Ad

"קסדת חצי" תרד מראשי הרוכבים? לא כל כך מהר

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

הממשלה אישרה אתמול הצעת חוק שאם תאושר, תאסור על רוכבי דו-גלגלי את השימוש ב"קסדת חצי". יוזם ההצעה, ח"כ בועז טופורבוסקי, מבטיח להביא את ההצעה לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית כבר ביום רביעי הקרוב, אבל כלל לא בטוח שאישור הצעת החוק גם יביא במהירות להפסקת השימוש בקסדות מסוכנות

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (א') הצעת חוק של חבר הכנסת בועז טופורובסקי, לפיה תיאסר חבישת "קסדת חצי" על-ידי רוכבי אופנועים וקטנועים. לאחר אישור הצעת החוק, אמר ח"כ טופורובסקי כי "אישור החוק בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וזירוזו בדרך לחקיקה מלאה הם לא פחות ממצילי חיים".

על הצורך לאסור את השימוש ב"קסדת חצי" עמדו במשרדי הממשלה כבר לפני שנים לא מעטות. בעקבות תאונת דרכים בשנת 2010 שבה נהרג כדורגלן העבר אבי כהן, אף גיבש משרד התחבורה תקנה חדשה שאמורה הייתה להוציא אל מחוץ לחוק את השימוש ב"קסדת חצי". אלא שניסוח לקוי וסיבוכים ביורוקרטיים הביאו לכך שהתקנה לא אושרה בוועדת הכלכלה של הכנסת.

גם הצעת החוק של ח"כ טופורובסקי תידרש לחצות מכשולים רבים בדרך להפיכתה לחוק, למרות אישורה אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה. הבחירה בהליך של חקיקה ראשית מסבכת ומאריכה שלא לצורך את יישום האיסור על שימוש ב"קסדת חצי": לאחר ההצבעה בקריאה טרומית תועבר הצעת החוק לוועדת הכלכלה, שם תעבור הכנה לקראת קריאה ראשונה. אם וכאשר תאושר בוועדת הכלכלה, תחזור הצעת החוק למליאת הכנסת להצבעה בקריאה ראשונה, ומשם תשוב לוועדה לצורך הכנה לקריאות שנייה ושלישית. כאשר תסיים הוועדה את הכנתה תחזור הצעת החוק למליאת הכנסת, שם תאושר בקריאות שנייה ושלישית ותהפוך לחוק.

כמה זמן יימשך הליך החקיקה? אין כל דרך לדעת, שכן במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה עשויות לעלות התנגדויות והסתייגויות – כפי שאכן קרה כאשר משרד התחבורה הגיש את אותה תקנה שאמורה הייתה לאסור את השימוש ב"קסדת חצי" כבר לפני יותר משלוש שנים: במהלך דיון שהתקיים במאי 2011 התברר שהתקנה שניסח משרד התחבורה מבוססת על תו תקן ישראלי שאינו פתוח לעיון הציבור, ולכן עלול להביא למצב שבו תוטל סנקציה פלילית על רוכבים בגין שימוש בקסדה אסורה, למרות שאין ביכולתם כל דרך לברר מה בעצם אומר אותו תקן.

אולם, גם אם תסיים הכנסת את מלאכת אישור הצעת החוק בזריזות יוצאת דופן – דבר שכלל אינו בטוח, לאור הערכות כי הבחירות לכנסת יוקדמו – יישום החוק בפועל דורש הכנה של תקנות על ידי משרד התחבורה. הצעת החוק של ח"כ טופורובסקי קובעת כי התקנות יובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת בתוך שלושה חודשים מיום פרסום החוק ברשומות, וכך עלול האיסור על שימוש ב"קסדת חצי" לחזור לאותה נקודה בדיוק שבה נתקע בשנת 2011.

ומה עושים בינתיים הרוכבים? חלקם כמובן בוחרים לרכוב עם קסדות מלאות בלבד, כפי שעשו במועדון האופנועים הישראלי, שאסר על חבריו לחבוש "קסדת חצי". אולם, יש רוכבים שאינם נוקטים אמצעי זהירות נאותים, ולכן חשופים לסכנה הבטיחותית החמורה הכרוכה בשימוש בקסדות שאינן מספקות הגנה לראש.

בעניין זה ראוי להזכיר את מה שאומרים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "עקב רמת הפגיעות הגבוהה של רוכבי אופנועים, ועקב העובדה שפגיעות רבות של רוכבי אופנועים הן פגיעות ראש, הרשות תומכת בהצעת החוק וממליצה כי במדינת ישראל תיאסר מכירתן של קסדות שאינן מספקות הגנה נאותה לגולגולת, קרי 'קסדת חצי'".

את הדברים החמורים כתב היועץ המשפטי של הרשות ב-1 במרץ 2011, בהתייחסו להצעות חוק שהוגשו עוד בכנסת הקודמת. מאז לא קרה דבר, ורוכבים יכולים להמשיך לעשות שימוש ב"קסדת חצי", למרות הסכנה הברורה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad