• Ad
  • ריקול ענק לניסאן 480 אלף רכבים בגלל כשל במנוע הדגל שלה
    מסר דרמטי לשופטי ישראל: התקלה קיימת כנראה רק ב-0.08-1.17% מן המנועים, אבל בגלל הסיכון לתאונה כלי הרכב נקראים לבדיקה ולתיקון. הפדיחה הגדולה: כשל ייצור במנוע הדגל של ניסאן ואינפיניטי
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ניסאן צפון אמריקה הודיעה בתחילת החודש למינהל הבטיחות בדרכים הלאומי האמריקני (NHTSA) על קריאה לתיקון (ריקול) בטיחותית של כמעט 444,000 כלי רכב מתוצרת ניסאן ואינפיניטי אשר יוצרו בין השנים 2019-2024. הסיבה: תקלת ייצור עלולה לגרום להרס של מנועים תוך כדי נסיעה, ולתאונות. קרוב ל-38,000 כלי רכב נוספים זומנו לתיקון בקנדה, מה שמביא את ההיקף הכולל של הריקול הזה ליותר מ-480,000 בצפון אמריקה.

     

    אינפיניטי הורגת את QX50 ואת QX55 אבל הם לא יחסרו לכם

     

    על פי הדיווח של ניסאן למינהל הבטיחות בדרכים האמריקני הכשל במנועים נגרם בגלל פגם ייצור אפשרי של מסבים במנוע, שמתבטא בחריגה מסוימת בגודל שלהם. חריגה זאת עלולה לגרום להרס של מנוע תוך כדי נסיעה, וכפי שנכתב בהודעת הריקול של ניסאן: "כשל במנוע מגדיל את הסיכון לתאונה".

    מבחינת ניסאן, שמתהדרת בנוצות של יצרנית רכב יפנית עם כל מה שכרוך בכך מבחינת אמינות ואיכויות ייצור, הפדיחה הגדולה היא שהתקלה התגלתה ב"מנוע הדגל שלה" שבו הושקעו אינספור משאבים ומאמצים של מיטב המוחות, ולגביו נרשמו כ-300 פטנטים. מנוע זה אמור היה להשיג תצרוכת דלק משופרת באמצעות מערכת מתוחכמת שמשנה את יחס הדחיסה של המנוע בהתאם לעומס שמופעל עליו, אם כי במבחנים מעשיים הסתבר שהחיסכון האמיתי בדלק זניח ביחס למורכבות הטכנולוגית של המנוע.

    עם זאת, חשוב להדגיש שלפי הפרסומים של ניסאן הכשל לא נובע מן ההנדסה המתוחכמת של המנוע אלא מתהליך הייצור של רכיב ספציפי, וכאן גם טמון הדבר הכי חשוב והכי מעניין בריקול הזה.

     

    אינפיניטי הורגת את QX50 ואת QX55 אבל הם לא יחסרו לכם

    כאשר האחוז הבודד הוא את/ה ב-100%

    כלי הרכב שנקראו לתיקון בארה"ב מצוידים במנוע תלת צילינדרי בנפח 1.5 ליטר או במנוע ארבעה צילינדרי בנפח 2.0 ליטר, ולדברי ניסאן, "עד 1.17% מן המנועים הקטנים ועד 0.08% מן המנועים הגדולים יוצרו עם חריגה בממדים של מסבי המנוע".

    בואו נחזור ונדגיש פעם נוספת את הנתון החשוב הזה: לדברי ניסאן – הכשל התגלה בסך הכל בפחות מעשירית האחוז של טיפוס מנוע אחד ובקצת יותר מאחוז אחד של טיפוס מנוע שני (אגב, בהודעת מינהל הבטיחות אין הפרדה בין המנועים ומדובר על שיעור של 1.2%). מה שחשוב זה שלמרות האחוז הצנוע לכאורה – כאשר המנוע שמתקלקל מותקן ברכב שלך ומסכן את החיים שלך – אז את/ה 100% מן הסטטיסטיקה.

    ראוי שנתון זה יאיר את עיניהם של מספר שופטים ושופטות נכבדים בבתי משפט ישראלים אשר התבטאו לאחרונה במספר הליכים והרהרו אם תקלה שמתקיימת באחוזים בודדים מכלי הרכב היא "תקלה סדרתית" שמצדיקה פיצוי לבעלי הרכב.

