• Ad
  • נכדו של מייסד טויוטה פורש כדי להכניס את החברה לעידן הרכב החשמלי והמקושר
    "הכישורים האישיים שלי הספיקו כדי להוביל את החברה עד לנקודה זו", אמר אקיו טויודה, "ומכאן נדרשת קבוצה חדשה שמשלבת את החוזקות שלה ומביאה את טויוטה לשלב הבא"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אקיו טויודה, נכדו של מייסד טויוטה ומי שמנהל בפועל את החברה ב-13 השנים האחרונות יפרוש ב-1 באפריל מתפקידו ויוחלף על-ידי מנהל חטיבות לקסוס ו-Gazoo Racing של הקבוצה. כך הכריזה אמש יצרנית המכוניות הגדולה ביותר ביפן.

     

    נכדו של מייסד טויוטה פורש כדי להכניס את החברה לעידן הרכב החשמלי והמקושר

     

    טויודה, אשר תפס את ההגאים של החברה בשנת 2009 בעיצומו של המשבר הכלכלי העולמי הגדול ורגע לפני אחד המשברים החמורים בתולדות החברה, ביצע בה מספר שינויים חשובים ביותר ובין השאר הפך את המכוניות של טויוטה ולקסוס לנאות ומהנות יותר לנהיגה. הוא ימונה ליו"ר מועצת המנהלים של הקבוצה ואת מקומו יחליף קוג'י סאטו – מהנדס שהתמחה במנועי דיזל וכעת מוטלת עליו משימה כבדת משקל שטויודה די פספס: לנווט את החברה אל תוך עידן הרכב החשמלי.

    חילופי הדורות בטויוטה, בין טויודה בן ה-66 לסאטו בן ה-55, עשויים לחולל מהפך בעל משמעות במיוחד לנוכח ההנחיה של טויודה לעבור מסגנון הניהול הצנטרליסטי שהוא עצמו הנהיג לניהול קבוצתי ומשתף אשר עשוי להיות יעיל יותר בעולם שמשתנה במהירות.

    לזכותו של טויודה יש לזקוף את הגיבוש מחדש של זהותה העצמית של הקבוצה לאחר משבר הקריאות לתיקון בגלל תקלת "ההאצה הבלתי נשלטת" שעד היום לא הובררה לעומקה. טויודה פתח את הקדנציה שלו כמנכ"ל בפועל בהתנצלות עמוקה כלפי הנפגעים מן הפרשה – גם לקוחות ועוברי אורח וגם עובדי החברה, והבטיח לשנות באופן משמעותי את התרבות הארגונית שלה. כ"חולה הגה" שמשתתף בעצמו במירוצי מכוניות טויודה דרש ממהנדסי ומעצבי החברה לבנות מכוניות מעוצבות ומושכות יותר, וכאלה שפחות מבאס לנהוג בהן. מהפך זה הושלם בהצלחה בתוך זמן קצר יחסית, ובמקביל הושקה גם פלטפורמה מודולרית חדשה שעל גרסאותיה השונות בנויים כיום רוב מוצרי החברה.

     

     

    עם זאת, תחת הנהגתו של טויודה פספסה טויוטה את ההובלה של כמה מן המהפכות החשובות ביותר כיום בתעשיית הרכב, הבולטת ביותר היא מהפכת החשמול והאחרות הן מהפכות הקישוריות והאוטונומיה. הגישה של טויוטה לאורך זמן רב הייתה שההובלה הבולטת שלה עם הטכנולוגיה ההיברידית תגשר על פער הזמנים שנדרש למעבר מכלכלת נפט לכלכת מימן.

