• Ad
  • בלעדי: תצומצם שלילת רישיון הנהיגה לצורך גביית חובות

    משרד התחבורה נכנע ללחץ הוועדה לפניות הציבור: מי שרישיון הנהיגה שלו לא חודש למשך פחות משלוש שנים לא יחוייב בביצוע מבחן מעשי חוזר
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    משרד התחבורה מגבש בימים אלה נהלים חדשים אשר יצמצמו את הענישה הדרקונית כנגד נהגים שכנגדם מתנהלים הליכי הוצאה לפועל, ואשר ימנעו מקרים רבים שבהם נאלצים נהגים לבצע מבחן נהיגה נוסף לאחר שנקלעו לחובות.

     

     

    ל-TheCar נודע שאפי רוזן, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, הוציא ביום ראשון השבוע ריענון להנחיות קודמות שלו אשר ככל הנראה לא הובנו כראוי.
    מן ההנחיות החדשות ניתן להסיק שבמשרד התחבורה מתכוונים לבטל כליל את תקנה 172 א' אשר הנוסח הנוכחי שלה הוא "לא יחודש רשיון נהיגה שלא היה לו תוקף במשך תקופה העולה על שנה אחת אלא אם עמד בעליו בבדיקות ובבחינות… כאילו היה מבקש רשיון נהיגה".

    עד שתסתיים העבודה המשפטית על ביטול התקנה או שינוי הנוסח שלה, ועד שהיא תעבור את הפרוצדורות הנדרשות בוועדת הכלכלה של הכנסת, הנחה רוזן את הכפופים לו לפעול בדרך הזאת: "כל נהג שתוקף רישיונו הותלה (עוכב) או שלא היה בר תוקף במשך 3 שנים או פחות יהיה פטור מכל סוג של מבחן והוא יוכל לחדש אותו.

    נהג שרשיונו לא חודש למשך יותר מ-3 שנים אך פחות מ-4 יהיה חייב במבחן עיוני בלבד, ורק מי שרשיון הנהיגה שלו הותלה או לא היה בתוקף למשך 4 שנים או יותר יהיה חייב בנוסף לכך גם במבחן נהיגה מעשי. כללים אלה חלים מעתה, ועד לתיקון התקנה, לא רק לגבי חייבים בהוצאה לפועל אלא גם על מי ששכחו לחדש את רשיונם או שרשיונם הותלה מסיבות מנהלתיות".

    "כמובן שאין הנחיה זו עוסקת בפסילות בית משפט ו/או שיטת הניקוד", כותב רוזן לכפיפיו, ומוסיף: "הנחיה זאת באה להקל עם האזרח הפשוט שאינו עבריין תעבורה וחטאו היחיד הוא כלכלי לסוגיו או היסח דעת לעניין חידוש במועד".

     

     

    ביום שלישי השבוע דנה הוועדה לפניות ציבור בכנסת, בראשות ח"כ הרב ישראל אייכלר, בנושא הגבלת רישיון נהיגה לנהגים שחייבים כספים בהוצאה לפועל.

    נתונים שהוצגו בפני הוועדה מדהימים לכל הפחות: מתשובת אגף הרישוי של משרד התחבורה לוועדה עולה שבשנת 2016 לבדה פנו לא פחות מ-20,000 נהגים חייבים (!) אל משרד התחבורה בבקשה לחדש את רישיון הנהיגה שלהם, וזאת לאחר שרישיונם עוכב למשך יותר משנתיים היות שלא פרעו את חובם הכספי.

    בדיון שנערך השבוע פתח ח"כ אייכלר ואמר: "נקודת המוצא היא שצריך לשלם חובות, ושצריך לאפשר לבן אדם להתפרנס כדי שיוכל לשלם את החובות. כששוללים רישיון ממי שמתפרנס מנהיגה אז מגבילים את היכולת שלו להחזיר את החובות. המגבלה על הגבלת רישיון נהיגה היא מרתיעה מאוד ו"קלה" לבצוע. יחד עם זאת יש לשקול ולא להטיל אותה במידה ובעל החוב מתפרנס מנהיגה ויש הוכחות לכך. יש לקבוע זאת בנוהל מסודר של משרד התחבורה. כמו כן יש לשקול ולהפריד בין עברייני תנועה שרישיונם נפסל בגלל עבירות תנועה חמורות לבין חייבים בהוצאה לפועל שנמצאים במצב סוציו אקונומי קשה ולפתור את האחרונים מחובת ביצוע מבחן תיאורה ומבחן מעשי אם לא הצליחו לשלם את חובם תוך שנתיים".

    נציגי רשות האכיפה והגבייה הבהירו ששלילת רישיון הנהיגה מחייבים לא בוטלה אלא רק הדרישה לביצוע מבחנים מנהגים שרשיונם נשלל למשך למעלה משנה, ואילו נציג משרד המשפטים הבהיר שרשות האכיפה תחיל נוהל שבו ייקבע כיצד מופעל שיקול דעת לגבי שלילת רישיונות נהיגה.

    אתמול (רביעי) פורסם באופן רשמי ביטול של תקנה 172 א' לתקנות התעבורה בקובץ התקנות ("תיקון מספר 5 התשע"ז"), ועורך הדין אסף אורון ממשרד אילון אורון, שמתמחה בדיני תעבורה, ברך על התיקון ואמר ל-TheCar: "מדובר בתקנה אשר גרמה בעיות ועוול לאלפי אזרחים שרישיונם לא חודש עקב חובות כספיים שלא שולמו או עיקולים שהוטלו עליהם – במקרים רבים בלי ידיעתם כלל.
    היות שתוקף רישיון נהיגה כיום הוא בין 5 ל-10 שנים הרי שנהגים רבים גילו רק כעבור מספר שנים שרישיון הנהיגה שלהם לא היה בתוקף מזה מספר שנים, ואז הם נאלצו לבצע מבחן נהיגה מעשי בעלות של אלפים רבים של שקלים".

    עם זאת, היות שהמהלך של משרד התחבורה בוצע באופן חלקי בלבד, ולפני שהושלמה החקיקה המתוכננת, הרי שלפי שעה נוצרה מציאות משפטית מעוותת: לדברי עו"ד אסף אורון כרגע נהנים מביטול התקנה גם מי שרישיונם נפסל על ידי בית משפט בגלל עבירות תנועה.

    אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, מסר ל-TheCar ש"משפטני המשרד בודקים בימים אלה את האפשרויות המשפטיות להגביל את ביטול התקנה למי שרישיונם לא חודש בגלל חובות כספיים ועיקולים או סיבות טכניות אחרות, ולא על מי שרישיונו נפסל לתקופות ארוכות בגלל עבירות תעבורה". לדבריו כבר בימים הקרובים יפרסם משרד התחבורה את הנוסח שבו מוגדר על מי תחול ביטול דרישת המבחן החוזר ומי יהיה חייב בו.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.