• Ad
  • לחצים של יבואני צמיגים וצמיגאים צפויים לגרום לאנשי משרד התחבורה לבטל הנחיות בטיחות אשר גובשו באגף הרכב. מומחי בטיחות: ביטול ההנחיות יחזיר לענף את חוסר הסדר ויפגע בבטיחות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במשרד התחבורה בוחנים אפשרות לבטל את מעמדו המחייב של קובץ נהלי בטיחות שכרוכים תחת החוברת "הצמיג והטיפול בו", וכולל את כל ההנחיות לטיפול, מכירה והתקנה של צמיגים ברכב. הכוונה, כך נודע ל-TheCar, היא להפוך את החוברת לקובץ המלצות שאיננו מחייב.

     

    עובדים במוסך 0044

     

    ניסיון זה מעורר זעם בקרב מומחי בטיחות אשר טוענים שביטול מעמדו המחייב של קובץ הכללים "יחזיר לענף הצמיגים את הכאוס שהתקיים בו בעבר תוך כדי גרימת פגיעה אנושה בבטיחות כלי הרכב, שכן צמיג הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר ליכולות הדינמיות של כלי רכב ולכן גם לרמת הבטיחות שלהם".

    חוברת "הצמיג והטיפול בו" הופקה על ידי אגף הרכב של משרד התחבורה לפני מספר שנים, ובהקדמה לה נכתב בין השאר כך: "הצמיג הוא אחד האביזרים הבטיחותיים אם לא הבטיחותי ביותר. חשובה ביותר היא דרך הטיפול בצמיגים, תחזוקתם, בדיקתם, לחץ הניפוח, התקנתם הנכונה, איזונם, דרכי תיקונם התאמתם לרכב והדרכת הנהג בכל הקשור בהם".
    גם דוחות של חוקרי תאונות משטרתיים מעידים שצמיגים לא תקינים הם אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לכשל טכני ברכב שגורם לתאונות.

    בדיקות שבוצעו בעבר על-ידי משרד התחבורה וגורמים נוספים גילו שמתקני צמיגים ("צמיגאים" או "פאנצ'ר מאכרים") ויבואני צמיגים שונים לא מקפידים על כל הוראות הבטיחות, בהן למשל איסור התקנת צמיגים שאינם זהים כל כלי רכב ולכל הפחות התקנת זוג צמיגים זהה על אותו סרן. עוד נמצא שלא הייתה הקפדה, ואין פיקוח, על האיסור לתקן תקר ("פאנצ'ר") בדופן של צמיג, או על תיקון תקר רק באמצעות "פטריה" תקנית ולא רק עם מדבקה.

    התגלו גם מקרים שבהם נמכרו לבעלי רכב צמיגים "חדשים" ולאחר מכן הסתבר שהם יוצרו לפני שש שנים וגם צמיגים משומשים, בני יותר משנתיים, לאחר שאלה עברו ניקוי והברשה.
    במקרים אחרים לא בוצעה ההנחיה להרכיב צמיגים חדשים על הסרן האחורי ולא על הקדמי, ובמכוניות שונות הותקנו על אותו כלי רכב גם צמיגים סימטריים וגם צמיגים א-סימטריים – כל זאת בניגוד להנחיות יצרני הרכב והצמיגים.

    עוד התגלו מצבים שבהם הותקנו על אותו כלי רכב גם צמיגי שטח וגם צמיגי כביש, ובמקרים אחרים התברר שצמיגים שהותקנו לא התאימו לדרישות היצרן מבחינת העומס המותר או דירוג המהירות. כמו כן נמצאו צמיגים שהותקנו בניגוד לכיוון הסיבוב המוגדר להם או עם הדופן שאמורה להיות פנימית כשהיא מותקנת כלפי חוץ.

    לנוכח כל אלה הוקמה בשעתו ועדת מומחים שבה היו חברים שלושה נציגי אגף הרכב במשרד התחבורה (מהם שני מהנדסים), נציגי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המשטרה וצה"ל, וכן מומחי צמיגים חיצוניים.

    ועדה זאת סיכמה את דיוניה ואת המלצותיה בחוברת הנהלים "הצמיג והטיפול בו" אשר הפכה להיות מעין "תנ"ך" לענף הצמיגים (החוברת נכתבה במקור לפני מספר שנים ועודכנה לאחרונה בשנת 2015). עוד הוחלט במשרד התחבורה להתנות מתן רישיון עסק לצמיגיות בכך שהצמיגאים חייבים לפעול בהתאם להנחיות שפורסמו באותו קובץ.

    לאחרונה, כך נודע ל-TheCar, מופעלים על משרד התחבורה לחצים של מספר יבואני צמיגים, חברות ליסינג וציי רכב גדולים (בהם גם מפעילי אוטובוסים ומשאיות) לבטל את התניית רישיון העסק בהתחייבות לעבודה לפי הנהלים הנ"ל. בין המתנגדים להנחיות ישנם יבואני צמיגים שמפעילים צמיגיות משלהם ו/או מעניקים שרותי תחזוקת צמיגים לציי רכב גדולים.

     

    מוסך מוסכים מכונאי

     

    אלה, כך נטען, נפגעים מסחרית מהוראות שונות בגלל, למשל, החובה להתקין צמיגים זהים על אותו סרן: יש שנפגעים מכך שהם חייבים להחליף שני צמיגים במקום אחד שניזוק, ואחרים נפגעים כאשר אין ברשותם צמיג מתאים לזה שמותקן על הרכב, ולכן יש שמעדיפים להחליף זוג צמיגים אך לבחור במותג זול יותר או כזה שלא מיובא על-ידם. ישנם גם מפעילי ציים אשר דורשים שצמיגים שונים שלהם "יטיילו" בין מכוניות שונות באותו צי דבר שמחייב לעבור על הכללים שנקבעו.

    ל-TheCar, כאמור, נודע שהלחצים על משרד התחבורה נושאים פרי, ולאחרונה נשקלת שם האפשרות לבטל את הדרישה שקושרת בין חובת הפעולה בהתאם לכללים לבין קבלת רישיון עסק לצמיגיות.

    מומחי בטיחות וצמיגאים מובילים שאיתם שוחחנו טוענים שמשמעות החלטה כזאת היא החזרת ענף הצמיגים שנים לאחור תוך פגיעה משמעותית בבטיחות כלי הרכב על הכבישים.

    פנינו אל משרד התחבורה כדי לקבל הסברים בנוגע לכוונה זאת ובין השאר שאלנו אם אכן צפוי שינוי במעמד החוברת מ"חובה" ל"המלצה" בלבד.
    בהנחה שהכוונה אכן קיימת שאלנו האם הכח המניע להחלטה כזאת הוא לחץ שהופעל על ידי יבואני צמיגים וחברות ליסינג, וכיצד מתיישב שינוי כזה עם הדרישה לבטיחות בדרכים ועם טובת הצרכנים. עוד שאלנו מתי אמור שינוי כזה להיכנס לתוקף, וכן מי הם המומחים "החדשים" אשר קיבלו את ההחלטה.

    למרות שביקשנו לקבל תשובות מפורטות לשאלות – זאת התשובה שקיבלנו מדובר משרד התחבורה: "משרד התחבורה, בוחן בימים אלה את הסטטוס של החוברת ("הצמיג והטיפול בו"). הליך עבודת המטה בנושא טרם הסתיים".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    במשרד התחבורה שוקלים לבטל הנחיות בטיחות בגלל לחצים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.