• Ad
  • כל מה שלא מספרים לכם על צמיגים למכוניות חשמליות
    חלק מן המחיר שמאמצים מוקדמים של טכנולוגיה נאלצים לשלם נובע מהיעדר תחרות בשוק. כך תבחרו צמיגים מתאימים למכוניות חשמליות, ותאריכו את אורך החיים שלהם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מהפכת הרכב החשמלי משנה את תעשיית הרכב ובמידה מסוימת את העולם כולו, אבל כמו בכל מהפכה – הראשונים שניצבים בחזית נדרשים לשלם מחיר. אחד התחומים שלא תמיד נלקחים בחשבון בעת רכישת מכונית חשמלית הוא נושא הצמיגים, אשר עלול להכביד כלכלית על המשתמשים בשנים הראשונות.

    בכתבה זאת נתאר את הייחוד של צמיגים לרכב חשמלי, נסביר מדוע הם יקרים יותר, ונתאר כיצד להשתמש בהם נכון, לתחזק אותם כראוי ולהאריך ככל שאפשר את משך השימוש היעיל בהם.

     

    כל מה שלא מספרים לכם על צמיגים למכוניות חשמליות

     

    מה ההבדל?

    מכוניות חשמליות בנות הדור הנוכחי כבדות יותר לפחות ב-10% מאשר מכוניות מקבילות עם מנועי בעירה, וזה בגלל משקל הסוללה. ככל שהמסה שמועמסת על הצמיגים גדולה יותר כך גדל הבלאי שלהם כתוצאה מן ההתנגדות לגלגול ובגלל עומסי הבלימה הגדולים יותר. בנוסף, התאוצות של רכב חשמלי חזקות יותר בזכות מומנט עדיף של מנועים חשמליים, אשר מתקבל כבר בסל"ד אפסי. תחת "רגל כבדה" גם זה מגדיל את שחיקת הצמיגים.
    המשמעות היא שצמיג שתוכנן עבור מכוניות קלות יותר יישחק מהר אם יתקינו אותו על גלגליה של מכונית חשמלית, ויתקשה לספק אחיזה מספקת בעת בלימה – מה שיתבטא במרחקי בלימה ארוכים יותר. מצד שני – צמיגים שתוכננו לכלי רכב כבדים יותר נמכרו עוד לפני עידן הרכב החשמלי ומוצעים גם כעת בשוק.

    ככלל, יצרניות הצמיגים הגדולות נהנות ממתח הרווחים הגדול ביותר שלהן על צמיגים "מיוחדים" ובעיקר על כאלה שמותקנים על מכוניות יקרות, והן משתדלות לעבוד צמוד ליצרניות הרכב גם מכיוון שאלה לקוחות טובים (על אף שהם עובדים איתם על מתח רווחים נמוך), ובעיקר מפני שהן מאד רוצות את פלח השוק של "הרכבות ראשונות" או "הרכבות מקוריות".

    הסיבה: בעלים של מכונית חדשה אשר חייב להחליף צמיג בודד שנפגע בגלל נזק מזדמן ייאלץ וגם יסכים לשלם יותר תמורת צמיג בודד מאותו סוג ודגם שכבר מותקן במכונית שלו. זה פשוט פחות יקר מאשר להחליף צמד צמיגים או רביעיה. לכן, כבר בראשית עידן הרכב החשמלי מיהרו כל יצרניות הצמיגים הגדולות לפתח "צמיגים ייעודיים לרכב חשמלי", וחלקן השקיעו לא מעט כסף בתוכן שיווקי שמסביר לבעלי רכב חשמלי מדוע הם פשוט חייבים לבחור בצמיגים ייעודיים. יתרה מכך: רוב יצרניות הצמיגים הגדולות אפילו ממתגות את הצמיגים האלה עם סימונים ייחודיים, כדי שלא נתבלבל חלילה.

