביר את הבטיחות של כלי רכב דו-גלגליים באמצעות יישומי תחבורה חכמה שיתופית (C-ITS)", והן קוראות ליצרניות אופנועים נוספות לחבור אליהן.

    קונסורציום של יצרניות אופנועים, במסגרת ההתאחדות האירופאית של יצרני אופנועים, הוקם במקור כבר בשנה שעברה במטרה להשיק מערכות כאלה בשנת 2020 ואילך.
    אלא שלנוכח ההתקדמות הרבה של יצרניות המכוניות בתחום התחבורה החכמה, ואולי גם לנוכח חוסר ההתקדמות במסגרת הקיימת, החליטו שלוש יצרניות האופנועים להאיץ את התהליך, ולהתחיל להשקיע כבר כעת בפיתוח רעיונות ואפליקציות.

     

    P90199257_highRes

     

    שלוש היצרניות פרסמו אמש הצהרה זהה ומשותפת, וזאת במסגרת קונגרס עולמי לתחבורה חכמה שנערך בבורדו (צרפת). לטענתן, מערכות כאלה יתרמו לבטיחות השימוש באופנועים: "אם מערכות אלה יתוכננו נכון וייפרסו כראוי יש להן פוטנציאל ממשי לשיפור הבטיחות, האבטחה והיעילות בכל מערכות התחבורה" – נכתב בהודעה.

    מערכות תחבורה חכמות (ITS) דורשות אינטגרציה של טכנולוגיות בתחומי המידע (DATA) והתקשורת אשר כוללת את תשתיות התחבורה, כלי הרכב והמשתמשים.
    יישומים בסיסיים כבר קיימים כיום במערכות ניווט מבוססות GPS, בהן מתקבל מידע בזמן אמת אודות מצב התנועה וכך מאפשר למערכת לנתב מחדש את נתיב הנסיעה בהתאם לעומסים.
    אפליקציה מתקדמת יותר לאותה המטרה מבוססת כבר על תקשורת אלחוטית מקומית בין כלי רכב – באמצעותה הם "מספרים" זה לזה אודות מצב התנועה ו/או אודות תאונות ועבודות בכביש, ואף מעבירים את המסר הלאה לכלי רכב מרוחקים יותר.

    אפליקציות כאלה כבר נמצאות "מעבר לפינה" והן יאפשרו לשפר גם את הבטיחות בעת נהיגה עירונית על-ידי הודעות שיתריעו בפני הנהג אודות סכנות או עומסים בנתיב נסיעתו.

    אלא שבעוד שהמאמץ הטכנולוגי הנוכחי ממוקד בצרכים ובדרישות של מכוניות ונהגיהן, מסתבר שחלק מן האפליקציות יכולות לשמש גם לשיפור הבטיחות של כלי רכב דו-גלגליים, ואחרות – שיפותחו במיוחד, יכולות להקנות להם ייתרונות מיוחדים.

    ב.מ.וו, יאמאהא והונדה צברו כבר ניסיון בתחום הזה במהלך השתתפותן בפרויקטים אירופאים: ב.מ.וו. השתתפה בניסוי שטח בהיקף נרחב במסגרת פרויקט simTD שנערך בכלי רכב מחוברים באיזור העיר פרנקפורט שבגרמניה, ואילו יאמאהא והונדה השתתפו בפרויקט הכלל אירופי DRIVE C2X. בנוסף, היצרניות חברות גם בקונסורציום Car2Car שבמסגרתו מפתחות יצרניות מכוניות ומשאיות טכנלוגיה רלבנטית משותפת.

     

     

    אבל המערכות שהשלוש מבקשות לפתח יחד יהיו שונות מאלה שמפותחות עבור מכוניות, בראש ובראשונה בגלל אילוץ פיזי: המקום (מרחב, חלל) על גבי אופנועים וקטנועים מוגבל מאד – יחסית למכוניות – והחומרה של מערכות כאלה חשופה הרבה יותר "לאלמנטים", כלומר למזג האוויר, לאבק ולרטט.

    בנוסף, לאופנועים יש דינמיקת נהיגה שונה ולכן נדרש פיתוח של תוכנות אחרות עם אלגוריתמים שצריכים לקחת בחשבון דרישות ייחודיות. אופנועים, למשל, רגישים פחות לעומסי תנועה אבל הרבה יותר רגישים לפגמים ומכשולים על הכבישים.

    ההכרזה המשותפת לא כללה דוגמאות ספציפיות לרעיונות שימושיים לרוכבי אופנועים, אבל אפשר למשל לחשוב על מצבים של רכיבה בשיירה – ועל הסרבול היחסי שקיים בעת ניסיון להעביר הודעות בין כלל הרוכבים בקבוצה בזמן אמת.

    יתרון של התארגנויות מן הסוג שנחשף אתמול הוא איחוד המשאבים מחד, שמגדיל את סך התקציב, ומאידך הכמיהה של המארגנים לרעיונות מובילים ומקוריים אשר ייחדו את ההתארגנות שלהם. מבחינה זאת מדובר, לכן, בהזדמנות פז עבור כל אופנוען שהגה רעיון כלשהו אבל לא מצא את המסגרת או את המשאבים לפתח אותו.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    גם אופנועים ידברו ביניהם, ואתם יכולים לעזור

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.