• Ad
  • אאודי תציג מכונית מימן עוד השנה

    אאודי נותנת בגז על תוכניות המימן שלה ובתוך חודשים ספורים תשיק תא דלק מן הדור השישי. לקח מן ההתנהלות בתחום הרכב החשמלי?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אאודי, אחת מחטיבות היוקרה של קבוצת פולקסווגן, תשיק עוד השנה "תא דלק" מתקדם להפקת חשמל מגז מימן בטכנולוגיה שמכונה "דור שישי" של תאי דלק. תא זה יהיה "הלב" של הנעת כלי רכב באמצעות מימן, ולאאודי יש מוטיבציה אדירה למצב את עצמה בחזית הטכנולוגיה בתחום זה. כך, בשעה שכולנו עדיין מנסים להתרגל למותו של מנוע הבעירה הפנימית ולהשתלטות של מכוניות חשמליות על הנוף המוטורי שלנו – אאודי, בשיתוף פעולה עם קבוצת יונדאי, שוקדת במרץ על השלב האבולוציוני הבא של הנעת כלי רכב.

     

     

    קבוצת פולקסווגן אמנם משקיעה בימים אלה עשרות מיליארדי דולרים כדי לבנות כמה שיותר דגמי מכוניות חשמליות על בסיס פלטפורמת MEB שלה, אבל קברניטיה מבינים שמכוניות חשמליות הן רק שלב ביניים באבולוציה של המכונית. על אף שיפור מתמיד בטכנולוגיות של סוללות חשמליות, הפחתת המחיר שלהן והארכת תכולת האנרגיה וטווח הנסיעה – תעשיית הרכב לא תצליח להשיג מספיק חומרי גלם כדי לבנות את מספר הסוללות שנדרש כדי להעביר את כל צי הרכב מהנעה קונבנציונלית להנעה חשמלית.
    בנוסף, להנעה חשמלית יש לכל הפחות שלוש מגבלות אחרות, והראשונה בהן היא שברוב מדינות העולם מתנהלת הקמת תשתיות הטעינה החשמלית בעצלתיים, ולכן הן לא יוכלו לעמוד בביקוש להטענת רכב בחשמל ככל שיגדל היקף צי הרכב החשמלי. החריגה היחידה לעניין זה היא סין – אשר דוחפת את תעשיית הרכב שלה לזנק, טכנולוגית, מעל החברות הוותיקות והמבוססות בעולם המערבי – ולצורך זה, בין השאר, משקיעה בתשתיות טעינה ארציות.
    שתי מגבלות נוספות נוגעות לשיטת אגירת האנרגיה החשמלית: ראשית, כדי לטעון סוללה בטעינה רגילה (להבדיל מטעינה מהירה, שהיא גם לא מאד מהירה וגם מקצרת את משך החיים של הסוללות), עדיין נדרשות מספר שעות, ושנית – למרות הפיתוח המואץ עדיין נדרש משקל רב מאד של סוללה כדי לאגור מספיק אנרגיה חשמלית להנעת מכוניות – וזה פוגע בביצועי כלי הרכב.

    כל הבעיות האלה, ומספר מגבלות נוספות, הניעו עד לאמצע העשור הנוכחי מספר יצרניות רכב – בעיקר את טויוטה וב.מ.וו, להמר על הנעה באמצעות מימן כטכנולוגיה המובילה להנעה אלטרנטיבית. אלא שאז התפוצצה "פרשת דיזלגייט", הקלפים נטרפו, וכל יצרניות הרכב נאלצו להיחפז אל פתרון זמין יותר בדמות הנעה חשמלית. אאודי, למשל, זנחה (כך לפחות נראה על פני השטח) את תוכנית המימן שאותה הציגה כבר בשנת 2016, אולם כעת היא "מפשירה" ומתניעה אותה מחדש.

    המימן שבקצה המנהרה

    גם בפני מעבר להנעה מימנית ניצבים עדיין מספר מכשולים, רובם בתחום התשתית, אבל אין מחלוקת על כך שהיא פותרת שתי בעיות מאד משמעותיות כאשר מדובר בהיקף גדול של ציי רכב. ראשית – משך התדלוק של רכב במימן זהה או קצר למשך התדלוק בדלק נוזלי, כמקובל כיום. שנית, תשתית המימן לא "מעיקה" על רשת החשמל הארצית ולא דורשת השקעות גדולות בהרחבת אמצעי הייצור (תחנות כח). בתחילת העשור מונתה חטיבת אאודי לעמוד בראש תוכניות הפיתוח של הנעה אלטרנטיבית בקבוצת פולקסווגן, ולפני כשלוש שנים אאודי הציגה את קונספט h-tron למכונית עם הנעה מימנית. לפני כשנה נחתם הסכם לשיתוף פעולה טכנולוגי בין אאודי – בשם קבוצת פולקסווגן כולה, לבין יונדאי – שמייצגת לעניין זה גם את קיה ואת מותגי היוקרה של הקבוצה הקוריאנית – לשיתוף פעולה בתחום פיתוח טכנולוגיית ההנעה המימנית בכלל ותאי דלק בפרט.

