• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אישורה של הצעת החוק שמבקשת לאסור את השימוש ב"קסדת חצי" עלול להפוך לסיוט בירוקרטי, שיחזק את מעמד היבואנים של ציוד רכיבה וייפגע בכל מי שמבקש לייבא לעצמו קסדה תקנית מחו"ל. זה כמעט מה שקרה כאשר משרד התחבורה ניסה לקדם יוזמה דומה ב-2012, וזה בדיוק מה שעלול לקרות כעת – ולעזאזל התחרות החופשית ויוקר המחיה

    ביום רביעי האחרון אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ בועז טופורובסקי, שמבקשת לאסור על רוכבי אופנועים וקטנועים לחבוש "קסדת חצי". לכאורה, אין סיבה להתנגד להצעת חוק שנועדה להגביר את בטיחות הרוכבים, ולהצעה של ח"כ טופורובסקי אכן נרשמו תומכים בלבד (42 ח"כים, ללא מתנגדים או נמנעים). אלא שניסיון העבר מלמד כי מה שמתחיל כיוזמת חקיקה ראויה הופך לעתים קרובות למלכודת של בירוקרטיה, שתפגע בסופו של דבר ברוכבים עצמם.

    למשל, מה יעשה רוכב שיבקש בעתיד לרכוש לעצמו קסדה בארה"ב ולייבא אותה לישראל? לכאורה, הצעת החוק של ח"כ טופורובסקי אינה נוגעת למקרים שכאלה, ומטרתה היחידה היא קביעת איסור על חבישת "קסדת חצי". אולם, כדי להסיר את הקסדה הלא בטיחותית מראשי הרוכבים יידרש משרד התחבורה לקבוע תקנות רלוונטיות, וזו משימה שבה נכשל המשרד בעבר: ב-2012 יזם המשרד תקנה שאסרה את השימוש ב"קסדת חצי" והתבססה על תקן ישראלי. התקנה לא אושרה בוועדת הכלכלה של הכנסת לאחר שהתברר שיישומה מעורר בעיות רבות.

    בין השאר, אחת הבעיות נגעה להצעה שהעלה משרד התחבורה, ולפיה כל קסדה שתותר לשימוש בישראל תסומן בסימון שיעיד על עמידתה בתקן ישראלי. אלא שלא הוחלט מה התקן הרלוונטי לסימון על-גבי הקסדות: האם מדובר באותו תו תקן ישראלי, או שאולי ראוי להתיר סימון גם לפי תקן אירופי או אמריקאי? במשרד התחבורה היו מי שכיוונו לחובת סימון מקומי, שיוטבע על-גבי הקסדות לאחר הייבוא לישראל. סימון שכזה עלול להפוך את היבואניות של ציוד הרכיבה לבעלות שליטה מוחלטת בשוק, והייבוא האישי – שממילא כרוך בקשיים רבים – יהפוך לנחלת העבר.

    כמו שכבר הוכח בתחומים אחרים במשק הישראלי, שימוש בתו תקן מקומי – ביחד עם חובות משונות שנוגעות ליישומו – מביא לרוב לעליית מחירים, ולכל הפחות מתבטא בתחרותיות מוגבלת שפוגעת בצרכנים. וכך, הצעת החוק של ח"כ טופורובסקי – שיצאה לדרכה כהצעה ראויה, שנוגעת רק ל"קסדת חצי" ובטיחותם של רוכבי הדו-גלגלי – עלולה להוביל לקביעת תקנות שיכבידו על כל הרוכבים, ובעיקר על רוכבים שמבקשים לחסוך כמה מאות שקלים באמצעות רכישה של קסדות תקניות בחו"ל.

