• Ad
  • אפל AirTag הוא החבר החדש של גנבי הרכב

    שימוש גובר ב"תגיות אוויר" של אפל לסיוע בגניבות רכב מטריד יותר ויותר משטרות ברחבי צפון אמריקה ויגיע מתי שהוא גם לישראל. משתמשי אנדרואיד חשופים יותר לבעיה, אבל גם להם יש פתרון בכתבה זאת.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ב-30 באפריל השנה החלה חברת אפל להפיץ בעולם את "תגית האוויר" – AirTag – מוצר חדש עם פוטנציאל אדיר לסייע במקביל ללא מעט אנשים עם נטייה לאבד דברים וגם לחובבי קונספירציות. "תגיות המעקב", בגודל של מטבע, הן בתכל'ס מכשיר מעקב שפותח על ידי אפל – לכאורה במטרה לאתר עבור הבעלים שלהם חפצים אישיים שנוטים לכת לאיבוד או להיגנב, החל ממפתחות, תיקים, מזוודות ופרטי ביגוד וכלה במכשירים אלקטרוניים קטנים כמו מחשבים נישאים או חפצים חמידים למיניהם. ברשימת הדוגמאות של אפל נמצאים גם "חפצים" גדולים יותר, כמו כלי רכב, ועל פי דיווחים שונים התכונה הזאת לא נעלמה מעיניהם של גנבי רכב במדינות שונות.

     

     

    אבל לפני שנגיע לגניבות רכב נאמר מילה אחת על הטכנולוגיה: יחידות ה-AirTags פועלות ו"משדרות" על רשת Find My הוולונטרית של אפל אשר נסמכת על כמיליארד מכשירי iPhone, iPad או iPod Touch שקיימים ברחבי העולם, ובתנאי שהמכשיר מריץ מערכת הפעלה 14.5 ואילך. בעל התגית צריך להיות גם הבעלים של אייפון 11 ומעלה שבו מותקן שבב U1. התגיות קולטות – לטענת אפל באופן אנונימי שלא ניתן לשימוש לרעה – אותות בלוטות' שמשודרים מן המכשירים השונים שהיא יצרה, וכדי לאתר את מיקומו המדויק של חפץ – בכל מקום בעולם שבו יש בסמיכות לחפץ מכשיר של אפל שמחובר לרשת ומשדר ב'בלוטות", צריך בעל התגית להפעיל את אפליקציית החיפוש באייפון שלו ולהשתמש ב"מעקב מדויק" כדי לקבל כיוון ומרחק מדויק אל ה-AirTag שלו.

    לרבים מחברי כת מעריצי אפל יש נטייה ידועה לרוץ ולקנות כל גימיק חדש שנושא את סמל התפוח הנגוס, ולא מעט מהם חושבים שהצמדת "תגית אוויר" למכונית שלהם היא רעיון שימושי. מדיווחים רבים בשבועות האחרונים עולה שגם בין גנבי רכב יש לא מעט מעריצי אפל, ולכל הפחות כאלה שחושבים שהטכנולוגיה של החברה יכולה לשמש אותם לצרכים מקצועיים. הטענה היא שאלה משתמשים בתגיות כדי לסמן, ובעיקר לעקוב, אחרי כלי רכב שבכוונתם לגנוב ברגע המתאים.

    הסיפורים מסתכמים כולם בתרחיש דומה שבו גנב רכב מבחין בדגם מתאים לו – בדרך כלל מכונית יוקרה – שחונה במקום ציבורי. הגנבים, כך נטען, מצמידים את התגית לרכב במקום סמוי והולכים לשתות קפה או ממשיכים בחייהם. הפעלת פונקציית האיתור בשלב מאוחר יותר מאפשרת להם אחת משתיים: להגיע לנקודה שבה המכונית פחות מוגנת או נראית לעין, או אל ביתו של בעל הרכב שבו אפשר לשדוד או לגנוב גם דברים אחרים.

