• Ad
  • לא עוצרות: אובדן בלמים פתאומי בוולוו
    פחד על הכביש: תקלת תוכנה גורמת לחלק מדגמי וולוו משנות ייצור 2019-2025 לאבד את יכולת הבלימה בתנאים ספציפיים (יש גם וידאו). בקיה ספורטאז' מגבר הבלמים עלול להיכשל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    זה הסיוט של כל נהג: נהיגה במורד כביש הררי, לחיצה על דוושת הבלם – ושום דבר לא קורה. כך בדיוק מצא את עצמו נהג בוולוו XC90 היברידית חדשה שנהג באמצע חודש מאי השנה על כביש הררי צר בצפון קליפורניה, ארה"ב.
    למזלו, מהירות הנסיעה הייתה נמוכה אבל בתושייה של רגע, כדי להימנע מהתדרדרות במורד צוק תלול או פגיעה ברכב אחר הוא כיוון את הוולוו שלו אל שולי הדרך ועצר אותה בתוך סוללת עפר.

     

    כשל בלמים בוולוו XC90

     

    המשפחה ניצלה, אבל התאונה המתועדת הזניקה חקירה חובקת עולם שאילצה את וולוו להכריז בשבוע שעבר על ריקול של יותר מ-76,000 כלי רכב באירופה ורבבות נוספים ברחבי העולם. הסיבה: תקלת תוכנה חמורה במודול בקרת הבלמים עלולה לגרום לאובדן פתאומי ומוחלט של יכולת הבלימה.

    התקלה עלולה להתרחש בתנאים מאוד ספציפיים כמו נהיגה ממושכת (מעל דקה וחצי) במורד, תוך שימוש במצב בלימה רגנרטיבית או במצב "נהיגה בדוושה אחת" (ברכבים חשמליים מלאים). תקלת התוכנה עלולה להשבית את תפקוד הבלמים ולהותיר את הרכב ללא כושר בלימה.

    צריך להזכיר שבשנת 2023 (כך לפי אתר משרד התחבורה) פרסמה וולוו ריקול בישראל כמעט לכל הדגמים שלה שיוצרו באותה שנה כדי לתקן "כשל אפשרי בתוכנת מחשב ניהול הבלמים", ואנחנו פרסמנו שוולוו פעלה לתקן את התקלה הזאת בעולם "דרך האוויר" אבל בישראל נקראו המכוניות לתיקון במוסך. עם זאת, באותה קריאה טענו אנשי וולוו שתקלת התוכנה גורמת "רק" לפגיעה במערכות הסיוע לנהג ועלולה לגרום לתחושת בלימה קשה. במקרה הזה מדובר כנראה בתקלה חמורה יותר ועל אף שלא ברור אם היא נוגעת גם לישראל – בטוח שתוכנות ניהול הבלמים של וולוו לא צוברות מוניטין חיובי.

    מה שיותר חשוב זה שבשונה מן הריקול הקודם, שנגע בשעתו לכלי רכב שיוצרו בשנת 2023, הריקול החדש רחב הרבה יותר וכולל מגוון רחב של דגמים שיוצרו בשנים 2019-2025 (שנות דגם 2020-2026).

    בין הדגמים שנקראו כעת לתיקון באירופה (משנות הייצור 2019-2025):
    • וולוו XC40 ו-C40 החשמליות.
    • וולוו XC60, S90, V90, S60, V60, XC90 בגרסאות היברידיות נטענות (PHEV)

    עד לקבלת הבהרה רשמית מן היבואן הישראלי ההמלצה שלנו לבעלי רכב רלוונטיים היא לנקוט משנה זהירות בעת שימוש במצב נהיגה B (בלימה רגנרטיבית) או במצב 'דוושה אחת' – בדגש על נסיעות בירידות ממושכות, למשל בכבישי ירושלים, ירידות לים המלח, לאילת או בגליל ובגולן. ייתכן שוולוו תבצע קריאה לתיקון גם בישראל וייתכן שהיא תודיעה שכלי רכב ישראלים לא כלולים בה – אבל למען "הזהירות המונעת" עדיף לשים לב.