    "יש לנו הוראת נוהל מיוחדת"
    בדיון שערכה ועדת הכלכלה במאי 2012 בעניין התקנה שיזם משרד התחבורה, הסבירו נציגי המשרד מה יוכל לעשות רוכב שיבקש לרכוש קסדה בחו"ל לשימושו האישי: ראש תחום יבוא באגף הרכב הסביר אז כי "מותר לייבא מוצרי תעבורה בייבוא אישי – יש לנו הוראת נוהל מיוחדת לנושא הזה. אחד הסעיפים בהוראות הנוהל מחייב מי שמייבא מוצרי תעבורה שחייבים בתקן – הם חייבים עמידה בתקן". הבעיה היא שהנוהל הקיים של משרד התחבורה מחייב רוכבים שרכשו ציוד בטיחותי בחו"ל לעבור שבעה מדורי גיהנום, ולשלשל לקופת המדינה מאות רבות של שקלים.

    סיפור תלאות שעבר רוכב שרכש קסדה בחו"ל פורסם ב-TheCar בחודש מרץ האחרון: קינן כהן תיאר את סבך הבירוקרטיה אליו נקלע מיד לאחר שהגיעה הקסדה שרכש אל משרדי המכס הישראלי. "זה היה השילוב של חוסר אונים בהתמודדות מול כוחות המחזיקים את רכושו של האזרח כבן ערובה, מחייבים אותו להיענות לכל גחמה בירוקרטית וגם לשלם עליה", סיכם כהן, שנדרש לשלם מאות שקלים על-מנת להוכיח שהקסדה שרכש בגולה הנחשלת טובה מספיק כדי להגן על ראשו של רוכב ישראלי.

    ובמה יהיו שונות התקנות שינסח כעת משרד התחבורה מאלו שכבר הכין בעבר? לא ברור אם יהיה כל שוני, אך לכל הפחות נראה שבמשרד הטמיעו לפחות ביקורת אחת שהשמיעו במועדון האופנועים הישראלי במהלך הדיונים שנערכו ב-2012: לצד התקנות הנדרשות ליישום הצעת החוק ח"כ טופורובסקי, תגובש הוראת-מעבר הנוגעת לכל אותם רוכבים שעושים כיום שימוש ב"קסדת חצי", במטרה שלא יהפכו לעבריינים מיד לאחר שייכנס החוק לתוקף (אם וכאשר תאושר הצעת החוק בוועדת הכלכלה ובקריאות ראשונה, שנייה ושלישית).

    אגב, למי שמוטרד מהבעיות הכרוכות ביישום הצעת החוק – או, לחלופין, למי שמאושר מאישורה במליאת הכנסת – ראוי להזכיר מה עלה בגורלה של יוזמת חקיקה קודמת של ח"כ טופורובסקי שעסקה בראשיהם של רוכבי הדו-גלגלי: חבר הכנסת הצעיר והנמרץ יזם בשנה שעברה הצעת החוק שביקשה לחייב הדבקה של פס זוהר על קסדות הרוכבים. הצעת החוק אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה, לאחר שזכתה לתמיכה של משרד התחבורה: "חיוב סימון הקסדה בפס זוהר עשוי להוסיף לבטיחותם של הרוכבים ועשוי לתרום למאבק בתאונות הדרכים", אמרו שם בידענות מופלגת.

    ההצעה אושרה באוקטובר 2013 במליאת הכנסת בקריאה טרומית, אך מאז נעלמו עקבותיה. מה קרה לסימון הזוהר שאמור היה לעטר את ראשי הרוכבים? סביר להניח שהמחוקקים החרוצים הבינו את מה שניסו חברי מועדון האופנועים להסביר להם באחד הדיונים שנערכו בוועדת הכלכלה: "בעולם מייצרים מיליוני קסדות, (ו)יש יצרני קסדות… בארץ בכלל לא מייצרים קסדות… הכול זה ייבוא. היצרנים המקוריים משיקולים כנראה מאוד טובים בחרו בכל העולם (ש)לא למקם פס זוהר בקסדות שהם מייצרים".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    איסור חבישת "קסדת חצי" יהפוך למלכודת בירוקרטית?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.