    צריך לומר שבתעשיית הרכב העולמית אין "סטנדרט תעשייתי" שמגדיר אחוז כשל מינימלי כ"כשל סדרתי". המונח "כשל סדרתי" הוא בעיקרו מונח תפעולי שהגדרתו תלויה במגוון גורמים ולא מסתכמת בנוסחה מתמטית פשוטה.
    הרגולטורים ברחבי העולם לא מתייחסים לתפוצה של הכשל אלא לסיכון שעלול להיגרם בגללו, וכך גם תקנים בינלאומיים כמו תקן הבטיחות הפונקציונלית ISO 26262 לתעשיית הרכב. תקן זה עוסק בהערכת סיכונים, זיהוי כשלים פוטנציאליים ונקיטת אמצעים למניעתם או להפחתת השפעתם, כלומר בחומרת הנזק הפוטנציאלי מהכשל ולא בתדירות הופעתו.

    עם זאת, ברמה ה"תפעולית" של תעשיית הרכב מקובל להתייחס אל כשל שמופיע ביותר מ-1% מכלי הרכב או המערכות מאותו סוג כאל "כשל סדרתי", וזה גם מה שמבוצע כעת על-ידי ניסאן.

    כפי שדיווחנו כאן בדצמבר 2023, הקריאה לתיקון הוכרזה כמעט שנתיים לאחר שמינהל הבטיחות האמריקני הפדראלי פתח בחקירה לבחינת כשלים במנועים האלה. זאת אחרי ששישה בעלי ניסאן רוג' (המקביל האמריקני לניסאן אקסטרייל) דיווחו לו על רעשי דפיקה מן המנעים ועל איתור שבבי מתכת בשמן המנוע. במהלך החקירה נמצאו 24 דיווחים נוספים על אותן תופעות.

     

    ריקול ענק לניסאן 480 אלף רכבים בגלל כשל במנוע הדגל שלה

     

    חדשנות מול אמינות: אילו דגמים נקראו לתיקון?

    הדגמים שנקראים לתיקון בארה"ב הם אינפיניטי QX50 משנות הדגם 2019-2022, אינפיניטי QX55 משנת הדגם 2022, ניסאן אלטימה (2019-2020) וניסאן רוג' (2021-2024).

    במסגרת התיקון יבדקו אנשי המוסכים המורשים של ניסאן ואינפיניטי את עוקת השמן של המנועים כדי לאתר שבבי מתכת, ובמידת הצורך יתקנו את המנועים או יחליפו אותם.
    בכל כלי הרכב עם מנועי 1.5 ליטר – גם אם לא יתגלו שבבי מתכת במהלך הבדיקה – יוחלפו אטם עוקת השמן (וכמובן גם השמן עצמו), ויבוצע עדכון תוכנה של מחשב בקרת המנוע. בכלי רכב עם מנועי ארבעה צילינדרים שבהם לא יתגלו שבבי מתכת יוחלף שמן המנוע. כרגיל – כל הבדיקות והתיקונים יבוצעו על חשבון יצרנית הרכב.

    כאמור – המנועים שנקראים לתיקון עם מסדרת VC-Turbo המהפכנית של ניסאן – הראשונים בעולם שמציעים יחס דחיסה משתנה. במשך למעלה מ-20 שנה השקיעה ניסאן משאבים עצומים בפיתוח המנוע הזה ו"על הנייר" מדובר בהישג טכנולוגי מרשים. מערכת מכאנית רב-חיבורית מורכבת למדי משנה באופן רציף את הגובה המרבי שליו מגיעות הבוכנות כדי לאפשר למנוע לפעול ביחס דחיסה של 8:1 עבור כוח מרבי או 14:1 עבור חסכון בדלק.

    הבעיה היא שבמקום פשטות ואמינות ניסאן הנדסה מנוע עם מספר גדול של חלקים נעים, מסבים ונקודות כשל פוטנציאליות, וכל הסיבוך הזה לא הביא ישועה לעולם. במבחני צריכת דלק שביצע מגזין Car and Driver לאינפיניטי QX50 נמצא שהחיסכון בדלק זניח ביחס למנועים של אאודי Q5 וב.מ.וו X3 – והתוצאה מבחינת בעלי רכב היא סיכון משמעותי לכשל יקר.

     

    ריקול ענק לניסאן 480 אלף רכבים בגלל כשל במנוע הדגל שלה

     

    מה לגבי בעלי ניסאן ואינפיניטי בישראל?

