• Ad
  • עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק
    מאות אלפי כלי רכב עם מנועי פיורטק דור 3 נקראו לתיקון באירופה, ולא בפעם הראשונה. בישראל זומנו רק חלק מדגמי פיג'ו, ג'יפ ואלפא-רומיאו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בעלת הבית של פיג'ו, סיטרואן ואופל רחוקה עדיין ממתן פתרון מוחלט לכמה מיליוני כלי רכב עם מנועי 'פיורטק' מן הדור הראשון והשני – שבחלקם התגלו מספר כשלים שבגללם היא נתבעת על-ידי אלפי בעלי רכב שנפגעו – והנה היא נאלצת להתמודד פעם אחר פעם עם כשלים גם במנועי פיורטק מן הדור השלישי.

     

    עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק

     

    רצועת התזמון הטבולה שהותקנה בדור הראשון והשני של מנוע פיורטק – זו שחלקיקים ממנה חיסלו כל כך הרבה מנועים – הוחלפה אמנם בשרשרת פלדה, אבל זה לא פתר את כל הבעיות של המנוע הזה.

    באמצע אוגוסט פרסמה רשות הבטיחות של האיחוד האירופאי קריאה לתיקון נוספת בסדרת קריאות לתיקון של מנוע פיורטק דור 3, והפעם בגלל כשל בחיבור של צינור דלק בלחץ גבוה אשר עלול לגרום לדליפת דלק. לדברי יבואנית פיג'ו-סיטרואן-אופל לישראל – קריאת תיקון דומה פורסמה גם בישראל לחלק מדגמי פיג'ו. לא צריך דמיון מפותח כדי להבין למה עלולה לגרום דליפת דלק לתוך תא מנוע של מכונית, אבל מסתבר שבנוסף לסכנה הברורה (שבמקרים חמורים תפרוץ שריפה), תקלה כזאת עלולה לגרום גם לצריכת דלק מוגברת.

    יצרנית הרכב ממעיטה באופן רשמי בסיכון ומגדירה אותו כ"זניח מאוד" או "נדיר", אבל בהודעת הריקול שפורסמה בגרמניה נכתב שעד ל-17 ביוני 2025 דווח על 11 שריפות של כלי רכב כתוצאה של הכשל הזה.

    הכשל בחיבור צינור הדלק בלחץ גבוה מעורר שאלות בנוגע לתהליכי הייצור במפעלי הייצור של סטלנטיס, והיקף הקריאה לתיקון עצום: כ-237,992 כלי רכב זומנו למוסכים בצרפת בלבד, ורבים נוספים במסגרת ריקול זהה שהוכרז גם בספרד, באיטליה ובשווקים אירופאים נוספים. הכשל קיים במספר קווי מוצרים פופולריים, בהם גם החדשים ביותר של סטלנטיס: באירופה זומנו לתיקון שמונה מותגים מרכזיים וקרוב ל-30 דגמים: פיז'ו (208, 308, 408, 2008, 3008, 5008), סיטרואן (C3 איירקרוס, ,C3 C4, C4X, C5 איירקרוס, C5X), DS (DS 3 קרוסבק, DS 4), אופל (אסטרה, קורסה, פרונטרה, גרנדלנד, מוקה), פיאט (600, גרנדה פנדה), ג'יפ (אוונג'ר), אלפא-רומיאו (ג'וניור) ולנצ'יה (אפסילון).

     

    יצרן דגם טווח תאריכי ייצור
    פיג'ו 208 11.4.2023 – 22.4.2025
    פיג'ו 308 2.4.2024 – 17.4.2025
    פיג'ו 408 2.4.2024 – 17.4.2025
    פיג'ו 2008 4.4.2024 – 22.4.2025
    פיג'ו 3008 26.10.2022 – 23.5.2024
    פיג'ו 3008 26.7.2023 – 22.4.2025
    פיג'ו 5008 7.11.2022 – 9.10.2024
    פיג'ו 5008 5.12.2023 – 22.4.2025
    סיטרואן C3, C3 Aircross 2023 – 2025
    סיטרואן C4, C4X, C5 Aircross, C5X 2023 – 2025
    DS DS3 II, DS4 II 2023 – 2025
    אופל קורסה, מוקה, פרונטרה 2023 – 2025
    אופל אסטרה, גרנדלנד 2023 – 2025
    פיאט 600, גרנדה פנדה 2023 – 2025
    ג'יפ אוונג'ר 2023 – 2025
    אלפא רומיאו ג'וניור 2023 – 2025
    לנצ'יה אפסילון 2023 – 2025

     

    בישראל, נכון להיום, זומנו לתיקון רק מספר דגמים של פיג'ו (5008,3008,208), ולא נקראו לתיקון דגמים של סיטרואן, אופל, DS ופיאט. כן זומנו לתיקון דגמי ג'יפ אוונג'ר ואלפא-רומיאו ג'וניור.