     

    בסוף השבוע שעבר התבטא בראם שוט, המנכ"ל החדש של אאודי, ואמר (כפי שצוטט בעיתון הרכב הבריטי 'אוטוקאר'): "אנחנו באמת רוצים להאיץ את הפיתוח של הנעה באמצעות מימן. אנחנו נותנים עדיפות רבה יותר לתאי דלק, יותר כסף, יותר קיבולת ייצור ויותר ביטחון (לתוכנית)". שוט אף הרחיב ואמר שאאודי תציג אב טיפוס של דור שישי של תא דלק עוד לפני סוף השנה הנוכחית, ותציע מכונית מימן סדרתית, הגם שבסדרת ייצור קטנה כבר בשנה הבאה, וסדרת ייצור נוספת, שמיועדת להחכרה (ליסינג) כבר בשנת 2021, כלומר בתוך כשנתיים או פחות. להערכתו, ייצור סדרתי של מכוניות מימן יתחיל כבר במחצית העשור הבא, כלומר תוך פחות משבע שנים. בציטוט ב'אוטוקאר' מדגיש שוט שאחת הסיבות שמניעות את אאודי להתמקד בטכנולוגיה הזאת היא מחסור באספקת סוללות לרכב חשמלי.
    לא מיותר להזכיר שיתרון הטכנולוגיה של תאי דלק גדל ככל שכלי הרכב גדול (וכבד) יותר, וככל שהוא מיועד לנסיעה לטווחים גדולים יותר – כמו מכוניות המנהלים הגדולות של אאודי אבל גם כמו רכב מסחרי. אאודי מתכוונת לבנות את תאי הדלק שלה בצמוד למפעל הייצור שלה בגרמניה שבו היא מייצרת את הדגמים הגדולים שלה – A6, A7 ו- A8.

    ברית מימן

    ברקע הדברים כדאי גם לשים לב לבריתות שמתהוות בתעשיית הרכב סביב טכנולוגיות ההנעה השונות. צוואר הבקבוק בתחום ההנעה החשמלית הוא היכולת להשיג מתכות וחומרי גלם לסוללות – למשל ליתיום וקובלט, ובמקביל מתנהל מאבק אדירים סביב פיתוח טכנולוגיות סוללה שונות בין יפן, סין, קוריאה, אירופה וארה"ב.

     

     

    בתחום המימן, כאמור, קיימת ברית בין טויוטה לבין ב.מ.וו, כח חשוב נוסף בחזית הזאת היא הונדה היפנית, ואילו ג'נרל מוטורס הייתה בעבר בין חלוצות הטכנולוגיה אולם כבר זמן רב שלא שמענו על חידושים חשובים מן הצד הזה של העולם. לפני כחודש שחררה טויוטה זכויות שימוש ביותר מ-18,000 פטנטים שרשומים על שמה בתחומי ההנעה האלטרנטיבית בכלל, ותאי דלק בפרט, וזאת לאחר שכבר בשנת 2015 שחררה החברה את הזכויות ל-5,680 פטנטים ספציפיים להנעה מימנית ולתאי דלק. בדרך זאת מקווים אנשי טויוטה לעורר את התחום תוך אימוץ עקרונות "קוד פתוח", ולעודד יצרניות נוספות "לעלות על העגלה".

    קבוצת פולקסווגן, באמצעות אאודי, כרתה ביוני 2018 ברית עם יונדאי אשר כבר עשתה כברת דרך רצינית בתחום הזה והשיקה, כבר החל משנת 2013, שני דגמים (ix35 ו'NEXO') שאותם היא מציעה ב-18 מדינות. שתי החברות הודיעו בשעתו ש"תחת השותפות החדשה הן יעשו מאמצים משותפים בפיתוח כלי רכב מונעי מימן כדי להוביל את תעשיית הרכב לעתיד בר קיימא", והן הדגישו גם ש"הסכם הרישוי הצולב" נחתם בין יונדאי לאאודי אבל מכסה את כלל הקבוצות שלהם וכולל (אך לא מוגבל) גם את קיה ואת קבוצת פולקסווגן. שתי החברות חולקות באופן שווה את רישיונות הפטנטים לטכנולוגיה הזאת בהסכם שהתוקף שלו לא נחשף.

    בקבוצת יונדאי, אגב, הוקמה חטיבה מתמחה בשם מוביס (Mobis) אשר עוסקת בפיתוח ובייצור כל הרכיבים שנדרשים לבנייה של תאי דלק מימניים, והיא תהיה ספקית הרכיבים של שיתוף הפעולה החדש. למוביס יש כיום כושר ייצור של כ-3,000 תאי דלק בשנה – וזה נותן לנו מושג על ההיקף הקטן של צי רכב מימני שאפשר לייצר ברגע זה. אגב, במקביל לחתימת ההסכם עם יונדאי אאודי חתמה גם על הסכם אחר, עם חברות Balard ו-Hymotion שגם הן מתמחות בטכנולוגיה הזאת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.