• Ad
  • רשות המסים: האמר חשמלי הוא רכב פרטי
    רשות המיסים לא תאפשר זיכויי מע"מ וניכוי מס תשומות למי שרוכש ומשתמש בהאמר ובכלי רכב דומים לו, למשל טסלה סייברטראק
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רשות המיסים פרסמה היום (ג') נייר עמדה מקצועי שקובע ש'האמר', למרות התצורה הפסאדו-מסחרית שלו, יוגדר כ"רכב פרטי" וליתר דיוק "רכב לשימוש פרטי" ככל שמדובר בהגדרתו לצרכי מס. המשמעות המעשית היא שהאמר, למרות העיצוב שלו, לא באמת נועד או משמש לשימושים מסחריים ולכן אי אפשר יהיה לתבוע עבורו זיכויי מס שונים שיכול לתבוע מי שמפעיל טנדר או משאית קלה, כמו ניכוי מס ערך מוסף.

     

    רשות המסים: האמר חשמלי הוא רכב פרטי

     

    ה"האמר" שמיוצר כיום הוא כלי רכב חשמלי גדול ממדים וכבד משקל שלא קשור להאמר (האזרחי) המקורי שיוצר עד לשנת 2010 על-ידי ג'נרל מוטורס (הקודמת, זו שפשטה רגל בשנת 2009). מי שעושה כיום שימוש בשם המותג היא חטיבת המסחריות של ג'נרל מוטורסGMC – אשר עדיין לא מיוצגת באופן רשמי בישראל.

    האמר החשמלי, שמיוצר במישיגן, ארה"ב, הוצג לראשונה בשנת 2020 וייצורו החל בסוף שנת 2021. להאמר החשמלי יש גרסת קרוסאובר (פסאודו ג'יפ) סגורה וגרסת טנדר (ארוכה יותר) עם מרכב פתוח. עם משקל עצמי של 4.5 טונות האמר החשמלי הוא אחד מכלי הרכב היותר כבדים שנמכרים לצרכנים בארה"ב, אך למרות זאת – כושר ההעמסה של גרסת הטנדר הוא 590 קילוגרם בלבד.

    "הנציגה הטבעית" של GMC בארץ היא יוניברסל מוטורס, יבואנית קבוצת ג'נרל מוטורס אשר צפויה לשוב ולייבא את דגמי GMC המסחריים (בנוסף לדגמי שברולט המקבילים להם). עם זאת, רוב ה"האמרים" שיובאו ארצה בשנים האחרונות יובאו ביבוא אישי ומקביל. מבחינה זאת לא לגמרי ברור מדוע "נפלו" אנשי רשות המיסים דווקא על הדגם הזה במסמך העמדה שלהם. האמר (GMC) מיובא ארצה במספרים זעומים (עשרות עד מאות בודדות בשנה) אולם במחירים שנעים בין כחצי מיליון למיליון שקלים ויותר לכל כלי רכב כזה. באופן פרדוכסלי, ההאמר החשמלי זכה עד כה להכרה לצורכי מס רק בגלל שמשקלו גדול מ-3.5 טונות.

    מסמך העמדה החדש של רשות המיסים סוגר את הפרצה הזאת אבל כדאי לקרוא אותו בדרך פחות דווקנית, ולהעריך שהאמור בו מתייחס לכל כלי הרכב שעונים לאותן הגדרות ומיובאים או ייובאו בעתיד לישראל.

    לגישתה המקצועית של רשות המיסים 'האמר' "דומה במהותו לרכבים ("פרטיים")… מדובר ברכב יוקרתי עם חמישה מקומות ישיבה עם מאפייני נוחות ועם ארגז קטן יחסית… קיימים להם מאפיינים של רכבים העונים לשימוש פנאי כגון נוחות, התאמה לשטח קשה, חוויית נהיגה, חלון בגג, בקרת שיוט אדפטיבית, עיצוב חיצוני ופנימי, מולטימדיה מתקדמת וכדומה…
    …כפי שעולה מאתרי אינטרנט של היצרן והיבואן, רכבים מדגמים אלה מופנים לקהל לקוחות שמחפש רכב נוח, חדשני המתאים למטרות בילוי, ו(הם) משווקים ככלי רכב לשימוש פרטי ולא ככלי רכב לעבודה…

     

    המשמעות המעשית היא שהאמר, למרות העיצוב שלו, לא באמת נועד לשימושים מסחריים ולכן אי אפשר יהיה לתבוע עבורו זיכויי מס שונים שיכול לתבוע מי שמפעיל טנדר או משאית קלה, כמו ניכוי מס ערך מוסף.

     

    מבדיקת קטגוריית הבעלים של כלי רכב מהדגמים האמורים, נכון לחודש אוגוסט 2024, עולה כי 57% מן הבעלים הנם פרטיים, ורק 43% הנם עסקיים, ואין רכבים מסוג זה הרשומים על שם עמותות, רשויות מוניציפליות וכדומה…
    (בנוסף), המשקל המרבי המותר להעמסה על הרכב תואם את המשקל המורשה המותר לרכב נוסעים פרטי ו/או לרכבים המפורטים בתוספת הרביעית…

    לאור כל האמור לעיל 'רכב האמר' עונה להגדרת "רכב פרטי" כהגדרתו (בתקנות)… בין אם סיווגו הוא M2 (פרטי נוסעים, לפי הגדרת הרישוי) ובין אם סיווגו הוא N2 (משא פתוח שמשקלו מעל 3,500ק"ג). כפועל יוצא מהאמור, מס התשומות שהוטל על מכירתו לעוסק או על ייבואו בידי עוסק לא יהיה ניתן לניכוי, למעט מקרים בהם 'רכב האמר' מועסק דרך קבע בתנאי שדה או בחצרי העסק או המפעל, או השימוש בו הוא אך ורק לשימושים המנויים בתקנה (14ב() )2לתקנות".

    עוד מזכירים אנשי רשות המיסים ש"תקנה (14א) לתקנות אוסרת ניכוי מס תשומות בשל רכישת "רכב פרטי" בידי עוסק, למעט חריגים המנויים בתקנה (14ב) לתקנות…

    מס תשומות בשל רכישה או יבוא של רכב מסוג האמר חשמלי – GMC HUMMER EV ורכבים דומים לו, אשר סיווגו ברישיון הרכב הוא M2 פרטי נוסעים או שסיווגו הוא N2 משא פתוח (להלן יקראו סוגי הרכב – "רכב האמר"), אסור בניכוי… ללא קשר למשקלו, ו/או רכב הדומה במהותו ובמבנהו לרכבים המפורטים בתוספת הרביעית".

    בשורה תחתונה, מי שתכנן לייבא רכב בעל חזות מסחרית שלא באמת מיועד לעבודה – ברשות המיסים אומרים לו "!Don't".

     

     

    המשמעות המעשית היא שהאמר, למרות העיצוב שלו, לא באמת נועד לשימושים מסחריים ולכן אי אפשר יהיה לתבוע עבורו זיכויי מס שונים שיכול לתבוע מי שמפעיל טנדר או משאית קלה, כמו ניכוי מס ערך מוסף.

     

    לקריאה נוספת:

    בעלי רכב צמוד דורשים פיצוי מסוזוקי בגלל ה"ישראבלוף" ההיברידי
    משרד התחבורה מציג: אנחנו חבורת טמבלים
    גניבות הרכב זינקו תוך שנה וחצי ב-51.6%. ביטוח הרכב מתייקר ב-40%. הממשלה יכולה לצמצם את הגניבות כמעט לאפס

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.