    על-פי נתוני משרד התחבורה, כפי שאלה מפורסמים באתר המשרד, ניסאן עדיין לא פרסמה קריאה לתיקון דומה בישראל, וגם יבואנית ניסאן לישראל – חברת קרסו מוטורס – מסרה לנו שלא מדובר בדגמים ששווקו בארץ. ככל שידוע לנו, רק מנועי ה-2.0 ליטר יובאו לישראל עם דגמי אינפיניטי, אך כאמור – אנשי היבואנית טוענים שמנועים אלה לא יובאו ארצה.

    יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון שלישראל מגיעים כלי רכב גם ביבוא אישי ומקביל, ובעולם אידאלי מי שאמור לדאוג לביטחון הציבור זאת ממשלת ישראל באמצעות משרד התחבורה. כל עוד שמשרד התחבורה מתקשה לתפקד, ולמען הזהירות המונעת, בעלי ניסאן ואינפיניטי עם מנועי 1.5 ו-2.0 ליטר נדרשים לגלות ערנות ולשים לב לסימנים המקדימים שניסאן עצמה דיווחה עליהם: רעשים חריגים כמו נקישות מאזור המנוע, פעולה לא חלקה כמו רעידות, גמגומים או תחושה שהמנוע מתאמץ, או אזהרות ויזואליות כמו נורת "בדוק מנוע" או כל הודעת אזהרה אחרת שקשורה למערכת ההנעה.

    גם אם רכב יובא ביבוא אישי – לפי התקנות מי שאמור לטפל בו במקרה של ריקול זה היבואן הרשמי, ולכן אם אחד מהסימנים האלה מופיע ברכב שמותקן בו מנוע VC-Turbo יש ליצור קשר בהקדם עם אחד ממרכזי השירות המורשים של קרסו מוטורס, יבואנית ניסאן ואינפיניטי, לתאם בדיקה ולציין את החשש הספציפי.

     

    ריקול ענק לניסאן 480 אלף רכבים בגלל כשל במנוע הדגל שלה

    חברה במשבר: איך נראה העתיד של ניסאן?

    הריקול הזה מגיע בזמן הגרוע ביותר עבור ניסאן. החברה נמצאת במשבר: מיזוג אפשרי עם הונדה קרס בפברואר 2025, המכירות שלה צונחות, ובשנת הכספים 2024-2025 החברה דיווחה על הפסד נקי של 4.5 מיליארד דולר ועל צניחה של 90% ברווח התפעולי.

    כדי לשרוד הכריזה החברה הכריזה על פיטורים של עשרות אלפי עובדים (סבבים של 9,000, 11,000, ולאחר מכן תוכנית לפיטורי 20,000 עובדים עד לשנת 2027) ועל סגירה של שבעה מפעלים ברחבי העולם. ניסיון למיזוג עם הונדה לא עלה יפה, והמנכ"ל שלה, מקוטו אוצ'ידה, התפטר.

    באפריל השנה נכנס לתפקידו מנכ"ל חדש לניסאן, איוון אספינוזה, והוא מחפש דרכים או שותפים חדשים להצלת החברה. החדשות האחרונות בהקשר הזה מספרות על שיתוף פעולה שנרקם בין ניסאן להונדה (שוב הונדה) לייצור משותף של טנדרים לשוק האמריקני הרווחי, אבל ספק אם זה לבד יכול להטות את הכף.

    הריקול הענק של מנועי VC-Turbo עלול להיות המסמר האחרון בארון הקבורה של אחת הטכנולוגיות המהפכניות של ניסאן, אבל עבור בעלי רכב בישראל ובעולם זאת יכולה להיות תזכורת שלפעמים הפתרון הטוב ביותר הוא גם הפשוט ביותר – ושאמינות יכולה להיות יותר חשובה מחדשנות.

     

    ריקול ענק לניסאן 480 אלף רכבים בגלל כשל במנוע הדגל שלה

     

    נתקלתם בבעיה מהותית במנועי ניסאן או אינפיניטי, או בכל דגם אחר? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

    לקריאה נוספת:

    ניסאן בהצהרה דרמטית: אנחנו עדיין עומדים

    ניסאן לא רצתה את רנו אז הצרפתים בחרו ללכת עם ג'ילי

    לא עוצרות: אובדן בלמים פתאומי בוולוו, ריקול גם לקיה ספורטאז'

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • ריקול ענק לניסאן: 480 אלף רכבים בגלל כשל במנוע הדגל שלה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.