     

    כל מה שלא מספרים לכם על צמיגים למכוניות חשמליות

     

    הסודות המסחריים החשובים ביותר של כל יצרניות הצמיגים קשורים להרכבים המדויקים של ה"גומי" שממנו הם מיוצרים, וגם לשיטת הבנייה של אלמנטים בתוך הצמיג עצמו. כל אלה משפיעים על העמידות לגלגול ועל קצב הבלאי של הצמיג, וקובעים את רמת האחיזה ומרחקי הבלימה מחד, ואת אורך החיים של הצמיג מאידך. הצד האחר במשוואה שקובעת את ההתנגדות לגלגול ואת רמת האחיזה היא החיסכון בדלק: ככל שהרכב "משקיע" יותר אנרגיה באחיזה הוא פחות חסכוני באנרגיה – בין אם בדלק או בחשמל. יצרניות הצמיגים טוענות שצמיגים ייעודיים לרכב חשמלי מתאפיינים בחיסכון באנרגיה (כלומר התנגדות נמוכה יותר לגלגול), וגם שהם קלים יותר פיזית, כדי לחסוך במשקל.

    תיאורטית, אם יצרניות הצמיגים אכן עומדות במילה שלהן – לתכונות האלה אמורה להיות השפעה של עד 5% לערך על טווח הנסיעה בכל טעינה, ועבור רכב חשמלי זה יכול להיות משמעותי. מצד שני, אם יש לכם תחושת דה-ז'אוו אתם לא טועים: גם לפני עידן הרכב החשמלי סיפרו לנו יצרניות הצמיגים שהן פיתחו צמיגים "חסכוניים באנרגיה" לטובת חיסכון בדלק ובזיהום אוויר, ובהיעדר נקודת ייחוס אובייקטיבית קשה לבלוע את הטיעונים האלה כשהם לא מבושלים.

     

    כל מה שלא מספרים לכם על צמיגים למכוניות חשמליות

     

    טענה אחרת, שגם אותה אין לנו דרך לאשר או לשלול, היא שהרכב הגומי משפיע על כמות הרעש שצמיג מייצר בתוך כדי גלגול, ומכיוון שכלי רכב חשמליים מתברכים בפעולה ובנסיעה שקטות מאד – זאת אמורה להיות נקודה משמעותית לזכות צמיגים ייעודיים לרכב חשמלי.

    העניין הוא שמבחינתנו – משתמשי הקצה – אין דרך אובייקטיבית לדעת מה ההבדל בין הרכב הגומי של יצרנית א' לעומת זה של יצרנית ב', וגם לא בין דגם 1 לבין דגם 2 של כל יצרנית. כל שנותר לנו זה לסמוך על ההבטחות של יצרניות הצמיגים אשר מספרות לנו שהצמיגים ה"ייעודיים" שלהן הונדסו במיוחד עבור כלי רכב חשמליים.

    שני ההבדלים האובייקטיבים היחידים, אם מתעלמים מן הסימונים המרהיבים על הצמיגים עצמם – הם בפרופיל הצמיג ובמהירות המרבית לה הוא מיועד. הנטייה במכוניות חשמליות להשתמש בצמיגים בעלי חתך גבוה יותר, כלומר כאלה שהם צרים ו"גבוהים" יותר (ביחס שבין רוחב הצמיג לגובה הדופן שלו), ומכיוון שרוב המכוניות החשמליות ממילא מוגבלות אלקטרונית למהירויות שבין 130-180 קמ"ש אין צורך או טעם לנעול להן צמיגים שמסוגלים להתגלגל במהירויות של 250 קמ"ש.

    לסיכום פרק ההבדלים – כאשר בוחרים צמיגים לרכב חשמלי חשוב לקחת בחשבון את המשקל הגבוה יותר של מכונית חשמלית, ואת דרישות יצרנית הרכב.

    תתכוננו לשלם מחיר

    על אף שרובנו נחשפנו לכמה עשרות שמות מותג שונים של צמיגים, האמת היא שתעשיית הצמיגים העולמית היא אחת התעשיות הריכוזיות ביותר. רוב שוק הצמיגים בעולם נשלט על-ידי קומץ יצרניות אשר השתלטו במהלך השנים על יצרניות אחרות או המציאו מותגים חדשים, וכל אחת מהן מציעה מגוון רחב של שמות מותג שכולם מכניסים כסף אל אותה קופה.

