• Ad
  • בזמן ששיקולים פוליטיים מונעים את האפשרות להקל על עומסי התחבורה בישראל מרחיבה 'וויז' את מעטפת שירות הנסיעות השיתופיות שלה באמריקה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    'וויז', אפליקציית הניווט הישראלית אשר נרכשה על ידי 'גוגל', הכריזה השבוע על הרחבת שירות ההסעות השיתופיות שלה אל כל תשעת המחוזות שמרכיבים את "אזור המפרץ" של קליפורניה, וגם אל צפון המדינה לשטח שבין סקרמנטו למונטריי.

     

     

    Waze Carpool, או "וויז שירות הסעות שיתופי", הוא פונקציה אשר פותחה על-ידי וויז בישראל, ו'וויז' אף ערכה איתה כאן ניסויי שטח בתצורה חינמית. אלא שבישראל אסור לבצע שימוש מסחרי ב'וויז קארפול' בגלל תקנות הסעת נוסעים בשכר אשר נועדו לסגור וליצור רגולציה של שוק המוניות.

    שירות זה מאפשר למי שמבקשים לחלוק ביניהם את הוצאות הנסיעה, או למי שמבקש לקצץ בהוצאות הנסיעה שלו, לתכנן את הנתיב האידאלי מנקודה א' לנקודות ב' ו-ג' באופן שהנוהג ברכב אוסף איתו נוסע אשר משלם לו תמורת חלק מעלויות הנסיעה.

    האפליקציה מחשבת לא רק את נתיב הנסיעה אשר יאפשר לנהג להקטין למינימום את הסטייה מן הנתיב המקורי שלו אלא גם סכום הכסף שראוי לגבות מן הנוסע, ובאופן תיאורטי כך מרוויחים כולם: בעל הרכב מקבל החזר תמורת חלק מעלות הנסיעה שלו, הנוסע מקבל הסעה זולה ויעילה ביחס לסוגי תחבורה אחרים, ואילו 'גוגל', בעלת הבית של 'וויז', חותכת את הקופון שלה גם כעמלה מן העסקה הכלכלית וגם באיסוף מידע אודות הרגלי החיים של המשתמשים באפליקציה.

     

     

    וויז השיקה את פונקציית הנסיעות השיתופיות שלה בקליפורניה בספטמבר בשנה שעברה, והשבוע, כאמור, היא הכריזה על הרחבת התחום הגיאוגרפי שבו היא פועלת.

    לפי נתוני 'וויז' יש לה כיום כ-75 מיליון משתמשים בכל רחבי העולם, והמשמעות בין השאר היא שכל מי שמשתמש באפליקציה (וגם מי שעדיין לא משתמש בה) יכול ליהנות מתחבורה שיתופית כאשר הוא מגיע לשטח שבו היא פועלת – כלומר שמדובר בפוטנציאל משתמשים עצום.

    המודל של 'וויז' שונה מאוד, כמובן, מאלה של שירותי ההסעה השיתופית של 'אובר' ושל 'ליפט' – אשר מאגדים למעשה נהגים שמבקשים להתפרנס מנהיגה תמורת שכר ומהווים תחרות לשירותי המוניות המסורתיים. אחד ההבדלים, למשל, הוא שגובה התשלום המרבי שאפשר לגבות מנוסע באמצעות אפליקציית 'וויז' הוא 54 סנט למייל (כ-33 סנט או 1.3 שקלים לקילומטר) וזאת בגלל חוקי מס ההכנסה האמריקני.
    בנוסף, שימוש באפליקציה הזאת מוגבל, גם עבור הנהג וגם לנוסע, לשתי נסיעות ביום כדי למנוע את האפשרות לעשות בה שימוש מסחרי שחייב במס.

     

     

    נוסף להרחבת גבולות תחום השירות שלה הכריזה 'וויז' גם על שיתוף פעולה עם שלושה ארגונים אמריקנים אשר ינסו לשכנע את העובדים שלהם להשתמש באפליקציה כדי לייעל את התחבורה שלהם לעבודה וממנה, ובתוך כדי כך גם לצמצם את עומסי התנועה והחניה ואת השימוש ברכב באופן כללי (ואיתו גם את תאונות הדרכים וזיהום האוויר).

    'וויז', אגב, לא לבד במשחק: בארה"ב פועלת גם תוכנית UberPool מבית 'אובר', ואילו 'ליפט' הכניסה רגל למים בפרויקט ניסוי שאותו ערכה בקליפורניה תחת השם המסחרי "נסיעה משותפת ברכב מזדמן" – אם כי ניסוי זה הסתיים באופן פתאומי לאחר שהחברה לא הצליחה לגייס מספיק נהגים.

    מקורות מהימנים במשרד האוצר שלנו, בישראל, מספרים ל-TheCar שלפי חישובים כלכליים מקצועיים שבוצעו במשרד יכול "ניהול תחבורה חכם" באמצעות תוכניות הסעה שיתופית להועיל מאד לצמצום גודש התנועה בישראל ולצמצם בדיוק את אותן תופעות שבהן נלחמים האמריקנים.

    באוצר אפילו שוקלים להציג תוכנית תמריצים לחברות וארגונים שיארגנו את העובדים שלהם במסגרות של הסעה שיתופית, אולם לדבריהם "כל עוד שיש 1,000 נהגי מוניות שחברים במרכז הליכוד אין סיכוי שזה יתאפשר בישראל מבחינה פוליטית".

    בין אם מדובר בעובדות או בספקולציות של אותם פקידים – חשוב להדגיש שגם במצב הנוכחי אין מניעה להשתמש באפליקציה השיתופית של וויז כל עוד שלא מדובר בהסעה בשכר. ארגונים גדולים שמבקשים לחסוך בהוצאות הדלק והרכב שלהם יכולים להכין לעובדים שלהם תוכנית הטבות ותמריצים כלכליים חוקיים כדי לשכנע אותם להעדיף לחלוק ביניהם את הנסיעות לעבודה וממנה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    אין נביא בעירו: וויז מרחיבה שירות שיתופי בקליפורניה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.