    בהודעה רשמית של משטרת מחוז יורק בקנדה נמסר לאחרונה שהתגלתה "שיטה חדשה המשמשת לגניבת כלי רכב יוקרתיים באזור יורק". לטענת המשטרה הקנדית, "מאז חודש ספטמבר 2021 חקרו שוטרים חמישה מקרים שבהם חשודים הניחו מכשירי מעקב קטנים על כלי רכב יוקרתיים כדי שיוכלו לאתר ולגנוב אותם מאוחר יותר… "תגי אוויר" מוצמדים למיקומים מוסלקים על רכבי היעד בשעה שאלה חונים במקומות ציבוריים כמו קניונים או חניונים. לאחר מכן גנבים עוקבים אחר כלי הרכב אל בית הקורבן ושם הם נגנבים מן החניה… גנבים בדרך כלל משתמשים בכלים כמו מברגים כדי להיכנס לכלי הרכב דרך דלת הנהג או דלת הנוסע, תוך הקפדה לא להפעיל אזעקות. ברגע שהגנב בפנים הוא משתמש במכשיר אלקטרוני אשר בדרך כלל משמש מכונאים במטרה לתכנת מחדש את הגדרות היצרן, ומכשיר זה מחובר אל שקע האבחון (OBD) שממוקם מתחת ללוח המחוונים כדי לתכנת את הרכב לקבל את המפתח שהגנבים הביאו איתם. ברגע שהמפתח החדש מתוכנת הרכב מונע והגנבים נוסעים איתו".

    בהודעת המשטרה נכתב עוד ש"בשנה האחרונה נגנבו יותר מ-2,000 כלי רכב ברחבי האזור. היחידה לגניבת רכב/מטענים וקצינים אחרים פעילים ואגרסיביים במאמצים להילחם בנושא זה, כולל ייזום מספר פרויקטים גדולים שהובילו למעצרם של יותר מ-100 בני אדם שכנגדם הוגשו אישומים משמעותיים, ולאיתור כ-350 כלי רכב גנובים בשנה האחרונה. למרות הצלחה זאת גנבים מפתחים כל הזמן שיטות חדשות כדי להקל על הגניבות ומספר גניבות הרכב ממשיך לעלות". בהמשך ההודעה מפרטים השוטרים פעולות ואמצעים שונים שעשויים להקטין את הסיכון לגניבת רכב, כמו חניה – במידת האפשר – במוסך סגור, שימוש במנעול הגה, התקנת נעילה על שקע ה-OBD, התקנת מצלמות במעגל סגור, ושאר אמצעים שמוכיחים שגם בקנדה מתקשים כוחות החוק להיאבק בגנבי הרכב או בכוחות הכלכליים שמניעים אותם.

    אז מה חדש?

    לכאורה, גנבי רכב לא צריכים מכשירי מעקב כדי לאתר דגם מתאים להם, ובטח שהם לא זקוקים לעקוב אחרי מכונית כדי לדעת איפה נמצאים בתים שכדאי לשדוד. ובכל זאת, ייתכן שתגיות האוויר מוסיפות להם נדבך מודיעיני נוסף שיכול לשמש אותם, למשל זיהוי בין הנוהג ברכב לבין הרכב שלו, או איתור – במהלך היום – של מכונית אטרקטיבית מסוימת, ואת כל הזמן שבעולם כדי להתארגן על מערכת התנעה תואמת עבורה. כך הם יכולים להגיע למקום הגניבה כשהם מצוידים בכל מה שדרוש להם ולבצע פעולה מהירה יותר ופחות מסוכנת מבחינתם.

