היום כבר לכולם ברור שבעתיד המחשב ינהג במקומנו וכלי הרכב יהפכו לאוטונומיים לחלוטין. השאלה היא מתי זה בדיוק יתרחש והאם המהפכה הגדולה ביותר מאז המצאת המכונית תתרגש עלינו בתוך עשור עד עשור וחצי, או שמדובר במדע בדיוני שרובנו לא נזכה לראות בימי חיינו, ממש כמו מכוניות מעופפות באוויר וחיים על המאדים.
יצרניות רכב וחברות טכנולוגיה סבורות שהיום הזה הרבה יותר קרוב ממה שאנו חושבים וטוענות שלמעשה הטכנולוגיה כבר כאן וכמעט בשלה לחלוטין לשיווק נרחב, ושהמכשול הגדול ביותר הוא הרגולציה שמונעת מלעשות את הצעד הבא בדרך לשחרורו של האדם ממלאכת הנהיגה.
על כבישי קליפורניה, המדינה בה שוכנים מרכזי הפיתוח של ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, התקיימו בשנים האחרונות לא מעט ניסויים בכלי רכב ללא נהג וחברות פיתוח ובראשן גוגל צברו כבר מאות אלפי אם לא מיליוני קילומטרים של נהיגה אוטונומית. לפיכך, זה היה יותר ממתבקש שהרשויות במדינה כבר יתאימו את הרגולציה לקראת הצעד הבא בטכנולוגית העתיד.
עוד ב-TheCar:
גוגל – מאחורייך: אפל שכרה בסיס צבאי לפיתוח מכונית אוטונומית
שנחאי נגד עמק הסיליקון: מי תציג ראשונה מכונית אוטונומית?
וולוו: אשרו לרכבים אוטונומיים לעלות על הכביש, אנחנו נישא באחריות אם משהו ישתבש
ואכן בסוף השבוע ה-DMV (משרד התחבורה) בקליפורניה פרסם שורה של הצעות להסדרת הנושא בחוק אך בניגוד לציפיה לרוח גבית שתעודד את הפיתוח ותפתור את הסוגיות הקשורות בנושא, משרד התחבורה הקליפורני בחר להמליץ על גישה שמרנית מאוד שתקשה מאוד להפוך את הטכנולוגיה לזמינה לכל.
אם המתווה יאושר, אלה הם התנאים שיצרני מכוניות אוטונומיות והמשתמשים בהן יצטרכו לעמוד בהם:
1. יצרנים של כלי רכב אוטונומיים יצטרכו, לפני מעבר לניסוי בקנה מידה גדול או שיווק ללקוחות, לתת את כלי הרכב שלהם לבדיקה מקיפה על ידי צד שלישי שבמהלכה יבדקו ביצועיו והיכולת שלו לבצע תמרוני נהיגה מגוונים בעולם האמיתי, עם דגש על תפקוד נכון במצבי קיצון.
2. מאחר שמדובר במכונית מקושרת, היצרנים יהיו חייבים לחשוף בפני המשתמשים איזה מידע הם יאספו עליהם ויצטרכו לקבל אישור בכתב מהמשתמש כי הוא מאשר זאת.
3. היצרנים יצטרכו להגיש דוחות חודשיים מפורטים הכוללים סקירת ביצועים, שימוש ובטיחות שתכלול דיווח על כל אירוע חריג או תאונה.
4. ניסויים או שימוש במשאיות וכלי רכב מסחריים ללא נהג יהיו אסורים בכבישי קליפורניה.
5. השימוש ברכבים אוטונומיים יתאפשר לציבור רק דרך הסכמי החכרה ולא תותר בעלות פרטית על רכבים.
6. בכל רכב אוטונומי יהיו חייבים להיות מותקנים הגה ודוושות שיאפשרו לקחת את הפיקוד אם משהו משתבש ובכל זמן השימוש במושב מול ההגה יצטרך לשבת אדם עם רישיון נהיגה בתוקף ותעודת מפעיל של רכב אוטונומי שתונפק על ידי משרד הרישוי לאחר קורס.
7. האחריות על עבירות התנועה או כל נזק כתוצאה מתאונה תחול באופן בלעדי על המפעיל, גם אם הרכב הופעל במצב אוטונומי.
בסיכומן של ההמלצות, ציין משרד התחבורה בקליפורניה כי "בהתחשב בסיכונים אפשריים במעבר לטכנולוגיה חדשנית ופורצת גבולות שכזו, אנו כנציגי החוק מאמינים שהיצרנים צריכים לצבור עוד הרבה ניסיון בכלי רכב ללא נהג לפני שחרור מלא של החסמים והפיכתה של הטכנולוגיה לזמינה לכל".
עם זאת, לא בטוח שהתקנות החדשות מגנות על הציבור ומומחי תחבורה שונים מציינים שהן לא מציאותיות. "הדרישה שבכל רכב ישב בעמדת הנהג מישהו שיתרכז בדרך ויהיה מוכן לקחת את ההגה לידיים בכל רגע נתון למעשה מבטלת את הצורך במכונית ללא נהג והציפיה שאותו נהג ידע באמת להשתלט על הרכב במקרה חירום קיצוני בשבריר שניה היא פשוט לא מציאותית", סיכמו אותם גורמים.
למרות שההמלצות החד משמעיות היכו בתדהמה את צוותי הפיתוח, בשלב זה מרבית השחקניות המרכזיות בתחום הנהיגה האוטונומית מנסות לשמור על ממלכתיות ולא ממהרות להגיב, אך אין ספק שאם ההמלצות הללו יהפכו לתקנות מחייבות הן יקשו מאוד על המשך הפיתוח וימנעו לחלוטין את ההתקדמות לעבר רכב העתיד שיוציא באופן סופי את הנהג מהמשוואה.
דובר של גוגל, שהתקנות החדשות למעשה יחסלו את קונספט הפודים העירוניים – אותם תרמילי הסעה קטנים שהחברה הציגה לפני מספר חודשים ולא כוללים דוושות או הגה ואמורים להוביל אנשים מנקודה א ל-ב' בלחיצת כפתור, התייחס להמלצות החדשות בקצרה וציין: "אנחנו מאוכזבים מאוד מכך שהרשויות בקליפורניה מפרסמות המלצות שיוצרות תקרה ברורה ומונעות מימוש אמיתי של הפוטנציאל שהטכנולוגיה החדשה מציעה".
כעת נותר רק לראות האם מדובר, בדומה לשלל תקנות הזויות מראשית ימי הרכב שהגבילו את השימוש בכלים ממונעים וכללו הגבלת מהירות לעד 4 קמ"ש וליווי רגלי של אדם המנופף כל העת בדגל אדום כדי להזהיר את משתמשי הדרך מהכלי המסוכן המתקרב, להמלצות שיהפכו במהרה ללא רלוונטיות ולחסרות כל תוכן, או שמדובר במכשול אמיתי בדרך לעתיד.