• Ad
  • ב.מ.וו מהמרת על מימן יותר מאשר על חשמל
    אולי זאת הדרך המביכה שבה פספסה ב.מ.וו את הובלת מהפכת הרכב החשמלי שגורמת לה לרצות להוביל את מהפכת המימן. וגם: מאזדה לא מתייאשת.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בעוד כשבועיים, בתערוכת המכוניות הבינלאומית של מינכן (אשר מחליפה את תערוכת פרנקפורט), תציג ב.מ.וו את המכונית המימנית החדשה שלה – iX5 – שאותה היא מבטיחה להתחיל ליצר בסדרות ייצור קטנות כבר בעוד כשנה מהיום.

     

    ב.מ.וו מהמרת על מימן יותר מאשר על חשמל

     

    ב.מ.וו היא אחת מיצרניות הרכב הראשונות שהשתעשעו בהנעת רכב באמצעות מימן, בתחילה פשוט בשריפה ישירה שלו בתוך מנועי בעירה פנימית, ולאחר מכן בדור חדש של תא דלק שפותח במסגרת פרויקט משותף עם טויוטה. למעשה, במידה רבה כמו טויוטה – גם ב.מ.וו הימרה על מימן יותר מאשר על חשמל. אלא שבשונה מטויוטה, ב.מ.וו הייתה מושקעת עמוק מאד במנועי דיזל ולא בהנעה היברידית. זאת הסיבה שלצד פרויקט פיתוח המימן פיתחו אנשי ב.מ.וו גם מכוניות חשמליות – תחום שאותו הם עצרו באופן מביך רגע לפני פרוץ המהפכה החשמלית הנוכחית.

    כעת, לאחר שחזרו אל הזירה החשמלית כשהם בפיגור, והוסיפו לצד i3 המתיישנת שלהם את iX3, iX,ובקרוב גם את i4, יש מצב שאנשי בוואריה מנסים להציל את כבודם בזירה האחרת, זירת המימן שגם בה הם כבר לא לבד ולא מובילים. למעשה, יצרנית הרכב היחידה אשר הימרה בהצלחה על כל הקופה, והשקיעה לכל אורך החזית, היא יונדאי-קיה אשר לא רק משווקת מכוניות חשמליות טהורות מודרניות כמו איוניק 5, אלא מייצרת כבר גם סדרות ייצור קטנות של רכב מימן.

     

    ב.מ.וו מהמרת על מימן יותר מאשר על חשמל

     

    מכל מקום, ב.מ.וו נותנת גז ובעוד שבועיים תחשוף, כאמור, את iX5 המימני שכולל את מערכת תא הדלק החדשה של החברה ומנוע חשמלי חזק במיוחד ("מערכת הנעה מהדור החמישי" – כך מתעקשים אנשי ב.מ.וו) אשר מספק 368 כוחות סוס.

    מן התמונות הרשמיות שפרסמה ב.מ.וו אפשר להתרשם שהכלי המימני החדש שלהם הוא למעשה… הסבה למימן של X5 החדש ולא כלי רכב חדש לגמרי שמבוסס על פלטפורמה ייחודית. השינויים העיצוביים שמייחדים אותו – ורובם הודפסו בטכנולוגיה חדשה של הדפסת תלת מימד – הם קישוטים שמכסים את שבכת הכליות הקדמית הטיפוסית של ב.מ.וו, כונסי אוויר בפגוש התחתון מלפנים, כמה ניפוחי גוף חיצוניים ו"סינר" אחורי עם אלמנט של 'ספויילר', וכמובן – כיתובי BMW i כחולים פה ושם וחישוקי גלגלים מעוצבים בקוטר 22 אינטש. היות שמדובר, למעשה, בדגם תצוגה, אנשי ב.מ.וו נעלו על הגלגלים צמיגי פירלי ייחודיים שעשויים מגומי ידידותי לסביבה.

     

    ב.מ.וו מהמרת על מימן יותר מאשר על חשמל

     

    בתכל'ס, למרות שב.מ.וו תכניס את הרכב המימני החדש שלה לייצור סדרתי, לא כל כך בטוח שעלינו לעצור את הנשימה מפני שכנראה לא נוכל לקנות אותו באולמות שלה בקרוב. ככל שאפשר להבין מהודעתה של היצרנית היא מתכננת להשתמש בסדרות הייצור של שנת 2022 "למטרות הדגמה ובדיקה", אם כי כאלה סדרות ייצור כבר פגשנו לפני כמעט עשור עם סדרה 7 הלפני קודמת שהוסבה למימן. ייצור סדרתי ממשי של רכב מימני מתוצרת בוואריה לא צפוי לפני שנת 2025 (וממילא, תשתיות אספקה של מימן לא יהיו נפוצות עד אז).

