בסיכום ינואר 2019 עלו על כבישי ישראל 38,475 כלי רכב חדשים, מהם 20,588 מכוניות נוסעים, 15,924 קרוסאוברים, כ-2,000 ואנים וטנדרים, ובנוסף להם גם עוד כ-500 מוניות. למעט המשך המגמה של היחלשות מכירת מכוניות נוסעים וגידול במכירת קרוסאוברים – הנתונים האלה דומים מאד לנתוני החודש המקביל אשתקד.
ברבעון הראשון של כל שנה בכלל, ובחודש ינואר בפרט, נמסר בשנים האחרונות מספר המכוניות הגדול ביותר – וזאת מכיוון שרוב מי שרכשו מכוניות ברבעון האחרון של שנה מסוימת מעדיפים לרשום אותן בשנה הקלנדרית הבאה. חריג לכלל הזה, בשנים האחרונות, מתרחש רק כאשר רשות המיסים מעלה את המס על רכב בתחילת שנה, ואז יש מי שממהרים להקדים את שחרור המכוניות שלהם לשנה הקודמת.
השנה מתקיים תהליך הפוך: רשות המיסים הכריזה על שינוי בנוסחת המיסוי הירוק בתחילת השנה, ובאופן שצפוי לייקר באפריל הקרוב את מחירי המכוניות הקטנות והפחות יקרות, וכמעט שלא להשפיע על המכוניות היקרות והמזהמות. אלא שההכרזה על השינוי (כמו גם העובדה שאנשי רשות המיסים לא היו סגורים על עצמם בתחילת ינואר) הגיעה מאוחר מכדי להשפיע על המסירות של חודש ינואר.
כרגיל בשנים האחרונות גם בינואר 2019 מובילה יונדאי את טבלת המסירות עם 5,237 מכוניות נוסעים ו-6,921 כלי רכב בסך הכל, ומדובר בגידול לא מבוטל ביחס ל-6,297 המסירות שאיתן הובילה יונדאי את הטבלה בינואר 2018.
קיה, שניה בטבלת המסירות, מסרה פחות ממחצית ממספר מכוניות הנוסעים של יונדאי (רק 2,170) ועוד 2,734 קרוסאוברים, כך שהיא מסכמת את ינואר עם כמעט 5,000 מסירות לעומת 4,268 בינואר אשתקד.
טויוטה מסרה 3,467 כלי רכב ומדורגת שלישי לפני סקודה, שמסרה מספר כמעט זהה של מכוניות – 3,461, ובשני המקרים מדובר בגידול של כמה מאות יחידות במסירות ביחס לינואר 2018. זה המקום להדגיש שנתוני המסירות של חודש בודד לעולם לא מעידים על מצב המסירות או המכירות המוחלט בשוק מפני שבמקרים רבים הן מושפעות מקצב השחרור של מכוניות אצל היבואניות השונות וממועדי ההגעה של אוניות לנמלי הארץ.
המותג | מסירות רכב
2019
|
מסירות רכב
2018 |
יונדאי | 6,921 | 6,279 |
קיה | 4,997 | 4,368 |
טויוטה | 3,467 | 3,053 |
סקודה | 3,461 | 2,705 |
מיצובישי | 2,445 | 2,205 |
מאזדה | 2,003 | 2,799 |
ניסאן | 1,950 | 2,564 |
סוזוקי | 1,470 | 1,945 |
רנו | 1,341 | 1,977 |
הונדה | 1,189 | 985 |
בכל מקרה, במקומות 5-10 מסודרות לפי הסדר מיצובישי (2,445 מסירות), מאזדה (2,003), ניסאן (1,950), סוזוקי (1,470), רנו (1,341) והונדה (1,189), ומבין אלה רק מיצובישי והונדה מסרו יותר מכוניות בינואר 2019 ואילו מאזדה, ניסאן, סוזוקי ורנו איבדו מסירות.
החודשים המעניינים מבחינת היקפי המסירות השנה צפויים להיות פברואר ומרץ, מפני שתמורת כל המכוניות שישוחררו בהם ישולמו מיסי הקניה הנוכחיים ואילו לאחר ה-1 באפריל צפויה כאמור העלאת המס על מכוניות עממיות וקטנות.
בענף נערכים לשנה נוספת של האטה כלכלית במשק בכלל ובתחום הרכב בפרט, וצופים שמספר המכוניות הכולל שיימסרו השנה יהיה הנמוך ביותר מאז שנת 2015.