• Ad
  • סוף הסכסוך בין רנו לניסאן? במקביל לפיצול של רנו לשני ארגונים נפרדים, שאחד מהם יפתח רכב חשמלי ואוטונומי והאחר ימשיך לפתח ולייצר מנועי בעירה, צפויה התייצבות של ברית רנו-ניסאן-מיצובישי לאחר שהצרפתים ימכרו את רוב מניות ניסאן שבבעלותם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לאחר יותר משבע שנות מאבק בין ניסאן לרנו, וחודשים של משא ומתן אינטנסיבי בניסיון להשכין ביניהן שלום, צפוי להיחתם בתוך עשרה ימים הסכם אשר יסדיר מחדש את מאזן הכוחות בין שתי החברות. כך מדווחים השבוע מקורות מקורבים לצדדים.

     

    רנו וניסאן מאשרות מגעים בנוגע לעתיד הברית ביניהן

     

    הברית בין רנו לניסאן, אשר הוקמה בשנת 1999 ונכנסה שלוש שנים לאחר מכן תחת כנפי חברת ניהול משותפת, החלה בכך שרנו רכשה 36.8% ממניות ניסאן שניצבה בפני פשיטת רגל. כעבור כשנתיים, בעקבות התאוששות מהירה של ניסאן, רכשו היפנים כ-15% ממניות רנו והצרפתים הגדילו את חלקם בניסאן ל-43.4%. ברית זאת נחשבה במשך שנים לסיפור הצלחה נדיר מסוגו בתעשיית הרכב, בין השאר הודות לצרפתי ממוצא לבנוני קרלוס גוהן אשר הפך לדמות נערצת ביפן לפני שהפך לנערץ בעיני-עצמו.

    לאורך השנים ניסאן הייתה החלק היותר רווחי בברית הזאת והיפנים נשכו שפתיים, אבל בסופו של דבר הם "חטפו את הסעיף" כאשר ממשלת צרפת – אחת מבעלות המניות הגדולות ברנו בשעתו, לחצה להגדיל עוד יותר את חלקה של רנו בניסאן.

    בשנת 2016, לאחר שמיצובישי הסתבכה בפרשת זיוף תוצאות צריכת דלק, ניסאן רכשה את גרעין השליטה ביצרנית הרכב היפנית המדשדשת וצרפה גם אותה לברית, וכשנתיים לאחר מכן הסתערו השלטונות היפנים על קרלוס גוהן והעמידו אותו למשפט באשמות מרמה, גניבה והונאה.

    גוהן הצליח להימלט מיפן ללבנון במבצע מהסרטים תוך שהוא מאשים את היפנים בכך שהם הפכו אותו לשעיר לעזאזל במאבק שלהם ברנו, אבל גם הצרפתים מצאו שהוא לא היה שה תמים. בכל מקרה – כפי שדיווחנו כאן מספר פעמים – היפנים איימו לא אחת לפוצץ את הברית ולסיים את היחסים, דבר שעלול היה לגרום לרנו לפשוט רגל או לאלץ אותה להתמזג לברית אחרת.

     

     

    יחסינו לאן?

    במסגרת ההסכם החדש, כך הודלף מחדרי חדרים, רנו תמכור לניסאן חלק ממניות ניסאן שבבעלותה ותפחית את שיעור הבעלות הכולל שלה בחברה ל-15% כדי ליצור איזון באחזקות ההדדיות של שתי החברות. עקרון זה לא שונה מן הרעיון המסדר שאמור היה להיות מוכרז על-ידי רנו וניסאן כבר לפני כחודש, אולם עד לשבוע הנוכחי שני הצדדים לא הצליחו להסכים על תנאיו המדויקים.

    כפי שדיווחנו כאן, לרנו יש כרגע אינטרסים משלה שהיא רוצה לקדם והיא מעמידה אותם כמשקל נגד לדרישות של ניסאן. מתוך הבנה שתעשיית הרכב ניצבת בפני שינוי דרמטי עם המעבר לעידן הרכב החשמלי רנו מבצעת חלוקה של הארגון לשני ארגונים שונים, שאחד מהם – שייקרא 'סוס' – יתמקד בפיתוח וייצור מנועי בעירה והשני, שייקרא 'אמפר', יתמקד בפיתוח וייצור רכב חשמלי. רנו כבר הצליחה ככל הנראה לצרף למיזם 'אמפר' את ענקית השבבים האמריקנית 'קוואלקום' וייתן שגם את גוגל, ואנשיה מעוניינים שגם ניסאן תשקיע כספים ותהיה שותפה בחברת הרכב החשמלי שהם מקימים.

