בעשר השנים האחרונות התייקרה העלות של אחזקת מכונית ב-5%, אבל מדד המחירים לצרכן עלה בתקופה הזו ב-22% והשכר הממוצע ב-33%
מאז יום העצמאות של שנת 2005 ועד ליום העצמאות שחל השבוע התייקרה העלות הכוללת של אחזקת מכונית בישראל ב-5% אבל אלה בשורות טובות, שכן מדובר בהתייקרות נומינלית.
בדיקה שנערכה על ידי סמדר ומשה קצין מחברת "חשב" מעלה שבמונחים ריאליים פחות יקר לרכוש כיום מכונית חדשה ולהחזיק אותה מכפי שהיה לפני עשר שנים, ועובדה זאת מקבלת משנה חשיבות לנוכח מחירי הדיור הגואים.
לפי חישובי "חשב" התייקרה, כאמור, אחזקת המכונית ממאי 2005 ועד למאי 2015 ב-5% נומינלית, אולם באותה תקופה עלה מדד המחירים לצרכן ב-22% והשכר הממוצע במשק ב-33%. פרוש הנתונים הוא שקל יותר למשק בית ממוצע לרכוש ולהחזיק כיום מכונית מכפי שהיה לפני 10 שנים.
לצורך ההשוואה, מדד תשומות הבניה אשר משקף את התייקרות הדירות, עלה בעשור האחרון בשיעור דומה לעליית השכר הממוצע – 34%.
כיום, בממוצע כמובן, אנחנו מוציאים על אחזקת מכונית חדשה (כולל הפסד הון) 31,995 שקלים בשנה לעומת 30,330 שקל לפני עשר שנים.
מידי חודש אנחנו מוציאים 2,666 שקלים לעומת 2,527 שקלים לפני עשור.
השכר החודשי הממוצע לפני עשור עמד על 10,000 שקל בחודש ועלה מאז ב-33% עד ל- 13,300 שקל בחודש, והמשמעות היא שכיום עומד היקף ההוצאה הממוצעת על מכונית על כ-20% מן המשכורת (הממוצעת) לעומת 25.27% לפני עשור, כלומר שזה פחות כואב בכיס.
מחירי המכוניות החדשות התייקרו בעשור הזה ב-1% בלבד בממוצע, אבל מחיר הדלק התייקר ב-22% וכך גם אגרת רישיון הרכב. לעומת זאת, מחירי הביטוח ירדו בממוצע ב-30% ועלות התיקונים במוסך עלתה רק ב-4%.
כל קילומטר של נסיעה במכונית משפחתית ממוצעת עולה כעת כ-2.13 שקל לעומת 2.20 לפני עשור.