    יצירת וניצול האנרגיה החשמלית שמופקת בתא הדלק של iX5 נחלקת לשניים. תא הדלק, אשר משתמש בגז מימן כדי לייצר חשמל, מפיק הספק חשמלי של עד 125 קילוואט, כלומר כ-170 כוחות סוס, וכאשר חלק מן הכח הזה לא מנוצל הוא טוען את הסוללה החשמלית. כאשר נדרשים ביצועים והנהג לוחץ בהנאה על המצערת מגייס המנוע החשמלי אנרגיה גם מתא הדלק וגם מן הסוללה, ואוסף בסך הכל כ-275 קילוואט, שהם 368 כוחות סוס (374 לפי החשבון של ב.מ.וו). כפי שאפשר לצפות מב.מ.וו, המנוע החשמלי מותקן מאחור ומניע את הגלגלים האחוריים, והגרמנים מבטיחים לנו שלעולם לא יזנחו את המטען הגנטי שלהם שמבטיח הנאה מנהיגה.

     

    ב.מ.וו מהמרת על מימן יותר מאשר על חשמל

     

    קצת יותר משישה קילוגרם של גז מימן מאוחסנים בשני מכלים שבנויים מפלסטיק מחוזק סיבי פחמן (CFRP), טכנולוגיה שבה שולטת ב.מ.וו. בזכות פרויקט המכונית החשמלית שלה, i3. מכל אחד ממוקם מתחת למושבים האחוריים ואחד ב"מנהרת ההינע" המרכזית, והגז דחוס בתוכם בלחץ של 700 באר (יותר מ-10,000 psi). אנשי ב.מ.וו עדיין לא מגלים לנו מה יהיה טווח הנסיעה המרבי של המכונית הזאת, עם כמות כזאת של גז, אבל שני דברים בטוחים. ראשית לכל – היתרון של הנעה מימנית – מעבר לעובדה שהיא לא מזהמת כלל וכלל (מפני שאפשר להפיק מימן מאנרגיה מתחדשת) – הוא טווחי נסיעה ארוכים במיוחד, ושנית – תדלוק מימן אורך דקות בודדות (לעומת טעינה חשמלית שדורשת יותר זמן).

     

    ב.מ.וו מהמרת על מימן יותר מאשר על חשמל

     

    בונוס מימני: גם מאזדה לא מתייאשת

    אם כבר מדברים על מינוף מהפכת המימן כדי להציל את האגו, קבלו בבקשה שמועות חדשות שמתגלגלות אלינו מיפן, באדיבות אתר האינטרנט BestCarWeb.jp. אנשי האתר מספרים לנו, לרגל יום השנה ה-30 להופעתו של המנוע הרוטורי ("ואנקל") תחת מכסה המנוע של מאזדה במירוץ 24 השעות של לה מאן, שאנשי הירושימה ממשיכים להאמין ברעיון הזה ורוצים לגלגל אותו הלאה, אל עידן המימן.

    זה המקום לומר שקשה לומר אם נכון יותר להעריך את אנשי מאזדה על דבקות במטרה או ללעוג להתעקשות מעט פאתטית לדבוק ברעיון טכנולוגי מרגש אך חמקמק. מה שבטוח זה שאי אפשר שלא להשתאות לנוכח הדרך שבה הם סוחבים אותו על גבם לאורך השנים ובתוך כדי מהפכים טכנולוגיים.

     

     

    כזכור, מאזדה לא מוכנה להספיד את המנוע הרוטורי הייחודי לה שלה למרות שהייצור שאחרון שלו היה במהדורה האחרונה של RX-8 בשנת הדגם 2012, ובחודש אוקטובר בשנה שעברה אישרה רשמית שהמנוע הסיבובי יחזור במחצית הראשונה של 2022 עם MX-30. לאחר מכן נאלצו אנשי מאזדה לחזור בהם כאשר אמרו לפני כחודש שהם כבר לא כל כך בטוחים אם ומתי הם יחזירו את ואנקל הקשיש לחיים.

     

     

    אז אחרי שאנשי מאזדה הבטיחו לנו שימוש במנוע ואנקל כ"מאריך טווח" למכוניות חשמליות, רעיון שטרם יושם ברכב מייצור סדרתי, השמועות החדשות מדברות על כך שהם מפתחים דור חדש של מנוע רוטרי שיוכל לפעול (כלומר לשרוף פיזית בתוכו) על דלק מימן. מאזדה הציגה אב-טיפוס של הרעיון הזה עם דגם מוזן מימן של RX-8 כבר בשנת 2003, כלומר לפני כמעט 20 שנים, וכעת – אם השמועות נכונות – יש מצב שהוא יישלף מן הארכיונים לקראת עידן המימן.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    ב.מ.וו שמה גז: מהמרת על מימן יותר מאשר על חשמל. גם מאזדה מפתיעה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.