     

    האם מהפכת החשמול תבנה מחדש את ברית רנו-ניסאן-מיצובישי?

     

    הבעיה של היפנים עם התוכנית של הצרפתים היא שהם מרגישים שאנשי רנו עושים עליהם סיבוב ושמים על המדף טכנולוגיה בתחומי הרכב החשמלי, ההיברידי והאוטונומי אשר פותחה בעצם על-ידי ניסאן או במימון שלה. בעיקר הם חוששים שקניין רוחני שלהם ייפול בידי חברות סיניות. זאת במיוחד לנוכח העובדה שהשותפה המרכזית של רנו בחטיבת המנועים החדשה היא ג'ילי הסינית.

    אנשי רנו הדליפו שאנשיהם סיפקו מתווה שנותן מענה לחששות של ניסאן, וככל הידוע כבר בים שני השבוע נבחן הפתרון של רנו על-ידי ועדה שהקים דירקטוריון ניסאן ואושר על-ידה – מה שסולל את הדרך לחתימה על הסכמי השלום.

    המשא ומתן הנוכחי מתקיים כבר מאז אוקטובר האחרון, ובמהלכו נסע מנכ"ל רנו, לוקה דה מאו, ליפן כדי לפגוש את מאקוטו אוצ'ידה, מנכ"ל ניסאן. במהלך עשרת הימים הבאים צפוי מאו לנסוע שוב ליפן כדי לפגוש את אוצ'ידה וההערכה היא שטקס חתימה ראשון ייערך במעמד זה או בסמוך לאחר מכן.

     

    האם מהפכת החשמול תבנה מחדש את ברית רנו-ניסאן-מיצובישי?

     

    אוצ'ידה נפגש מוקדם יותר השבוע עם הדירקטורים של ניסאן ועדכן אותם בהתפתחויות במשא ומתן והמתווה שהוצע על-ידי רנו, וגם הם אישרו את החלטת הוועדה המיוחדת של ניסאן. ביום חמישי הבא, ה-26 בינואר, צפויה להתקיים ביפן ישיבת מועצת המנהלים של ברית רנו-ניסאן-מיצובישי בהשתתפות דה מאו ויו"ר רנו – ז'אן-דומיניק סנארד. אם ההדורים ייושרו צפויה לאחר מכן הודעה רשמית. הסיבה לכך שהמקורות המקורבים מעריכים שההכרזה תתקיים בעשרה הימים הקרובים היא ששתי החברות מעדיפות לפרסם אותה לפני ה-9 בפברואר שבו תפרסם ניסאן את התוצאות השנתיות שלה ל-2022, ולפני ה-16 בפברואר שבו רנו תפרסם את התוצאות הלא מאד טובות שלה לאותה תקופה.

    לפי דיווחים שלא אושרו באופן רשמי רנו תקטין את חלקה בניסאן מ-43% כיום ל-15%, כפי שהיפנים דרשו, אולם כ-28% ממניות ניסאן שרנו תמכור לא יירכשו על-ידי ניסאן אלא יוחזקו בנאמנות. ניסאן, בתמורה, תשקיע כספים ותרכוש חלק מן הבעלות בחברת 'אמפר'.

    גם ממשלת צרפת, בעלת המניות הגדולה ביותר של רנו אשר מחזיקה בנתח בעלות של 15%, אישרה את השינוי המבני שנדון בין הצדדים, והנושא אף נדון בין נשיאי צרפת ויפן שנפגשו לאחרונה בפריז.

    במקביל, כאמור, מתקדמת העסקה בין רנו לג'ילי. שתי יצרניות הרכב מעוניינות להכניס לחבילה הזאת גם את יצרנית הנפט הממלכתית הסעודית אראמקו כמשקיעה אסטרטגית וכשותפה בעלת עניין בהמשך הפיתוח של מנועים שורפי נפט.

     

    האם מהפכת החשמול תבנה מחדש את ברית רנו-ניסאן-מיצובישי?

     

    לקריאה נוספת:

    האם ג'ילי הסינית תרכב על רנו אל השוק האמריקני?
    האם מהפכת החשמול תבנה מחדש את ברית רנו-ניסאן-מיצובישי?
    רנו מכרה את לאדה תמורת חמש אגורות. הפסידה 2.3 מיליארד דולר ברוסיה

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    ניסאן ורנו יחתמו על הסכם שלום עד ל-1 בפברואר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.