     

     

    עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק

     

    כשל אחרי כשל, לפי הסדר

    בפברואר 2024 הכריזה יצרנית הרכב באופן רשמי על ריקול לתקלה סדרתית ראשונה במנועי פיורטק מן הדור השלישי,  וזו נגעה בחלק מן המנועים שיוצרו עד ל-17 בפברואר 2024. התקלה: הרכבה לקויה של בורג בגלגל השיניים של גל הזיזים (camshaft sprocket). לדברי יצרנית הרכב – זה עלול לגרום לתקלה בתזמון המנוע, לרעשים חריגים מן המנוע, ל"גמגומי הצתה" (misfiring), להדלקת נורת "בדוק מנוע" ולאובדן כוח מנוע. אם הבעיה לא מטופלת היא עלולה לגרום לבלאי מואץ או לנזק משמעותי למנוע.

    יצרנית הרכב ביצעה פעולות מתקנות בפס הייצור בשני שלבים (31 בינואר ו-18 בפברואר 2024), ואלה כללו שדרוג של מנגנון תזמון השסתומים המשתנה (phaser) ושימוש בבורג חדש לגלגל השיניים. כלי רכב שיוצרו לאחר תאריכים אלה לא מושפעים מהבעיה, וככלל – תיקון בכלי הרכב שנמכרו מכוסה במסגרת אחריות היצרן.

    במהלך שנת 2024 החלו לצוץ דיווחים של בעלי רכב באירופה לגבי תקלות בתיבת ההילוכים האוטומטית משולשת-המצמדים מדגם e-DCS6 אשר מותקנת במערכת ההנעה ההיברידית-מתונה (48 וולט) שמחוברת למנועי פיורטק דור 3. מערכת היברידית זאת מניעה מגוון רחב של דגמים מתוצרת סיטרואן, DS, אופל ופיג'ו וכן במותגים נוספים של יצרנית הרכב סטלנטיס. דיווחי המשתמשים היו לגבי בעיות תפקוד שונות – החל מהתרעות על לוח המכשירים, דרך קושי בשילוב הילוכים ועד להשבתה נקודתית של מכוניות.

    לפני כשנה ביצעה יצרנית הרכב קמפיין ראשון לטיפול בתלונות והוא התמקד בעדכון תוכנה ליחידת הבקרה של התיבה, וזאת בדגמים שונים של פיג'ו, סיטרואן, DS ואופל. מאוקטובר 2024 הורחב הטיפול וכלל גם בדיקות מכאניות, עד כדי החלפת תיבה במקרים מסוימים. בדצמבר 2024 דווח באירופה על הרחבת רשימת הדגמים (כולל מותגים נוספים בקבוצה), והשנה מוסיפים לצוץ דיווחים של בעלי רכב, כולל שרשורים בפורומים אודות סימפטומים שונים שקשורים בתיבה.

     

    עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק

     

    כשל מתזי השמן

    בפברואר 2025 הכריזו אנשי סטלנטיס על כשל סדרתי שני במנוע עצמו, הפעם בהיקף נרחב מאד של כ-270,000 כלי רכב, וזאת כדי לתקן את מה שהוגדר ככשל במתזי קירור שמן (oil jet cooling nozzles) במנועי 1.2 ליטר. לטענת יבואנית פיג'ו, סיטרואן ואופל לישראל – לישראל לא יובאו מנועים עם כשל כזה.

    על-פי תיאור התקלה, כפי שפורסם על ידי רשויות הבטיחות של האיחוד האירופאי וגם על ידי עמיתיהם הגרמנים, הכשל עלול לגרום להתפרקות של מתזי השמן ולמניעת קירור יעיל של הבוכנות ושל גל הארכובה – מה שעלול להוביל לנזק הרסני למעטפת המנוע (חור בבלוק המנוע) וכתוצאה מכך עלול שמן מנוע להיות מותז על מערכת הפליטה הלוהטת ולגרום לסכנת התלקחות. יצרנית הרכב קראה לתיקון לכלי רכב שיוצרו בין אוקטובר 2022 לאוקטובר 2024, בהם למשל סיטרואן C3, אופל קורסה, ופיג'ו 208.