    תחום נוסף שבו טויודה נכשל הוא ביחסיו עם התקשורת וביכולת שלו להכיל ביקורת. במשך שנים זכתה טויוטה לאהדת התקשורת בזכות הובלת התחום ההיברידי ובניית מכוניות שנתפסו כחסכוניות בדלק ופחות מזיקות לסביבה מאשר אלה של יצרניות אחרות. אבל ככל שטויוטה התעכבה ביחס ליצרניות אחרות בהטמעת טכנולוגיה היברידית-נטענת ולאחריה טכנולוגיה חשמלית – כך היא ספגה יותר ויותר "אש" וביקורת. טויודה, שבמבחן התוצאה התקשה להתמודד עם הביקורת – יזם הקמת כלי תקשורת עצמאי במימון טויוטה ופיתה מספר עיתונאים לנטוש כלי תקשורת מסורתיים כדי להצטרף לקבוצה.

    בשנתיים האחרונות עמדו טויוטה וטויודה בראש קבוצת יצרניות מכוניות ואופנועים יפניות שמנסה לקדם טכנולוגיות הנעה שאינן חשמליות – בעיקר שימוש בדלקים סינטטיים ובמימן כדי להניע מנועי בעירה פנימית.

     

    חילופי דורות

    קוג'י סאטו, אשר החל את העבודה שלו בטויוטה בשנת 1992 כיהן כמהנדס הראשי של לקסוס משנת 2016 וכנשיא של לקסוס ושל חטיבת המרוצים 'גאזו רייסינג' מאז שנת 2020. ההתמחות הטכנית שלו היא במנועי דיזל אבל אחת המשימות הראשונות שלו בלקסוס הייתה פיתוח גרסאות חשמליות לצד מיתוג מחדש של מותג היוקרה של טויוטה.

     

    נכדו של מייסד טויוטה פורש כדי להכניס את החברה לעידן הרכב החשמלי והמקושר

     

    בנאום ארוך של טויודה בעת ההכרזה על שינויי ההנהלה בחברה הוא סיפר שאחת הסיבות העיקריות לכך שסאטו נבחר כיורש שלו היא האהבה שלו לבניית מכוניות. עם זאת, בל נשכח שטויודה לא עוזב את החברה שהקים סבו אלא מינה את עצמו ליו"ר הדירקטוריון – עמדה שממנה הוא יוכל לפקח היטב על הנעשה בטויוטה.

    הגישה שלו, שלא צפויה להשתנות ב-180 מעלות, היא שברוב חלקי העולם (למשל בישראל) מדינות לא נערכו למהפכת הרכב החשמלי ולכן המהפכה החשמלית תארך יותר זמן מכפי שהעיתונות משערת, ושמכירת מכוניות עם מנועי בעירה תימשך לאורך תקופה ארוכה. "טויוטה", הוא אמר במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול, "מחויבת למכור מכוניות לכולם… אני מאמין שב-13 השנים האחרונות בניתי בסיס איתן להעברת השרביט. לצוות ההנהלה החדש יש משימה – להפוך את טויוטה לחברת ניידות". עוד אמר טויודה ש"מישהו צעיר יותר צריך להשלים את המעבר של טויוטה לעידן חדש".

    האתגרים הנוכחיים של טויוטה לא קשורים רק לטכנולוגיית ההנעה אלא גם לתיאבון הגדול של ממשלת סין לייצור וייצוא רכב ברחבי העולם. באופן טבעי – למי שנמצאת בראש הפירמידה ומחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר יש הכי הרבה מה להפסיד בתקופה שתעשיית הרכב הסינית עברה שלב ומתמודדת כשווה מול שוות בשאר השחקניות הגלובליות.

    "עד עכשיו יכולתי להשתמש בכישורים האישיים שלי כדי להוביל את החברה עד לנקודה זו", אמר טויודה. "אבל אני חושב שזה לא תמיד צריך להיות תחתיי. צריכה להיות קבוצה חדשה שמשלבת את החוזקות שלה ומביאה את טויוטה לשלב הבא".

     

    נכדו של מייסד טויוטה פורש כדי להכניס את החברה לעידן הרכב החשמלי והמקושר

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    נכדו של מייסד טויוטה פורש כדי להכניס את החברה לעידן הרכב החשמלי והמקושר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.