    כרגיל בישראל, הרגולציה המקומית מקשה מאד על קיומה של תחרות אמיתית, וגם שוק ההפצה של צמיגים מאד ריכוזי עם מספר קטן של יבואנים שכל אחד מהם משווק מספר מותגים. בשוק המכוניות (להבדיל מן השוק הדו-גלגלי) מתקיים אמנם יבוא מקביל שמרסן מעט את השתוללות המחירים, אבל כמו בתחומים רבים נוספים – גם בעולמות הצמיגים משלמים בעלי הרכב הישראלים מחירים גבוהים בהרבה מאלה שמשלמים בעלי רכב באירופה, ארה"ב או מדינות מפותחות ברחבי העולם.

    העניין הוא שצי הרכב הישראלי מונה קרוב ל-4 מיליון כלי רכב ורובם המכריע לא חדשים, ולכן מתקיים יבוא (ישיר ומקביל) של צמיגים פחות יקרים אשר מיוצרים תחת שמות מותג פחות "נחשבים". כיום אפשר לקנות צמיגים סבירים למכוניות עממיות עם מנועי בעירה תמורת 150-300 שקלים לצמיג כולל איזון והתקנה. לעומת זאת – צמיגים ייעודיים לרכב חשמלי מיוצרים עדיין תחת מספר קטן יותר של מותגים, ואלה שואפים למקסם את הרווחים שלהם ולמכור אותם במחירים גבוהים.

     

    כל מה שלא מספרים לכם על צמיגים למכוניות חשמליות

     

    שאלת 1,000 השקלים (לצמיג) היא האם אנחנו, כצרכנים, חייבים לרכוש דווקא צמיגים שממותגים כצמיגים ייעודיים לרכב חשמלי, והתשובה הפשוטה היא: לא. נכון, עדיף – במידת האפשר – להשתמש בצמיגים שכביכול תוכננו למשימה ספציפית, אבל השאלה היא באיזה מחיר. על כל צמיג שנמכר בישראל מוטבעים, בנוסף למידות שלו, גם קוד המהירות (מסומן באותיות לטיניות) וקוד העומס (משקל, מסומן במספר דו או תלת ספרתי), והדבר החשוב באמת הוא לבחור צמיגים שמתאימים להגדרות היצרניות השונות כפי שאלה רשומות בספרי הרכב.

    ככלל, בתנאי שימוש סבירים צמיגים נורמליים צריכים להיות טובים ל-100-130 אלף קילומטרים של נסיעה, אבל לא אמורים לשמש במשך יותר מ-6 שנים בגלל בלאי והתיישנות של הגומי. במילים אחרות, ברוב המכוניות "הרגילות", שנהגיהן נוסעים בהן פחות מ-15,000 קילומטרים בשנה, צריך להחליף את הצמיגים בגלל ההתיישנות שלהם ולא בגלל בלאי. נכון – שחיקת צמיגים במכונית חשמלית גבוהה עד כדי 20% ביחס למכונית עם מנוע בעירה בגודל דומה, אבל רוב הסיכויים שגם אם תשתמשו בצמיגים לא ממותגים לא "תסיימו" אותם לפני שממילא יגיע מועד שבו כדאי להחליף אותם בכל מקרה. עם זאת – אף פעם לא צריך להגיע למצב שבו שחיקת הצמיגים מוגזמת ולא נותרו בהם חריצים – צריך לקחת בחשבון החלפת סט צמיגים אחת לחמש שנים למרות שנותר בהם "בשר".

    כל מי שקנה מכונית חשמלית בשנה-שנתיים האחרונות, ויתמזל מזלו שלא להיקלע לסיטואציות הרסניות, יכול לסמוך על "ההרכבה הראשונה" של יצרנית הרכב שלו ולחשוב על החלפת צמיגים בעוד שלוש או ארבע שנים (או 100,000 קילומטרים וכמובן בהתאם למידת הבלאי). עד אז – צריך לקוות – יהיה בשוק שלנו היצע מספק של צמיגים ייעודיים לרכב חשמלי גם מאת מותגים שכרגע עדיין לא שם.