    יצרנית הרכב טוענת שהגורם לתקלה הם מתזי שמן פגומים שסופקו לה, אלא שטענה זו מעוררת מספר שאלות. ראשית, זה לא מסביר את הטענה לפיה הקריאה לתיקון מוגבלת למנועים עם הספקי מנוע של 81/82 כוחות סוס, ולא מתקיימת במנועים עם הספקים אחרים. שנית – תיאור התיקון לא כולל החלפה של המתזים הפגומים לכאורה, אלא אך ורק את החלפת מסנן השמן ושימוש בשמן מנוע חדש בתקן ספציפי.

    אם אכן קיים כשל בסדרת ייצור מוגבלת של מתזים שסופקו על-ידי ספק חיצוני – לא ברור מדוע במהלך קריאה לתיקון לא מוחלפים מתזים פגומים, וגם לא ברור מה ההבדל בינם לבין מתזים שמותקנים במנועים האחרים. כאמור –  יבואני פיג'ו-סיטרואן לישראל טוענים שהכשל הזה כלל לא קיים במנועים שיובאו לישראל, ושהיצרנית לא הכריזה על קריאה לתיקון בנושא זה בישראל.

     

     

    כשל שלישי: צינור דלק בלחץ נמוך

    עוד בטרם יבש הדיו על ריקול מתזי השמן וסטלנטיס פרסמה קריאה לתיקון של כלי רכב רבים ושונים שיוצרו במהלך שנת 2024, לאחר שנמצא פגם בתכנון או בהרכבה שגורם לכך שצינור הדלק בלחץ נמוך עלול לבוא במגע פיזי עם בורג של אחד מסלילי ההצתה (ignition coil). חיכוך מתמשך בין הצינור לבורג עלול לשחוק את דופן הצינור ולגרום לנזילת דלק – וזה  גורם לסכנת שריפה. כשל זה משפיע באופן ספציפי על דגמי פיג'ו מסוימים (308, 3008, 408, 5008) ועל דגמי אופל/ווקסהול אסטרה L וגרנדלנד שיוצרו בעיקר במהלך שנת 2024.

    באוגוסט פורסמו קריאות לתיקון מספר 4 ומספר 5. הקריאה המפחידה יותר, כאמור, היא התיקון של נזילת דלק מצינור הלחץ הגבוה: מסתבר שאומים בחיבור של צינור הדלק שממוקם בין משאבת הלחץ הגבוה למסילת ההזרקה המשותפת (חלק ממערכת ההזרקה של המנוע) לא הודקו כראוי והם עלולים להשתחרר ולאפשר לדלק בלחץ גבוה להינתז ישירות אל תוך תא המנוע החם. זרם דלק בלחץ גבוה יוצר סכנה חמורה לשריפה.

     

    עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק

     

    הדגמים שמושפעים יוצרו מסוף שנת 2022 (כאשר הדור השלישי נכנס לייצור סדרתי) ועד לאמצע השנה הנוכחית, וכוללים דגמים שונים של פיג'ו, סיטרואן, אופל, DS, פיאט, ג'יפ ואלפא רומיאו. במסגרת הקריאה לתיקון יבוצע הידוק מבוקר של האומים למומנט הסגירה הנכון. כאמור – יצרנית הרכב פרסמה בישראל, באמצעות היבואנית, רק שתי קריאות לתיקון שנוגעות למותגי קבוצת פיג'ו-סיטרואן: אחת שנוגעת לפיג'ו 3008 והתיאור שלה הוא "חשש לליקוי בהידוק צינור הדלק שבתא המנוע", והשני לפיג'ו 208, 3008 ו-5008 שהתיאור שלה הוא "חשש לליקוי בהתקנת צינור הדלק".

    לעומת זאת, באמצעות חברת סמלת, יבואנית מותגי קבוצת פיאט-קרייזלר, פורסמו ריקולים לג'יפ אוונג'ר ולאלפא-רומיאו ג'וניור ובתיאור שלהם כתוב: "אפשרות לדליפת דלק בצינור הלחץ הגבוה ובתרחיש הגרוע ביותר לשריפה ברכב עקב שחרור של האומים".  תיאור הריקול באירופה, אגב, הוא " The vehicle may have a fuel leak in the high-pressure hose, between the high-pressure pump and the rail, because of loose nuts. This may cause a fire in the vehicle."

     

    עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק

     

    הכשל החמישי, שפורסם  באוגוסט, לא נוגע פיזית במנוע עצמו, אלא במיכל הדלק של דגמים שונים של פיג'ו שברובם מותקנים מנועי פיורטק מן הדור השלישי: כתוצאה מפגם תכנון או ייצור של מיכל הדלק הוא עלול שלא להיות אטום כראוי, ובנזין עלול לדלוף ממנו החוצה. דלק עלול לבוא במגע עם רכיבים חמים ולגרום להתלקחות ושריפה של הרכב.