    רוצים לראות איך זה מרגיש לאבד בלמים? צפו בסרטון הבא:

     

     

    קיה: בעיות במגבר הבלמים

    לכשל הבלימה הסדרתי בקיה ספורטאז' היה יכול להיות מקום של כבוד לולא הכשל של וולוו, מפני שאצל קיה מדובר "רק" בסיכוי לאובדן הגברת הבלימה, ואולי גם לנזק למנוע – ולא במצב שבו אין בכלל יכולת בלימה.

    קיה קראה לתיקון באירופה 23,887 כלי רכב מדגם ספורטאז' שיוצרו בין ה-8 בספטמבר 2022 ל-14 ביוני 2023 בגלל כשל בגל הזיזים של המנוע. מתאור הכשל עולה שכאשר מאיצים את המנוע עלול מומנט התאוצה לגרום נזק למשאבת מגבר הבלמים ולכן "יידרש כוח רב יותר כדי ללחוץ על דוושת הבלם. הדבר עלול לגרום למרחק בלימה ארוך ולסיכון מוגבר לתאונה", כך בהודעה המקורית.
    קיה קיבלה 73 תלונות על דוושת בלמים קשה, אך לא דווח על תאונות או פציעות.

    גם לגבי הקריאה לתיקון הזאת אין מקבילה בפרסומי משרד התחבורה הישראלי וגם זה יכול להיות מפני שבקיה לא סבורים שזה נוגע לכלי רכב שנמכרו בישראל או שהודעה כזאת תגיע בעתיד. לבעלי רכב שיוצרו מסוף 2022 ועד לאמצע 2023 מומלץ לנהוג בשיטת "הזהירות המונעת" ולשים לב לשינויים או חוסר סדירות בבלימה. במקרה כזה חשוב לפנות ליבואנית לצורך בדיקת הרכב.

    צריך להדגיש: תקלות שפוגעות במגבר הבלימה מוגדרות כמסוכנות ולכן נדרשת קריאה לתיקון, אבל נהגים שנתקלים במצב שבו דוושת הבלמים קשה או לא מגיבה חייבים להתעשת במהירות וללחוץ על הדוושה בעוצמה רבה ככל שאפשר, כד שהרכב יגיע לעצירה.

     

    פרצת האבטחה של קיה מדגימה את סכנת הסייבר בכלי רכב מקושרים

     

    פולקסווגן: כריות אוויר וחגורות בטיחות

    פולקסווגן גילתה תקלת התקנה של חגורות בטיחות ב-39,131 כלי רכב מדגם גולף (דור שמיני) שיוצרו במשך כארבעה חודשים בין פברואר למאי 2024. מסתבר שחגורת הבטיחות של הנוסע מהודקת בצורה לא נכונה בנקודת העיגון של קורת B (הקורה שמאחורי הדלות הקדמיות).

    ההתקנה הלקויה מפחיתה משמעותית את יכולת הריסון של החגורה ומגבירה את הסיכון לפציעה. אם מכוניות כאלה יוצאו לישראל – סביר שפולקסווגן תפרסם קריאה לתיקון.

     

     

     

    לקריאה נוספת:

    נפגעי תקלות סדרתיות: אופל גרנדלנד X של מיכאל חורי

    הונדה הכריזה על ריקול למשאבת הדלק אבל הלקוח נדרש לשלם על התיקון

    איך הגיעו מנועי רוטאקס למל"טים איראנים חמושים באוקראינה?

     

    נתקלתם בתקלה סדרתית ברכב שלכם? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

     

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • לא עוצרות: אובדן בלמים פתאומי בוולוו, ריקול גם לקיה ספורטאז'

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.