    במקרה המצער שבו תידרש החלפת צמיגים מוקדמת כדאי לעצור לרגע ולא למהר לקנות דווקא צמיג ממותג ספציפית לרכב חשמלי. ההמלצה שלנו – תמיד – היא לא להתפשר על מותגים עלומים ללא אבא ואמא, אבל גם לא לנהות כסומא אחר שמות מותג נוצצים. כדאי לעשות סקר שוק ולבדוק אילו צמיגים מוצעים, ובעיקר לשים לב שהם מתאימים במידות ובתכונות המהירות והעומס לדרישות של יצרניות הרכב. החלטה מושכלת צריכה להעדיף צמיגים של מותגים איכותיים – אבל לא בכל מחיר.

    צמיג איכותי יספק אחיזת כביש טובה יותר ומרחקי בלימה קצרים יותר – ולכך יש ערך בטיחותי עצום – אבל בל נשכח את מה שנאמר כאן קודם: חלק ממותגי הצמיגים הפחות ידועים מיוצרים על-ידי יצרניות הצמיגים הגדולות והמוכרות, והם איכותיים למדי.

     

    כל מה שלא מספרים לכם על צמיגים למכוניות חשמליות

     

    מדריך: כך תשמרו על הצמיגים ותאריכו את חייהם

    תמיד כדאי לזכור שגם אם מחירי הצמיגים לרכב חשמלי יהיו גבוהים יותר – סך עלויות השימוש והתחזוקה של רכב חשמלי נמוכות בהרבה ביחס לכלי רכב עם מנועי בעירה. יחד עם זאת – ממש לא משנה באיזה כלי רכב נוהגים – שמירה על מספר כללים בסיסיים חשובה לבטיחות ומאריכה את אורך חיי הצמיגים.

    הכלל הראשון, שעשוי להישמע כמעט טריוויאלי ובכל זאת רבים לא מקדישים לו מספיק תשומת לב, הוא שמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגים. נסיעה עם צמיגים שלחץ האוויר בהם נמוך מידי מגדילה את צריכת האנרגיה ואת הסיכויים לפיצוץ של הצמיג, וגם מגדילה את הבלאי שלו, ואילו נסיעה עם לחץ אוויר גבוה מידי פוגעת ביציבות הרכב ובנוחות הנסיעה ומגבירה גם היא את הבלאי.
    לחצי הניפוח הדרושים רשומים בדרך כלל על דלת הנהג או המשקוף שלה, או מאחורי דלתית שקע הטעינה, אבל הכי קל לרשום לעצמנו פתק ולשים אותו בתא הכפפות – גם כתזכורת לביצוע בדיקת לחץ אוויר אחת לשבועיים שלושה. חשוב לזכור שמכוניות חשמליות עלולות לגרום לנו ל"עצלנות תחזוקה", מפני שהן משכיחות מאיתנו את הימים הרחוקים שבהם נדרשנו לבדוק את מפלס שמן המנוע או להחליף שמן ומסננים. אבל את תחזוקת הצמיגים אסור להזניח, ובאותה הזדמנות, כאשר בודקים לחץ ומנפחים צמיגים, צריך להעיף מבט ולוודא שאין פגיעות, התנפחויות או סדקים כתוצאה ממפגשים לא טובים עם מהמורות או מדרכות.

    הכלל השני, שחשוב לא פחות מן הכלל הראשון, הוא לסגל הרגלי נהיגה נכונים, וגם זה תקף גם במכוניות "רגילות". תאוצות חזקות ובלימות חזקות מבזבזות אנרגיה וגורמות לבלאי רב של הצמיגים, ואילו תמרוני חניה שגויים וטיפוס על מדרכות גורמים לנזק מיותר. למשל, כאשר מסובבים את ההגה בחניה עדיף להימצא בנסיעה, אפילו איטית מאד, כדי לצמצם שחיקה נקודתית של הגומי.

    כלל שלישי, שגם הוא חשוב בכל מכונית ובפרט בכלי רכב כבדים, הוא לבצע 'רוטציה' של צמיגים לפחות אחת לשנה, ובהתאם להוראות יצרנית הרכב. כך אפשר להשיג שחיקה אחידה יותר של כל הצמיגים ולהאריך את משך השימוש בהם. במכוניות שבהן יש צמיג חליפי בגודל סטנדרטי כדאי להכניס גם אותו לסבב כדי לא למצוא את עצמכם כעבור כמה שנים עם צמיג יבש ומצומק.

     

    עד כמה מתקצר טווח הנסיעה של רכב חשמלי בגלל הקור?

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.