    סטלנטיס הכריזה על קריאה לתיקון של דגמי פיג'ו 208 ו-2008 שיוצרו בין יוני 2023 לאפריל 2025, אבל לא פרסמה ריקול דומה בישראל.

    פנינו אל יבואנית פיג'ו-סיטרואן-אופל לישראל, חברת דוד לובינסקי בבקשה לתגובה וזו תגובתם: "הקריאות לתיקון בישראל מפורסמות אך ורק בהוראת היצרן. מבין כל הסעיפים בפנייתך, לא היו קריאות רלוונטיות לישראל. יתכן ואלה קשורות למנועים מתקופת הייצור הראשונה של מנוע זה, אשר לא הגיעה לישראל או שבוצעו בטרם שווקו כלי הרכב בישראל".

     

    עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק

     

    ומה עם ריקול למנועי פיורטק דור ראשון ושני?

    כפי שפרסמנו בהרחבה, בליבת הכשל של שני הדורות הראשונים של מנועי פיורטק 1.0 ו-1.2 ליטר עומדת בראש ובראשונה ההחלטה ההנדסית לעשות שימוש ברצועת תזמון טבולה בשמן המנוע.

    כתוצאה של חשיפה לשאריות בנזין בשמן רצועות כאלה מתפוררות במקרים שונים ובמקרים קשים אף נקרעות לגמרי, וחלקיקי גומי שמוסעים על-ידי שמן המנוע מגיעים אל מעברי שמן ומסננים וסותמים אותם. כתוצאה מכך נגרמת "הרעבת שמן" שהורסת מנועים, ובמקרים שונים נסתמת אספקת השמן למגבר הבלמים – וזה עלול לגרום להפחתה משמעותית של עוצמת הבלימה.

    בנוסף לכך קיימים כשלים סדרתיים אחרים, החל מהצטברות פיח על שסתומים ובראש המנוע, דרך תקיעה של טבעות אטימה ("רינגים") וצריכת שמן מוגברת, ובמקרים קיצוניים נגרמת או עלולה להיגרם סכנת חיים של ממש כתוצאה של הפעלת מנגנון "מצב צליעה" שמפחית באופן דרסטי את מהירות הנסיעה של הרכב, או בגלל כשל במגבר הבלמים, או בגלל כשל של מנוע בתוך כדי נסיעה על כביש מהיר.

    יצרנית הרכב הצרפתית-איטלקית נמצאת תחת לחץ ציבורי עצום של ארגוני צרכנים, בעלי רכב, רגולטורים וגורמים משפטיים בדרישה לקחת אחריות ולתקן את הכשלים הסדרתיים במנועי הדור הראשון והשני, וכבר בחודש מרץ 2024 היא הכריזה באירופה על הארכת האחריות למנועים אלה באופן שמכסה את עלויות החלפים והעבודה בקשר להתפוררות הרצועה ולצריכת שמן מוגזמת.

    הארכת האחריות היא לתקופה של עד 10 שנים או 175,000-180,000 ק"מ, ובמאי 2025 היצרנית אף הקימה באירופה פלטפורמה מקוונת שמאפשרת לבעלי רכב לתבוע החזר עבור תיקונים שבוצעו בין ינואר 2022 לדצמבר 2024. בישראל לא הוקמה פלטפורמה מקבילה, לא בוצעה הכרזה רשמית ופומבית על הארכת אחריות, ועדיין לא פורסמו פומבית התנאים להארכת אחריות שכזאת.

    ידוע לנו שהיבואנית כן מבצעת תיקונים ואף מחזירה כספים לחלק מנפגעי הפרשה, אבל כאמור – עד היום טרם פורסמה בישראל באופן רשמי מדיניות האחריות והפיצוי שמוענקים לבעלי הרכב.

    נתקלתם בבעיה עם מנוע פיורטק או בכל כשל סדרתי אחר? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

     

    עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק

     

    לקריאה נוספת:

    לאחר הפרסום ב-TheCar: ריקול ל-25,097 כלי רכב מתוצרת פיג'ו, סיטרואן ואופל בגלל תקלה בשרשרת התזמון של המנוע

    איגוד צרכנים צרפתי מזהיר מפני רכישת מכוניות משומשות עם מנועי פיורטק של פיג'ו, סיטרואן ואופל

    נפגעי תקלות סדרתיות: אופל גרנדלנד X של מיכאל חורי

     

    גילוי נאות: חברת דוד לובינסקי הגישה כנגד הח"מ תביעת לשון הרע בעקבות פרסום כתבה בנושא מנוע 'פיורטק'.

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.