     

    אפל AirTag הוא החבר החדש של גנבי הרכב

     

    חשוב להדגיש שתגיות אוויר הם לא מכשירי האיתור הראשונים שקיימים בשוק ובוודאי לא היחידים, ויש כאלה שמותאמי גם למערכות אנדרואיד הנפוצות יותר והפחות יקרות. ובכל זאת – לאפל כמו לאפל יש יתרונות שמצדיקים כנראה את תוספת המחיר, אפילו כמו העובדה שקשה יותר לפרוץ לטלפון כזה לאחר שנתפס כדי לשתות ממנו ראיות. מדיווחים שונים שפורסמו בצפון אמריקה עולה גם שתגיות האוויר מספקות כנראה איתור מדויק יותר, ובכל מקרה אלה הרכיבים שנמצאו במספרים הגדולים יותר במכוניות שנגנבו לאחרונה או בגניבות שסוכלו.

    אגב, לשיטה הזאת יש גם כשל מובנה משמעותי מבחינת הגנבים. אחד הפיצ'רים של אפל מספק התראות לבעלי אייפון במקרה שהם שוהים זמן רב מידי ליד תגית אוויר שלא קשורה אליהם, וזאת במטרה למנוע בדיוק את הבעיה הזאת: שימוש לרעה בתגיות לצורך מעקבים לא חוקיים. רשת פוקס 5 ניוז באטלנטה דיווחה לאחרונה שמהשטרה מצאה בחודש שעבר תגית כזאת כשהיא מוצמדת למכונית בעיר, וזאת לאחר שהבעלים הערני דיווח למשטרה שהוא מקבל מאפל התראות.

    דיווח דומה פורסם בדטרויט לאחר שאדם שרכש דודג' צ'ארג'ר חדשה ביקר במרכז קניות יומיים לאחר שקנה אותה ואז נסע לבית של חבר. בשלב זה הוא קיבל הודעה באייפון שלו לפיה הוא נמצא במעקב על ידי AirTag לא ידוע, ובחיפוש מתחת לרכב שלו הוא מצא את המכשיר. בשבועות האחרונים מתרבים דיווחים כאלה ומחלקות משטרה במדינות שונות בצפון אמריקה מקבלות עשרות שיחות מבעלי רכב שמקבלים הודעות דומות מאפל ולא מצליחים למצוא את מכשירי האיתור.

    לו אנחנו חובבי קונספירציה יכולנו לשער שמדובר בתרגיל יחסי הציבור הגאוני ביותר של אפל בשנים האחרונות, ולו מפני שמי שמשתמש בטלפון אנדרואידי – כמו רוב בעלי הטלפונים בישראל – לא יכול לקבל הודעות כאלה ולא יכול לדעת שהוא במעקב. אגב, תחקיר שפורסם בוושינגטון פוסט מצא שמאד קל לעקוף את מערכות ההגנה של אפל, ובין השאר לבטל את ההתרעות המובנות במכשיר עצמו (התראת רטט והתראה קולית). כמו כן, בתחקיר נכתב שלרוב האמריקנים (כמו לרוב הישראלים) יש מכשירי אנדרואיד שלא מקבלים את התראות המעקב של אפל.

    בתגובה לפרסומים הרבים הודיעה אפל לאחרונה שהיא מפיצה גרסה מעודכנת לבעלי טלפונים עם תקן NFC וזו מאפשרת להם להקיש על AirTag לא רצוי ולקבל הנחיות כיצד להשבית אותו. בנוסף, אפל צמצמה את משך זמן ההשהיה בין רגע ההפרדה של התגית מבעליה לבין הרגע שבו היא מתחילה לצפצף, אשר עמד במקור על שלושה ימים, לרמה של בין 8 ל-24 שעות. עדכון נוסף, שעשוי לצמצם את הבעיה שנוצרה לבעלי אנדרואיד, הופץ מוקדם יותר החודש כאשר אפל השיקה אפליקציה בשם "Tracker Detect" שהועלתה אל חנות האפליקציות של גוגל. כעת יכולים גם משתמשי אנדרואיד לגלות תגיות אוויר שנמצאות סביבם ב"מצב אבוד" ועלולות להיות בשימוש למטרות מעקב זדוניות. הבעיה: רוב בעלי האנדרואיד, למשל מי שלא קראו את הכתבה הזאת, לא מודעים לקיומה.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.